Pixajoy

Thursday, December 22, 2011

Home » Petua Elak Singki Tersumbat.

Petua Elak Singki Tersumbat.


Tadi aku terjumpa petua menarik untuk elak singki tersumbat. Mungkin ramai antara korang dah sedia maklum tentang petua ni, tapi aku baru je tau.hehe..


Rupanya garam kasar boleh bertindak sebagai bahan pelarut untuk sisa-sisa yang tersumbat di dalam saluran singki. Caranya ialah dengan memasukkan garam kasar ke dalam lubang singki. Lepas tu curah air panas ke saluran singki tu, comfirm sisa-sisa yang tersumbat tu akan larut dengan sendirinya.


Singki rumah aku jarang tersumbat, tapi kalau sumbat selalunya aku pakai pelocok je. Aku tak pernah cuba lagi petua garam kasar dan air panas, lepas ni kena praktikkan sebulan sekali nampak gayanya. Petua ni sangat sesuai untuk korang yang suka sangat buang sisa minyak masak dalam singki, termasuklah aku.muahaha...


* Tadi baru sign opsyen SBPA. Turun pangkat dah.lalala..










28 comments:

fieda said... Best Blogger Tips

saya pernah cuba mmg berkesan...tp masa tu tak tersumbat byk la cuma air lambat sgt nak keluar...

hyz said... Best Blogger Tips

yang yang muda belia ni pong tau petua tu. pn kutu dah tua2 pong baru tau? ish3...

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

mmg sesuai untuk saya petua nih!!.. sy pun slh sorg yg sk buang minyak dlm singki... hihii

Lizan said... Best Blogger Tips

garam tu berapa banyak puan kutu, air pnas tu nk alirkan secerek ke atau simbah bagi basah2 kn garam tu jer..ce citer hehe

husnazahidi said... Best Blogger Tips

lar gram ksar bleth gna rpanya..slalu mama husna ajaq curah ayaq pnas jaa..haha..

Jue said... Best Blogger Tips

aku slalu simbah air panas, pastu ape2 yg bminyak aku buang kat plastic haha bole jd suri rumah x aku? hohohoho

trun pangkat?nape? ><~

intan morsalin said... Best Blogger Tips

kena try ni..sinki umah sya mmg slalu sumbat..tensi tau...
anyway..tqvm share tips ni..mmg berguna

chii said... Best Blogger Tips

owh..buh garam ke?? slalu chii tuang air panas je..ahaha..leh haus seh getah itam dlm tu :p

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Baru bulan lepas penyewa rumah kakak komplen sink dia sumbat, nak tahu kenapa? hubby kakak kata dia buang salut telur masin yg macam tanah tu dlm sink... memanglah sumbat. Kakak rasa kalau guna petua ini pun tak boleh...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said... Best Blogger Tips

oh sy pon br je tahu petua nih..blh cubalah garam kasar pasnih


samalh sy pon salu pki pelocok je..kalau parah sgt sy bukak saluran bwh..


walaupon sy jenis x buang minyak dlm sinki tp heran sumbat gak

Ila said... Best Blogger Tips

garam halus boleh tak..garam kasar takde kat umah ni

Farah Shamsudin said... Best Blogger Tips

bagusla tips ni kak..
eh? dah sign SBPA? saya esok.

Wan85 said... Best Blogger Tips

http://wanwidget.com/
saya pernah terbaca di blog suri pasal ni, hehe

Ym.Bundle [Blog.Sampah] said... Best Blogger Tips

kalau dah tesumbat kompom la singki tu dah penuh air..camne nak tuang air panas lagi..melimpah laa..ekeke..

Hanie_Dew said... Best Blogger Tips

aku buang sisa sisa makanan dan berminyak sume kat plastik asing pastu sebelum basuh pinggan periuk sume simbah ngan air panas dulu.

aku pun baaru tau petua ni. bagus jgk kalau tetibe sinki umah aku tesumbat ni.

LAici KAng Ais said... Best Blogger Tips

niceeeee tips. da sign sbpa dah.hehe..guwa belum lagi tapi dah ditangguhkan pula.heeeeeeeee

Hanie_Dew said... Best Blogger Tips

oh. lupe nak jawab. aku makan chicken wing kat cafe klcc tmpt kitorg selalu lepak. hihihi.. bukan aku sorang makan sume. jue pun same. saje nak tgkap gambar tulang byk2. cis..

Juliet_iRa~" said... Best Blogger Tips

mak ira sll buat..;p

kak, bkn sbpa ditangguhkan ke dl?huu..awat turun pangkat plak??

psss : kakak ira beli kat kedai y sm, xdpt pon..huu..ira rs dia mmg silap..heee

LYAfrina said... Best Blogger Tips

snang sgtkan petua ni.. n bajet pon rendah.. xyah pgil tukang paip lagi nak baiki singki...

kakyong said... Best Blogger Tips

selalu curah air panas jer. lepas ni boleh lah amalkan..

Pia said... Best Blogger Tips

"owhh petua ni suami akak selalu buat..(eh,selalu dia suruh akak buat...)mmg pantang betoi dia kalau sinki tersumbat sbb nanti dia yg terok kena repair...sbb tu dia asyik suruh akak buat cam petua tu seminggu sekali...paling malas pun sebulan sekali...alahh kan selalu basuh ikan,ayam dll kt situ...lemak2 ayam tu lah kot..."

MulutPayau said... Best Blogger Tips

Sink umah akak tak pernah trsumbat....klau trsumbat blehlah guna petua tu nnti...tq..

p/s..akak pun dah sign sbpa tu...

Cik Jingga said... Best Blogger Tips

petua yg bagus..hohohoh. jarang tersumbat..kalau tsumbat pun tinggalkn suruh abah btulkan..hahaha

Wanie said... Best Blogger Tips

petua yg paling berkesan, jgn la tuang minyak dalam sinki :P

wanbu said... Best Blogger Tips

huhu.... nak try ar

bilik mandi sy banjir jerk bila pas mandi... dah mcm2 bubuh tp x berhasil gak. nak panggil plumbum malas takut kena makup lebih2 agi.. xnak pisang berbuah 3 kali

Qaseh Gifts said... Best Blogger Tips

Tq for sharing :-)


Jom baca ni ~ Fridge Magnets - Cenderahati Mudah / Fridge Magnets - Easy Souvenirs

titan said... Best Blogger Tips

sinki jarang tersumbat. kalau sumbat, mesti mak marah. haha..

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

penah dgr pasal grm kasar tu... yg hanie bese cube...ayor panas jer...dan pelocok :p