Pixajoy

Thursday, October 10, 2013

Home » Aiman dan Buku Iqra'

Aiman dan Buku Iqra'



Aku mula ajarkan Aiman dengan iqra pun agak lambat juga, masa Aiman umur 5 tahun. Kalau setakat alif sampai ya tu memang Aiman dah kuasai awal la kan, benda ni dia belajar di sekolah masa di Johor lagi. Bila ibu jadi ustazah harap maklum cutinya lagi banyak dari belajar. Masa bersalinkan Afia hari tu, 3-4 bulan Aiman cuti iqra. Bila Aiman start baca, datang la penyakit lupa dia. 

Kami berdepan sedikit masalah nak menghantar Aiman mengaji ke Tok guru. Dekat kuarters ni pun takde orang yang boleh mengajar. Kalau di Johor dulu senang sikit, tok gurunya satu blok. Yelah mengaji biasanya malam, en suami kerjanya malam plus aku yang kerja shift, setiap minggu kena kerja malam lagi macam mana nak hantar. Nak tak nak aku kena gak la ajar sendiri. Tahun depan kalau dah rezeki pindah, ada Tok guru setaman mungkin mudah la sikit.

Segan juga sebenarnya nak cerita, anak orang lain sebaya Aiman dah kuasai Quran kan. Dekat 2 tahun baca iqra, Aiman baru sampai Iqra 3 tau. Dah cuti buat sendiri banyak sangat. Kalau aku kerja malam, memang sentiasa bawak iqra dan buku untuk aku ajar Aiman. Baca tak baca lain cerita.hehe..Sekarang ni dok mula nak tetapkan momentum, Aiman pun dah dapat keep in track semula. 

Layan la budak bertuah ni baca iqra dekat opis. 





Seingat aku, aku dulu start mengaji ke Tok guru pun lambat, masa darjah dua. Setahun baca muqaddam terus naik Quran. Darjah 5 aku khatam. Buku Iqra ni aku baca dekat Kelas Fardu Ain je. Dulu bukunya satu-satu ada banyak warna macam Bacalah Anakku, sekarang ni 6 buku dah rangkum dalam satu.

Bebudak sekarang semuanya advance kan? Kagum aku kalau darjah satu dah boleh habiskan quran. Masa mula-mula nak ajar Aiman mengingat sebutan tak mudah juga. Aku guna cara aku mengingat masa aku kecik dulu. Tak payah share la kot, anak korang dah pandai kan.hehe..





29 comments:

izan mama mia said... Best Blogger Tips

pelan pelan tapi berbaloi...tahap penerimaan dan penagkapan seseorang anak berbeza...tak perlu nak banding ngan anak org lain kan...janji anak kita dapat terima dan faham serta pandai sebut baca walau lambat sikit...

.:fyzz:. said... Best Blogger Tips

takpa PK..at least ajar aiman..nnti inshallah habis..yg penting teruskan..cam saya mmg dari kecik sufiya kt Nursery yg fully Islamic.pastu teruskan hingga sek ren sya hantr kelas Mengaji (berbyar) kt belakang umah ja.nasib la jalan kaki aja..

Mama Adam said... Best Blogger Tips

Adam pun sama. Banyak cuti. Tahun depan, nak pulun - tahun depan tu. Huhuhu. Nampak sgt mak dia nk bercuti lama

Affy Afiqah said... Best Blogger Tips

insyaAllah lama-lama nanti lancar tu, kena cari laa mana-mana tempat yang ada ajar mengaji. Kalau ajar sendiri pun boleh yang mana sempat. :)

Joanna Yunus said... Best Blogger Tips

hehehe... jangan sesekali bandingkan anak kita dengan orang lain... pengajaran bagi akak sendiri... nanti kita akan rasa down sekali gus anak kita akan turut sama...

Tak apa aiman... Biar lambat asalkan pandai...

TelingaBulat said... Best Blogger Tips

alalal pndai aiman si nomei ni baca iqra dlu TB ade pernah aja budak2 ngaji..alahai saba ajee budak2 ni.tp bgus juga permulaan baca iqra biar kenal huruf..ehh akak asal johor ke?TB johor gak ;)

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Alia tak pandai baca iqra' lagi Muni. Hehe...

Takpe Muni... Cepat atau lambat itu tak penting... Yang penting Aiman budak baik dan suka berusaha. Fiza doakan agar Aiman cepat kuasai Iqra'...

Aiman pasti boleh punyalah. Chaiyokkk!!!

aTieYusof Family said... Best Blogger Tips

Bagusya Aiman... tak sabar nak ajar Pa'e jg..skrg i setakat hafal boleh lah, huruf belum ingat...:)

lizz said... Best Blogger Tips

anak saya tak sempat nak mengajar sendiri...adik belajar kat tadika jer...bayar lebih 20 hinggit untuk iqra...

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

izzah munirah yg sebaya dgn aiman pun start iqra' umur 5 thn juga kutu...

skrg dah bolehlah baca walaupun taklah lancarrr sgt...

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Mengajar anak mengaji kena banyak sabar dan kena selalu puji bagi dia tambah semangat suka - itu cara kakak. Tak apa lambat sikit mula janji ada kemahuan - jgn suka marah-marah.

Anak-anak kakak bersyukur sebab kakak ajar sendiri jadi memang usia 7-8 tahun dah katam.

Sura Mohd said... Best Blogger Tips

anak2 akak pun lambat jugak..asyik tergendala aje..Ustaz pindah ..Tok Guru meninggal..mcm2 lagi..Alhamdulillah sekarang ni dekat jer..satu blok..Uminya nak mengajar asyik tak sempat..huhuhu..
*In Shaa Allah.Aiman akan cepat habis Iqraq nanti..bagi dia lebih semangat..:)

adrianna syaz said... Best Blogger Tips

Assalammualaikum kak puan kutu..pelan2 takpe kak.asalkan berjayaskrg ssh sgt nk cri tok guru ngaji..tambah klu duduk dkt bandar2 ni.. :).

Shark Kay said... Best Blogger Tips

gud luck aiman.
boleh punya tu kalau dh start balaja,

Ena's Stories said... Best Blogger Tips

takpe...slow slow..nanti lama² ok la tu...bagi dia masa...mmg ada jenis budak camni PK

Marya Yusof said... Best Blogger Tips

As salam murni,

Kagumya Marya dgn usaha Murni ajar Aiman mcm ni... Marya pulak ada juga ajar Iman sikit2 tp dia manja terlebih..mmg kena mintak tolong org lainlah nampaknye utk ajar die nnt... budak lelaki mmg susah sikit nk suruh belajar ni...asyik ingat nk main je...ke I yg tak tahu didik...?huhuhuuu

Masya said... Best Blogger Tips

kenelah gigih murni.. ni ilmu dunia akhirat... amir pun belajar iqra kat sekolah jer.. kat rumah dia suka muqadam..

Puan Mell said... Best Blogger Tips

takpe.. lama2 t aiman pndai la tu. ank buah kte pn gtu. opah @ ibu dia ajar. main2 je. pdhl opah guru mgaji. ni syukrii bru 9bln opah da sebuk ajar ngaji. coz bdk tu suka buku. haha.

Haryati Faizal said... Best Blogger Tips

salam kenal...

samalah anak yati pun dok belajar lagi...takpe lama2 nanti pandai le tu...

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Anak I pun lambat start juga Iqra ni. Mula2 minta sepupunya ajar lepas tu disuruhnya maknya ajar. Betullah tu bila mak ajar, dia minta cuti memanjang. Ingat nak hantar ke Baghdadi bila cuti sekolah nanti. Kalau tak dipaksa budak2 ni memang liat. Bersungguh juga PK ajar anak Iqra yek, itupun kira dah bagus.

aizamia3 said... Best Blogger Tips

Moga anak2 kita semua mampu menguasai dengan baik. Lambat takpe janji dia faham.

GREENJADE said... Best Blogger Tips

kalu ibu yg ajar lagi lekat dihati rasa nya...lama2 fluent le tu..let it be naturally rather than force them kan sis..

Hakim x pandai lg..bercakap pun kekadang keluar bahasa 'ayam vs itik'..idak le ku faham..uhuhuhu

CtAyue said... Best Blogger Tips

adam mujur tadika dia ade buat pagi2 baca iqra..adam br buku iqra 3..takpe pelan2 ajar..aiman cepat tu boleh baca iqra..

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

bagus muni ni.. rajin ajar walaupun byk cuti sendiri.. mcm saya ni, sdg nak motivasi diri bg rajin cam muni gak.. hihii

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

sori dah terpublish padahal ayat xhbs lagi tu.. hihii

bkn pe, sbb saya ni malas gak orgnya, tp dah ank solehah tu pulak dah jenis rajin... tu yg nak kene motivasi diri bg rajin tu... seru angin rajin sikit mai kat saya deh... hihii

Cik Tieka said... Best Blogger Tips

Kak PK, budak2 kena mmg didedahkan dgn ilmu akhirat ne. takpelah improve pelan2 yg penting berterusan.. sbb sy ada kwn lg kesian tak didedahkan dgn benda2 ne, dia nak sangat nak baca tp masih tkial2 lagi alif ba ta..hmmm

hainom OKje said... Best Blogger Tips

tak pe PK janji diaorang baca...lambat naik quran pun tak pe...
Tulah kalau mak yg jadi guru mengaji mmg gitulah jadinya hehe...lebih cuti! Samalah ngan okje pun!

MulutPayau said... Best Blogger Tips

Semua anak akak bermula dgn Iqra, ada yg cepat dan ada yg lambat..tak pe dik, pelan2...

faizul badri said... Best Blogger Tips

Sekarang ni ada pen elektronik yang boleh bantu kita belajar iqra..
Kanak2 dan dewasa pun sesuai...
http://www.muslimchoices.com/?p=pen_pintar_my_iman