Pixajoy

Sunday, April 03, 2011

Home » Resepi Gado -Gado

Resepi Gado -Gado

Salam Bahagia semua, Assalamualaikum..


Semenjak dua menjak nie selalu pulak teringat segala masakan mak..Rindu aruah agaknya..Tadi pagi pegi beli segala bahan. Bersantai sebentar sebab Fiza dah cop aku pengkaji fakta, Mummydanny kata dah macam dokementari pulak blog aku. Lain kali sambung lagi berfakta yer. Hari nie kasi korang jamu mata pulak..



Ladies n gentleman, 3 way for a simple gado-gado ( konon2 mek saleha, tapi grammer kelaut.kehkeh..)

Kuah Kacang
Kankung n Taugeh direbus, Tauhu n Tempe digoreng, Sengkuang n Timun dihiris, kalau agak2 tekak mat saleh dan mek saleha sila2 tambah apa yang patut macam sosej, fishball n so on.. 
Lastly, just mix all together..Siap untuk mentekedarah suda!

Korang panggil benda nie apa ekk? Macam pasemboq tapi mak aku panggil gado-gado...Kalau kat johor panggil rojak, di makan dengan kuah petis. Gado-gado puan kutu makan dengan kuah kacang..En suami kata tak sedap, tapi melantak mak aii tanpa segan silu sampai dua pinggan..Bahan-bahan banyak lagi, esok aku nak pergi beli kuah rojak. Sedap woo kalau makan dengan kuah rojak..Nak rasa?mai la umah aku..banyak lagi..takmo gado2.haha..







27 comments:

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Adus! sedap nyer... Terliuq tengok. Hurmmm kalau kat Sarawak dipanggil rojak Muni. Mak aiii, betul2 teliuq tengok.. Dah lama gak tak makan rojak. Ish!!! Nak buat gak lah nanti... Hehehe. kalau Fiza kat sana dah serang dah umah Muni tanpa segan silu... Kihkih...

FaiE said... Best Blogger Tips

ha3 . nampak sedap .
apelah hubby akak 2 .
xpe lah , actually dye ' malu ' nak puji mskn akak . .

fhm2 . hu3 .

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Fizalinolie

wo jauh ekk..klu dekat dh lma antar umah fiza..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@FaiE

bkn malu tp kuah kacangnya memang tak kow sgt..tak reti buat kuah kacang..:)

Nur Farah Hani said... Best Blogger Tips

fara panggil rojak.. ermmmmmm sedapnya... yummy.. nak.. :P

FaiE said... Best Blogger Tips

xpe . nice try akak. .

solo molo said... Best Blogger Tips

cheQ suka gado-gado yang nie...
yg gadoh lagi satu tue cheQ tak suke...

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Nur Farah Hani

mai umah skang!

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@FaiE

tu la bila le nk pandai nie..byk kli dh buat.hehe..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@solo molo

hat tu punya bekelai, chek pun tak suka.haha..

Atiey said... Best Blogger Tips

mummy tak panggil rojak atau gado2,,mummy panggil luvplate ...hahaa kenapa tau..sebab kitakan isi semunya dlm satu bekas..sayang pinggan lah tu...hehe ape2pun rojak ni best..selalu mkn kat kedai mamak..nak wat adus maleh aku!!!

mama pipie said... Best Blogger Tips

sedapnye gado2 ni. all the time feveret mama pipie. mmg sedap dgt

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Atiey

uii betui2 mat saleh pggil..mls mkn kt kedai jer la

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@mama pipie

skali skala sedap la,klu selalu sgt muak jugak..:)

halila Ibrahim said... Best Blogger Tips

Sedap la nampak..

chii said... Best Blogger Tips

sedapnya..


chii pn panggil rojak..gado2 ni mcm biasa dgr..tp x ingt rupanya

Miss Tira said... Best Blogger Tips

Macam rojak asma pun ada. Kalau rojak petis guna buah. Tapi apa pun Tira tetap lapar tengok kuah kacang tu. Hehehe.

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@halila Ibrahim
hehe nmpk jer..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@chii
memang kebanyakan panggil rojak..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Miss Tira
kenapa rojak asma?nama org ekk tira..sy dok johor org sini pggil rojak petis, klu rojak buah pun ada.mkn dengan petis jugak.tp pggil rojak buah,klu sayur pggil rojak petis..

kay_are said... Best Blogger Tips

yang ni simple.. leh r nak try2 wat.. tapi kalau x jadi, akak kne hantar umah r ye =P

Rina AVAIL a.k.a cik betty said... Best Blogger Tips

oh ini ke gado²..biasa dgr nama tp x tahu rupanya..rupanya rojak yer..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@kay_are
rajinnya anak teruna nie nk cuba..akk plak kena hantar,kr la dtg sini..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Rina AVAIL a.k.a cik betty
hehe br tau ker..

Liza @ Adzriel AB said... Best Blogger Tips

semua tu akak suka tau... adeh.. laparlah pulak.

Puanbee said... Best Blogger Tips

org perak panggil pecal heee

Qamarul said... Best Blogger Tips

kak siyes ke gado2 ni sebenarnyer pecal jer kalau cakap jawa???

ingatkan gado2 tu cam kueh jelly gitu.. adehhh