Pixajoy

Tuesday, December 06, 2011

Home » Menguap

Menguap


Korang panggil menguap ke sangap? Tadi balik kerja sempat layan Ustaz Harun Din bercakap berkenaan hadis tentang menguap di TV. Korang kalau nak menguap jangan biar mulut tu ternganga yer. Syaitan suka sekali masuk ke rongga badan manusia ketika kita sedang menguap. Pastikan mulut ditutup sepenuhnya ketika kita menguap tak kira walau dalam solat sekali pun.


Jangan la tak senonoh macam nie!


Nak share sikit fakta menarik tentang menguap.
  • Menguap rata-rata berlaku selama 6 saat. (siapalah yang buat ujian ni?)
  • Ketika menguap detik jantung meningkat 30%. (woo..)
  • 55% orang akan menguap dalam masa 5 minit setelah melihat seseorang menguap. (virus nie..bahaya gila!)
  • Orang Buta akan lebih banyak menguap setelah mendengar suara orang menguap di audio. (ini pun macam jangkitan)
  • Membaca mengenai menguap juga dapat membuatkan kita menguap. (mengaku cepat.haha)
  • Atlit Olimpik seringkali menguap sebelum bertanding. (penat berlatih agaknya.hiks..)
  • Tidak hanya manusia, haiwan juga menguap. (pernah tengok?)


Macam nie ha...


Lagi satu aku selalu dengar orang istighfar apabila menguap. Memang tak salah. En suami selalu menegaskan, yang sebetulnya kita kena sebut Astaqfirullahhalazim..itu baru doa menghalau syaitan kan? Korang baca apa kalau menguap?








15 comments:

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said... Best Blogger Tips

sy x menguap pon baca entri menguap nih haha..agaknya sbb fakta menarik tu psl x menguap..

Daddy Cool said... Best Blogger Tips

Astagfirullahalazimm...menguap saya baca Puan Kutu punya entry kali ni..!

deeya said... Best Blogger Tips

deeya sebut Allahuakbar kalau menguap :)

nurbeena said... Best Blogger Tips

sama pn sama, baca istigfar juga....hr tu dh tengok kt tv cara tutup mulut menguap ketika solat.

Gen2Merah said... Best Blogger Tips

laaa, kebetulan saya termenguap ketika membuka entri ni.. betul juga kajian ni kan.. sedar tak sedar kita termenguap plak.. ekekeke

NzA said... Best Blogger Tips

tgk gamba ni pn akak dh menguap..mmg berjangkit...

Daddylicious said... Best Blogger Tips

itu tanda2 nak tido la tu...

padin said... Best Blogger Tips

hehee.. aku selalu je kena tegur, pukul 830 dah menguap, ekekee

LadyBird said... Best Blogger Tips

menguap seb kekurgn oksigen ..

Anonymous said... Best Blogger Tips

ustaz saya pena tegur, kalu menguap kena baca a'uzubillahiminashaitonirrajim sbb kita na halang syaitan masuk n astaghfirullah 2 xbrapa betul..hehe
wallahua'lam

Wanie said... Best Blogger Tips

ha,ah kan menguap ni macam 'virus' kalau org terdekat kite menguap, kite pn termenguap sekali..hehe

wanie menguap sebut sstaqfirullahhalazim :)

anisalya said... Best Blogger Tips

ye... dua tiga menguap sebab ngantuk pulak rasa. ngeee...

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

sy bc Astaqfirullahhalazim :-)

Hanie_Dew said... Best Blogger Tips

baca Astaqfirullahhalazim...

tak nguap pun tak nguap pun.

chii said... Best Blogger Tips

penyakit berjangkit yg agak membahayakan..eheheh..sorang da menguap..pastu yg terpandang..x pasal2 akan menguap skali..

5 minit? lama nya..kalo 2-3 minit..ye kot :p