Pixajoy

Wednesday, April 13, 2011

Home » Fakta Menarik Tentang Sabun

Fakta Menarik Tentang Sabun




Selamat beristirehat korang semua, terutama buat mummy yang rindukan  penulisan daku (eceh!). Tadi  jer melingkor, malam nie telah datang kerajinan tau. Kejap lagi nak pegi lipat kain pulak.hoho. Dah2..tajuk entri mesti sama dengan isi cerita ok..


Mandi dan sabun memang tak dapat dipisahkan. Korang pernah ke mandi tak bersabun? Aruah pak aku dulu jarang sekali mandi pakai sabun. Aku selalu tegur suruh pak sabun badannya sebab 'ada bau' (sebut macam iklan tu), tapi pak kata orang dulu-dulu tak sabun pun, wangi jugak..Hampeh punya jawapan, tapi sungguh aku rindu bau badannya sekarang, bila pak dah tak ada.. Melalut lagi..


Sabun biasanya dijual dalam bentuk ketul dan serbuk. Manusia dikatakan mandi dengan menggosokkan badan dengan batu-batu halus untuk menyingkirkan kotoran di badan sebelum mengenal sabun. Mereka juga akan menaburkan kuntum mawar, melati, kenanga, sirih, dan minyak zaitun ke dalam air untuk mendapatkan kulit yang harum dan halus. 


Nak share sedikit fakta tentang sabun :
  • 1. Perkataan”Soap” atau sabun diambil dari bahasa latin “Sapo”, Sapo merupakan nama sebuah gunung/bukit dalam mitos Romawi Kuno, yang biasa menjadi tempat pemotongan haiwan korban dalam sesebuah upacara. Ketika hujan, sisa-sisa lemak haiwan itu bercampur abu kayu pembakaran dan mengalir ke Sungai Tiber di bawah gunung. Tanpa  diduga, ketika masyarakat sekitar sungai sedang mencuci, mereka mendapati air mengeluarkan buih dan pakaian mereka menjadi lebih bersih.

  • 2. Pada tahun 2008, Pertubuhan Bangsa-Bangsa menetapkan bahawa 15 Oktober setiap tahun sebagai Hari Cuci Tangan Pakai Sabun Sedunia

  • 3. Pada Tahun 1688 King Louis XIV dari Perancis telah menandatangani perjanjian dengan pengusaha sabun yang dikenali dengan nama “Colbert’s Edict”. Di dalam perjanjian tersebut, pembuat sabun  mesti menghasilkan sabun dengan minyak zaitun asli sahaja. 

  • 4. King Louis XIV pernah menghukum mati tiga orang pembuat sabun kerana membuat kulitnya mengelupas. Takut ditimpa hukuman yang sama, beberapa pembuat sabun berusaha lebih serius untuk menciptakan sabun berkualiti baik

  • 5. Suatu ketika dahulu di England sabun dikenakan cukai yang amat tinggi kerana sabun dikategorikan sebagai barang mewah. 

Semoga bertambah ilmu pengetahuan korang tentang sabun. Selama nie tau guna jer kan? Baik angguk..Aku nak rest jap dari bw, nti malam Insyaallah sambung lagi. Kain baju berbakul menunggu. Tata..


Sumber : http://kamalmustafa.com/article-sabun-oh-sabun.html







22 comments:

Zuwairi Aiman said... Best Blogger Tips

Salam kunjungan... singgah la ke blog saya ;)


http://www.zuwairiaiman.com

-eni- said... Best Blogger Tips

uih... mane bole mandi xpakai sabun... skang sabun mcm da keperluan kot... heee... bagi saye la... =)

btw... thanks 4 ur info... =)

chii said... Best Blogger Tips

chii mengaku dan angguk kepala bersama2 puan kutu :D

chii jarang guna sabun mandi..tp slalu pakai shower gel...eheheh

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Menarik jugak eh tentang Sabun.. Tapi Fiza mandi tak guna sabun. Fiza guna cream mandi... Heeeeee. Iboh manas. Fiza gurau jer =)

solo molo said... Best Blogger Tips

dulu suka guna sabun fruti sebab ada bau buah...
sakarang dah pening nak pilih sabun yang mana satu...
pening owh pening...
>http://solomolo.blogspot.com/2011/04/serba-salah-dibuatnya.html

Miss Tira said... Best Blogger Tips

Ouh baru tahu (sambil angguk-angguk kepala). Hehehe. Barang mewah ye. Tapi sekarang semua orang ada. :)

puanbee said... Best Blogger Tips

ish ish ada je fakta dia haa.....kutu jom rajin2kan diri haaa..

halila Ibrahim said... Best Blogger Tips

mandi guna susu hehehe...

mommylavender said... Best Blogger Tips

ooO gitu asal usulnya ye...mommy dah tentu suka sabun labende~hee

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@-eni-
betul keperluan,setiap kli mandi wajib sabun..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@chii
shower geldlm bahasa melayunya gel mandi..sabun la tu chii oii..sabun dlm bentuk cecair.kehkeh..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Fizalinolie
sabun jugak tu fiza.hehe

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@solo molo
lor jnji bersih sabun apa pun tak kesah..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Miss Tira
tak sgka kan dulu sabun tu brg mewah..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@puanbee
hehe dh selamat lipat kain semua..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@halila Ibrahim
mesti putih akak kan?hehe..

kay_are said... Best Blogger Tips

patut time sains proses wat sabun name die saponifikasi. huu

mommie yuyu said... Best Blogger Tips

mommie, mmg org dulu2 mandi x pakai sabun kan?penah tgk arwah tok sedara kat kg, dh la mandi kat paip depan tangga rmh je..x pakai sabun plak tu. tp x busuk nye pun badannya

Ila said... Best Blogger Tips

sabun oh sabun..dulu masa kelas kimia ade beljar buat sabun tp dah lupalah plak

Woofer Storm said... Best Blogger Tips

sabun dibalik mandi sabun...hehee
*thank sis,info menarik ni..tambah lagi,achie aka woofesstorm tak suka mandi bersabun,bersyampoo je....hahahaa

Atiey said... Best Blogger Tips

mummy tak guna sabun tapi scrub...huhuhu

Rina AVAIL a.k.a cik betty said... Best Blogger Tips

lama dah mandi x pakai sabun..pakai shower gel je..hehe