Pixajoy

Wednesday, April 27, 2011

Home » Menggamit Memori Kelambu

Menggamit Memori Kelambu



Hari nie Aiman balik sekolah lambat sikit. Cikgu nak bawa pergi belajar komputer. Ada masa lagi nak merapu buat entri.kehkeh. Dah berapa hari asyik makan kat luar. Rindu pulak nak masak tapi dah takde benda apa kat rumah. Peti ais aku dah kosongkan since balik Kedah hari tu. Barang-barang pun aku nak kemas semua. Esok petang dah nak angkat barang masuk trak. 


Semalam baca cerita mommylavender pasal KELAMBUBagi korang yang tak pernah guna, kelambu biasanya diperbuat dari kain kasa iaitu kain berlubang halus-halus dan dipasang menyelubungi tempat tidur. Tujuan utama pemasangan kelambu sudah tentu untuk mengelakkan dari digigit si nyamuk yang jahat.


Dulu dekat rumah aku, kelambu berbentuk segi empat dan digantung pada empat penjuru paku kemudian dilekatkan pada dinding rumah dengan menggunakan tali. Apabila siang kelambu ini akan kami tanggal daripada ikatan dan dilipat atau disendal pada batang buluh supaya tempat tidur kelihatan kemas.
Lebih kurang macam nie kelambunya..

Rasanya sejak kecik aku dah biasa tidur dalam kelambu. Kuranglah sikit nyamuk yang menggigit tubuh gebu (tak boleh blah) aku. Tapi kalau takde kelambu pun tak kesahlah. Boleh aje aku tidur. Orang kampung apa pun boleh! Kadang hairan jugak dari mana nyamuk masuk sebab kadang-kadang bila bangun pagi ada beberapa ekor nyamuk yang kekenyangan dalam kelambu aku. Bila bangun dengan kejamnya aku bunuh semua nyamuk tu.  

En suami pula orang bandar, mana reti tidur pakai kelambu.hoho..Setelah berumahtangga aku tinggal kat rumah mertua memang tak pakai kelambu. Bila balik Penang, penggunaan kelambu still kami amalkan. En suami sebenarnya tak berapa suka pakai kelambu tapi terpaksa sebab nyamuk banyak. Pasang ubat nyamuk pun tak lut. Menurut beliau, pakai kelambu nie panas dan lemas, rasa macam tak boleh bernafas. Aku masukkan kipas angin dalam kelambu, setel masalah! Bab tak boleh bernafas tu tipulah. Nyenyak jer tidur. Siap berdengkur!

Sekarang nie jarang dah kami pakai kelambu. Bila aruah pak dan mak tak ada, penggunaan kelambu seakan makin pupus bagi aku. Tapi abang dan adik aku masih guna. Mungkin sebab depa dah biasa. Aiman pulak suka main keluar masuk kelambu. Jakun betul dengan kelambu. Di marah pun tak endah..

Agak-agak korang budak-budak sekarang pandai tak tidur pakai kelambu? Even korang sendiri, suka tak tidur pakai kelambu? Ke korang tak pernah langsung pakai kelambu? Rugilah.. 




10 comments:

~Nabilah~ said... Best Blogger Tips

dulu dekat umah tok,tidur dalam kelambu...skrg,x dah... :)

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said... Best Blogger Tips

dulu mase umah saya umah papan, tido pakai kelambu... hehe.. tapi bile umah dh tukar ke batu, pakai kipas je la.. hahaha

Ila said... Best Blogger Tips

dulu kecik2 adalah guna kelambu..sekarang ni pasang kipas nyamuk pun lari..hehehe
Jom Baca Kuatnya pengaruh kawan

Miss Tira said... Best Blogger Tips

ERm, dah lama tak gunakan kelambu ni. Rasa rimas juga laa dulu masa gunakan. Nasib baik rumah Tira kurang nyamuk. Selalu tidu pasang kipas besar-besar. Hehe.

deeya said... Best Blogger Tips

rasenye dya pakai kelambu time lepas lahir jer dulu .. itupun seminggu jer kot . huhu ~ da besar nie bukan kate kelambu , selimut pun ta pakai .. lebey suke maen selit2 kaki kat bawah cadar jer . comel kan ?? hahakz !

mommie yuyu said... Best Blogger Tips

yuyu dh beli kelambu baby!!!hehe, mama dgn papanya x berkelambu pun..skrg ni panas sgt..slimut pun tolak tepi

mommylavender said... Best Blogger Tips

mommy sti penah..mommy orang kg..skrag je tak lagi, cam lemas lak lau guna(hee..lupa daratan tu)..anak2 mommy ...mase kecik dulu guna la...beso2 ni jakun kot lau nmpak kelambu

halila Ibrahim said... Best Blogger Tips

Pernah la jugak tiduq dlm kelambu masa p rumah mak saudara suami.. tp time tu tak de anak2 lg.. tu yg depa suruh tiduq dlm kelambu tu.. tp tak bleh la lemas la rasa.. sekali tu je la.. dah ada anak2 beli kelambu masa anak baby je la..kelambu baby.. yg mcm tudung saji tu..

Atiey said... Best Blogger Tips

dulu kecik pernahlah..skrg kelambu dah takder kena bako n tak pakai lagi.kecik2 dulu mmg tak suka tidur dlm kelambu rasa cam lemas..tapi dulu kan guna ubt nyamuk bakar tu so kena tidr dlm kelambu nnti lemas hidu asap ubt nyamuk.skrg kelambu dah moden dah n lagi cntik.harga tak silap
rm1rts lebih...kelambu dulu kena gantung skrg kelambu moden tuh dia boleh ltk ngam2 kat katil...so lagi selesa n safety.tapi tak beli pon...hehe

Sofya said... Best Blogger Tips

saya xsuka tidor dlm kelambu...rasa lemas cam xcukup oksigen ja