Pixajoy

Saturday, December 24, 2011

Home » Tips Supaya Anak Sukakan Sayur

Tips Supaya Anak Sukakan Sayur



Sayur tidak mengandungi kolestrol, rendah lemak, rendah kalori dan rendah natrium. Serat yang terkandung dalam sayur berupaya mencegah sembelit dan beberapa jenis kanser. Sayur yang berwarna hijau dan oren kaya dengan beta karotena yang penting untuk kesihatan mata. Sayuran hijau mengandungi zat besi yang dapat mengelakkan masalah kekurangan darah. Sayur juga kaya dengan antioksidan seperti vitamin A, C dan E. 


Wah sayur begitu kaya dengan khasiat tapi jarang sangat kita dengar kanak-kanak sukakannya. Sejak berzaman, kanak-kanak seakan memusuhi sayur-sayuran. Untuk menggalakkan anak makan sayur, ibu bapa mesti terlebih dahulu sukakan sayur. Tunjukkan pada anak betapa ibu dan bapanya sukakan sayur-sayuran. Hati anak mungkin terbuka untuk merasa keenakan sayur dan ketahuilah bahawa membiasakan anak makan sayur sejak kecil akan membantunya gemarkan sayur-sayuran apabila besar kelak.


Selain itu kita juga boleh mengajak anak bersama memilih sayur dan menyediakannya untuk di makan satu famili. Cara macam ni tidak semestinya berjaya dengan sekali cubaan tapi semakin kuat kita berusaha semakin besar kebarangkalian untuk berjaya. Ini aku dah praktikkan pada Aiman, sedikit sebanyak dia sudah mula sukakan sayur walaupun selalunya Aiman makan pada jumlah yang sangat sedikit. Ibu dan abah role model terbaik, aku dan en suami memang penggemar sayur. Chaiyok!hehe..


Apa yang penting cari jalan untuk mengubah persepsi anak terhadap sayur-sayuran. Jangan memaksa atau marah jika anak enggan makan sayur. Beritahu anak tentang keenakan sayur-sayuran dan kebaikan makanan tu terhadap tubuh. Jadikan juga aktiviti makan sayur-sayuran sebagai aktiviti menyeronokkan. 


Sayur boleh dihidangkan dengan cara masakan yang pelbagai seperti menggoreng, mencelur, mengukus, dibuat sup, jus dan salad. Selain itu kita juga boleh mencuba pelbagai alternatif lain untuk menghidangkan sayur-sayuran kepada anak. Contohnya jika anak sukakan roti dan kek, kita boleh sediakan yang berperisa sayur seperti kek lobak merah atau roti kentang. 










10 comments:

Munnafendy said... Best Blogger Tips

tips spy hubby sukakan sayur xde kak? hehe...tunang ai liat nau mkn sayur..lau mkn belen kat pinggan dia sume color hijau2 je

Eena Arrina said... Best Blogger Tips

oh..macam tu rupanya..nak bg adik ena suka sayur :)

Daddylicious said... Best Blogger Tips

susah gak la nak suruh makan sayur...:)

hyz said... Best Blogger Tips

errr camno nak bagi org ensem yang muda belia mcm saya sukakan sayur ek? hohohohoho

blackrose hunter said... Best Blogger Tips

saya dulu masa kecik memang kurang bab2 sayur ni..lagi2 sawi..pahit..dah besar ni suka makan sayur.. :)

♥ p a a n i ♥ said... Best Blogger Tips

kak bagi la resepi.hehehe

Wanie said... Best Blogger Tips

kalau tak dilatih dari kecik besar nanti mesti tak suka makan..damia time makan kena bagi die pegang batang sayur, kalau tak jenuh nak sua nasi kat dia..

kakyong said... Best Blogger Tips

anak2 suka karet jer.. itu pun bukan setiap amsa depa nak makan..

ayahnya, langsung tak suka sayur..

ibu nya jer lah yg sellau tukang makan & perabuh sayur..

Cik Rose Cute said... Best Blogger Tips

bagilah resepi hihihi..nak bagi anak2 makan sayur jugak...

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

si alisha ni suka mkn sayur.. paling suka carrot..

sy mmg ajar dia mkn sayur.. nasib dia ni jenis rembat semua.. hihi