Pixajoy

Wednesday, April 06, 2011

Home » Penjara Paling Mewah Di Dunia

Penjara Paling Mewah Di Dunia



Penjara Halden di Norway dianggap paling mewah di dunia kerana mempunyai lukisan bernilai AS$1.4 juta (RM4.4 juta). Pembinaan penjara bernilai AS$ 22.2 juta (RM71.1 juta) itu mengambil masa 10 tahun untuk dibina dan digambarkan sebagai penjara paling berperikemanusiaan di dunia untuk 252 penghuninya.


Dalam sistem penjara Norway, tumpuan pemulihan diberikan berhubung aspek hak asasi manusia dan rasa hormat. Penjara itu mempunyai keluasan 30.35 hektar dan mengandungi trek joging di kawasan hutan berdekatan. Sebuah rumah yang mempunyai dua bilik tidur juga disediakan untuk banduan melayan keluarga yang melawat mereka. 
Penjara tanpa jeriji besi. Dah macam bilik hostel.keke..


Setiap penghuni disediakan sebuah bilik persendirian lengkap dengan peti sejuk mini, televisyen skrin rata, sebuah bilik air mewah dan tingkap tanpa jeriji besi. Penjara Halden turut dihuni oleh banduan yang paling berbahaya di Norway. Tidak ada banduan yang telah melarikan diri setakat ini sejak penjara itu dibuka. (patut pun tak lari, siap ada LCD tu). 
Mewahnya banduan kat Norway tu kan, Rasanya macam nak buat salah jer, masuk penjara pun best macam bercuti kat hotel..





24 comments:

solo molo said... Best Blogger Tips

wallaweh...
kan bagus kalo semua penjara macam tue...
dapat masuk way lawatan sambil belajar pon dah kira ok...
hahaha....

chii said... Best Blogger Tips

tu nak menghukum atau memanjakan banduan?? gle arhh...

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@solo molo klu semua camtu, penjara bukanlg tempat banduan menerima hukuman dan memberi mereka pengajaran kan..makin meningkat la jumlah banduan.tak larat negara nak bela.haha..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@chii
manjakan la chii..:)

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Hurmmm, Kalaulah semua penjara di dunia mcm 2 pasti ramai tu yang nak masuk penjara. Hahaha.

Miss Tira said... Best Blogger Tips

Kalau dekat Malaysia ada penjara macam ni juga. Tapi penjara macam ni untuk orang politik dan golongan VIP laa. Sangat tidak adil.

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Fizalinolie
tu la sesak la penjara..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Miss Tira
ye ker tira..isa ka?

puanbee said... Best Blogger Tips

adoi baik tk yah masuk penjara kalau gitu !!!

nuruljannah sukhri said... Best Blogger Tips

mewah betul banduan kat sana.. kalau mcm ni, banduan pun x heran kalau kena masuk penjara kan?

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@puanbee
tu la siap boleh lakukan aktiviti riadah kot.ada track jogging tuh..kiki

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@nuruljannah sukhri
lagi suka ada la yuyu kan

Miss Tira said... Best Blogger Tips

Tak boleh nak komen sangat laa Puan Kutu tak berani. Hahaha. Tapi memang ada sebenarnya.

Ila said... Best Blogger Tips

mcm ni nak masuk penjara lah

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Miss Tira
ye ker hehe ok faham nti tak pasal2 pulak kan..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Ila
pegi buat hal kt norway.haha

pak long said... Best Blogger Tips

salam...
ishhh..teringin nak masuk penjara..ada tv nipis...klassss

nur said... Best Blogger Tips

wah.. sangat hebat mcm ni

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@pak long
hehe tula klass gitu

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@nur
banduan hebat..

Wafiy Suzly said... Best Blogger Tips

nak masuk penjara tuuuu!!!!

salrajak said... Best Blogger Tips

baek tol org sane wat penjara camtu, heheh

jebengotai said... Best Blogger Tips

x islap gaji org norway ni paling tinggi antara negara maju sbb hasil minyak die..huhu

Hanie Dew said... Best Blogger Tips

kan.sape nak lari kalau mewah dan selesa cenggitu. sume free.tido makan buat aktiviti bebas je. aku penah baca ada org sengaja buat salah utk masuk penajra tu. hahahhaa..