Pixajoy

Saturday, April 02, 2011

Home » Fakta menarik tentang haiwan

Fakta menarik tentang haiwan

Dianggarkan 80 peratus haiwan di muka bumi adalah serangga. Kali nie fakta menarik tentang haiwan pula :  

Haiwan yang paling banyak di muka bumi adalah semut. Nisbahnya adalah satu juta bagi setiap orang.  Semut juga berkomunikasi dengan menggosokkan sesungutnya dan mempunyai otak yang paling besar dalam alam haiwan. 

Ratu anai-anai boleh hidup selama 500 tahun dan menghasilkan 30,000 telur setiap hari.

Kucing tidak boleh merasa rasa manis. 

Pepatung hanya boleh hidup selama 24 jam sahaja. 

Ulat sutera boleh memintal benang sutera sehingga 86,000 kali berat badannya dalam masa 56 hari.

Buaya tidak boleh menjelir dan menggerakkan lidahnya kerana organ itu melekat pada lelangit. 

Gajah Afrika hamil selama 640 hari. 

Badak air mampu berlari lebih pantas daripada manusia.

Ngauman singa boleh kedengaran sejauh tiga kilometer. 

Tiram boleh mengubah jantinanya beberapa kali sepanjang hayatnya. 

Ikan emas adalah satu-satunya haiwan yang dapat melihat cahaya inframerah dan ultraungu. 

Tikus kasturi, mamalia paling kecil didunia makan empat kali lebih berat badannya dalam masa 36 jam. 

Terdapat banyak spesies labah-labah yang sanggup mengorbankan tangan dan kaki utk dimakan anak-anaknya yang baru menetas. Langkah ini adalah utk mengelakkan anak-anaknya itu daripada memakan sesama sendiri.

Najis  seekor ayam sepanjang hayatnya boleh membekalkan tenaga elektrik yang cukup untuk menyalakan sebiji lampu mentol berkuasa 100 watt selama lima jam. Ayam juga akan menghasilkan telur yang lebih besar jika hari sentiasa siang. 

Jantina kura-kura boleh dikenalpasti berdasarkan bunyi yang dihasilkan. Kura- kura jantan mengeluarkan bunyi garau sementara betina menghasilkan bunyi yang berdesir.  

Ikan haruan dapat mengesan 27,000 jenis bau, sekali gus menjadikannya haiwan yang paling sensitif deria baunya. 

Kanggaru yang hanya di Australia sebenarnya tidak boleh melompat jika ekornya tidak menyentuh bumi. Ekornya bertindak sebagai topang semasa haiwan itu melompat. 

Tanduk atau sumbu badak bukan berasal daripada tulang-belulang tetapi terjadi daripada bulu-bulunya yang berkumpul dan mengeras.  

Jerung adalah binatang berbahaya, malah sebelum ia ia dilahirkan lagi. Saintis Stewart Springer telah digigit oleh satu embrio jerung pasir semasa beliau sedang memeriksa ibu jerung tersebut yang sedang hamil. Jika ikan jerung membuka mulut dalam tempoh masa yang lama, ia akan mati lemas kerana air akan masuk ke dalam mulutnya. 

Paus beluga yang ditemui di Lautan Artik, Kanada boleh bergerak sejauh 700 batu sehari. Haiwan ini hanya perlu menyedut oksijen setiap 20 minit.

Cacing gergasi Australia adalah cacing terpanjang di dunia boleh membesar sehingga 2 meter panjang.

Unta pertama kalinya dibawa ke hemisfera barat pada 1856 oleh David D.Porter, seorang anggota tentera laut US. 

Sebanyak dua jenis ular mendiami Pulau Hawaii, ular laut yang jarang ditemui dan ular buta yang hidup seperti cacing tanah dalam lubang di bumi.

Chimpanzee kelihatan mempunyai lebih banyak rambut daripada manusia. Sebenarnya binatang itu mempunyai bilangan rambut yang sama cuma lebih lebat.  

Obor-obor misalnya tahu kehadiran taufan 10 atau 15 jam sebelum ianya berlaku dan ini memberi peluang kepadanya untuk menyelam lebih jauh ke dasar laut.   

Orang Jepun gemar memelihara ikan emas kerana ia dapat mengesan gempa bumi dengan memberi petanda akan berlaku gempa bumi dengan melompat keluar akuarium beberapa jam sebelum kejadian.  

Dianggarkan berjuta-juta pokok di dunia ditanam secara tidak sengaja oleh tupai yang menyembunyikan biji benih kacang dan kemudian terlupa tempat mereka menanamnya.  
                                                          Kea adalah sejenis burung yang hanya boleh ditemui di New Zealand. Ia mempunyai kegemaran yang cukup aneh iaitu gemar memakan lapisan getah yang terdapat pada sekeliling tingkap kereta.

                                                              Corak di hidung anjing digunakan sebagai pengenalan seperti cap jari pada manusia.
                                                                Lembu adalah haiwan yang buta warna; oleh itu ia akan mengejar apa saja yang dikibarkan di depan matanya oleh matador samada kain merah atau kuning. 
                                                                  Untuk kepentingan manusia, haiwan sentiasa dijadikan mangsa ujian dalam uji kaji sains dan perubatan. Sebagai contoh, kira-kira 30 ribu ekor monyet telah digunakan oleh pakar perubatan dan saintis sepanjang tiga tahun mereka menjalankan usaha mengenalpasti dan menjelaskan pelbagai jenis penyakit polio.Kesian sama haiwan2 ini..Tapi bukankah untuk penyelidikan yang mana memberi kebaikan kepada manusia jugak kan?


                                                                  SUMBER : http://0307mckk.tripod.com/id4.html





                                                                      

                                                                  18 comments:

                                                                  solo molo said... Best Blogger Tips

                                                                  banyaknyer binatang...



                                                                  entry terbaru > http://solomolo.blogspot.com/2011/04/pedasnya.html

                                                                  Mutalib attholib said... Best Blogger Tips

                                                                  Fakta yang menarik... Dan pelik juga.. huhu.. Terima kasih atas pengkongsian info puan kutu :)

                                                                  topimagine said... Best Blogger Tips

                                                                  baru tau kanggaroo melompat guna ekor.. buka kaki :)

                                                                  Atiey said... Best Blogger Tips

                                                                  rini n3 puan memang gojes..byk fakta2 yang adik2 macam saya nie boleh tahu..tahniah tuk puan yer...

                                                                  hemmm nak nasi kandaq sebungkus!!! ekekeeke

                                                                  Atiey said... Best Blogger Tips

                                                                  rini n3 puan memang gojes..byk fakta2 yang adik2 macam saya nie boleh tahu..tahniah tuk puan yer...

                                                                  hemmm nak nasi kandaq sebungkus!!! ekekeeke

                                                                  Anah said... Best Blogger Tips

                                                                  wah..cam animal planet plak..kikiki..kalo blackout bleh cari tahi ayam tuk nyalakn mentol..=)

                                                                  puanbee said... Best Blogger Tips

                                                                  iyer ke fakta ikan mas tu heee

                                                                  Atiey said... Best Blogger Tips

                                                                  alo.. puan muni nie..diam2 sudah ar umur mummy tuh..kekeke..ala nak rasa muda pun tak boleh ker?? huhu
                                                                  ish..budak2 sekarang...cepat sentap!!! hahahaa

                                                                  Puan Kutu said... Best Blogger Tips

                                                                  @solo molo

                                                                  yup fakta nie..:)

                                                                  Puan Kutu said... Best Blogger Tips

                                                                  @Mutalib attholib

                                                                  my plesure..:)

                                                                  Puan Kutu said... Best Blogger Tips

                                                                  @topimagine

                                                                  br hari nie jugak tau..:)

                                                                  Puan Kutu said... Best Blogger Tips

                                                                  @Atiey

                                                                  wah memang gojes pun.keke..nasik kandar p kedai mamak la..sni mana ada!

                                                                  Puan Kutu said... Best Blogger Tips

                                                                  @Anah

                                                                  ohh tidak..:)

                                                                  Puan Kutu said... Best Blogger Tips

                                                                  @puanbee

                                                                  mungkin ada betulnya..tp klu dah dtg tsunami..takde maknanya..:)

                                                                  Puan Kutu said... Best Blogger Tips

                                                                  @Atiey

                                                                  ok ttop mulut..pggil dik mummy yer..:)

                                                                  chii said... Best Blogger Tips

                                                                  chii mmg setuju semut paling byk..buktinya ada kat umah chii sendiri :D

                                                                  pasal lembu buta warna pun chii pernah terbaca b4 this..tp kita seringkali di pandaikan
                                                                  yang mengatakan lembu akan kejar sape2 yg pakai baju kaler merah kan...

                                                                  ni chii nk kasi satu teka teki..kenapa kerajaan australia memilih koala ngan kanggaru sbg haiwan
                                                                  maskot..kenapa bukan koala ngan beruang ke..kanggaru ngan kancil ke :p

                                                                  Puan Kutu said... Best Blogger Tips

                                                                  @chii

                                                                  ehh ape jawapannya chii,teka teki ker fakta nie?tolon bgtau ekk..:)

                                                                  chii said... Best Blogger Tips

                                                                  ni fakta..chii dpt dlm buku :p