Pixajoy

Thursday, April 28, 2011

Home » Kesan Minum Ais

Kesan Minum Ais



Korang ingat tak aku pernah buat entri Rahsia Dalam Ais? Entri itu berkenaan kebaikan ais yang jarang kita dengar. Seringkali ais dikaitkan dengan keburukan. Malam tadi terjumpa artikel tentang amalan minum ais kat facebook. Aku dah lama tak jenguk facebook. Mungkin korang dah terbaca tentang ini. Rasa menarik nak share jugak dengan korang-korang yang aku sayangi. Artikel ini berguna untuk semua.


Sememangnya sedap minum air berais selepas makan. Walaubagaimanapun, ais akan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita. Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk serta menuju ke arah pelbagai penyakit. Jalan terbaik adalah dengan minum sup panas atau air panas/suam selepas makan.    


SERANGAN JANTUNG!!! 

Korang patut tahu bahawa bukan semua tanda-tanda serangan jantung akan mula terasa pada tangan sebelah kiri. Berhati-hati juga pada permulaan sakit sedikit-sedikit pada bahagian atas dada. Korang mungkin tidak akan mengalami sakit dada pada serangan pertama serangan jantung. Keletihan dan berpeluh adalah tanda-tanda biasa. Malah 60% penghidap sakit jantung tidak bangun selepas tidur. Marilah kita berwaspada dan berhati-hati. Lebih banyak kita tahu, lebih cerah peluang kita untuk terus hidup... 




30 comments:

Sari Yusa Ibrahim said... Best Blogger Tips

kdg2 dtg gak gian nak minum ais ni.. huhuhu..

Sofya said... Best Blogger Tips

betul3..
terutama makan sup or makan berlemak..
kalau xcaya.. lepas makan kita makan bihun/mee/kteow sup cuma letak ketul ais dalam bekas makanan kita.. cepat ja lemak tu terkumpul kat situ..
bahaya tau.. camtu la dalam salur darah kita..

chii said... Best Blogger Tips

semua perkara ada baik dan buruknya..:D

puanbee said... Best Blogger Tips

itu sebab org galakkan minum air suam lepas makan ..beekurang dgn ais2 nih ..gigi sakit kalo minum ais heee

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said... Best Blogger Tips

saya suka minum ari sejok... baru nyaman anak tekak ni.. haha

Achahani said... Best Blogger Tips

er..serangan jantung plak??????


aduh2...

takut!!

Muni, awak kena TAGGED!

http://akusertajiwabisnesku.blogspot.com/2011/04/segmen-saya-sayang-ibu.html

Rina AVAIL a.k.a cik betty said... Best Blogger Tips

lps makan minum ais boleh buat perut buncit jugak tp nak minum jugak..isk isk..buruk tabiat sy nih..

Ila said... Best Blogger Tips

Nak gak minum ais....hehehe...
Jom Baca KFC Chicken Chop

mykhalis said... Best Blogger Tips

aduhh..Khalis dah la suka minum ais lepas makan..

Liza @ Adzriel AB said... Best Blogger Tips

rasanya utk minum tu ais memang tak bagus. utk perkara lain mungkin ok spt nak hentikan darah meleleh, kurangkan bengkak.

CahayaCintaIlahi said... Best Blogger Tips

tu lah lemah badan taw nasib bek la cahaya da jrg minum ais ni huhu ;)

Miss Tira said... Best Blogger Tips

Erk.. Terima kasih atas info ni Puan Kutu. Kena minum banyak air suam lepas makan ni. Sebelum ni tak tahu pun.

kakchik@ella said... Best Blogger Tips

good info. thnks for sharing this ye.

tricksrex said... Best Blogger Tips

sy kalo boleh semua nk berais
emmm
camne nk kurangkan pon tak tauu
huuu

Anah said... Best Blogger Tips

feveret ais tu...ni lpas pntang 100 hari rs best sgt2 dpat ais

Qamarul said... Best Blogger Tips

huhu sebab tula saye tak minum ais.

waktu panas, sejuk, siang, malam, lepas sukan, nak tidur saye memanjang minum air panas.
panas tau, bukan suam2.
tpi air masak pun ade la minum gak.


kalau air sejuk pun yg takda ais.

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Sari Yusa Ibrahim
kadang2 ok la.jgn amalkan selalu..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Sofya
betul kata sofya sbb pernah nmpk.korang semua try la buat eksperimen..hehe

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@chii
tp ais byk keburukkannya klu amalkan selalu chii

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@puanbee
woo bee sensiti fsejuk ker?kutu memang jarang minum air batu lepas mkn.selalu minum air jarang or suam jer

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine
memang nyaman top.tp klu selalu amalkan blh bawa padah.hehe..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Achahani
tq tag.yup wan..sila percaya!

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Ila
minum2.hehe

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@mykhalis
hati2 yer khalis.keke..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Liza @ Adzriel AB
betul tu kak..dr byk keburukan ada la sedikit kebaikan..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@CahayaCintaIlahi
tu la cahaya.jgn amalkan selalu..lg2 lepas mkn

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@kakchik@ella
ur welcome.sharing is caring..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@tricksrex
pokok pangkal hati.hihi

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Anah
sabo2.hehe

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Qamarul
bagus betullah qamarul nie..