Pixajoy

Saturday, November 12, 2011

Home » Cekodok Oat For Breakfast

Cekodok Oat For Breakfast



Semalam sana sini dok sibuk memperkatakan tentang 11.11.11. Bagi aku number is just a number. Kebetulan jatuh pada hari Jumaat, maka ada keberkatan disitu baik untuk mengikat tali pertunangan atau menamatkan zaman bujang. Ada tragedi yang lebih mengejutkan berlaku semalam. Adik ipar aku kemalangan tapi Alhamdulillah tak teruk dan si kecik Irsyad tu pun tak apa-apa.


Selalunya bila dah lepak-lepak kat rumah, badan pun rasa malas-malas. Memang tak arr nak keluar semata-mata nak beli sarapan. Pasar pun dah lama tak jejak. Kat rumah cuma ada stok telur dan ikan bilis.haha..Bila perut dah rasa lapar, aku cuma fikir benda yang ringkas dan mudah agar dapat aku menghentikan omelan Si chubby yang kelaparan. Ini dia cekodok aka jemput-jemput.


Buat korang yang berdiet, kalau setiap hari mengadap oat for breakfast, mesti loya anak tekak. Kalau aku memang boleh muntah oat punyalah.haha..So apa kata korang buat cekodok oat. Aku nak bagi resepi nie. Tapi kalau dah namanya cekodok, tarak guna nak diet!kehkeh...

Resepi Cekodok Oat

250gm tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
3 senduk oat segera
3 sudu besar gula
1/2 sudu besar garam
1 biji telur
1/3 tin susu cair
Air secukupnya

Caranya macam buat cekodok biasa, gaul tepung gandum dan soda bikarbonat. Masukkan oat, garam, gula dan telur. Kemudian masukkan susu cair dan gaul. Tambah air dalam adunan kalau perlu. Panaskan minyak pastu goreng. Api jangan kuat pasal cekodok oat cepat masak. Siap!









19 comments:

Kak Aya said... Best Blogger Tips

lama tak mai singgah sini, sejak PC rosak.

Boleh cuba nampaknya resipi ni...oat dalam tin tu pun tak luak nampaknya, konon nak berdiet la , sarapan dgn oat, nampaknya tak terusik pun

NzA said... Best Blogger Tips

pagi ni akak sarap dgn cekodok bilis.....boleh cuba nie....

Umie Artoqiemie said... Best Blogger Tips

sedap nih :D

nurpiska said... Best Blogger Tips

cube puan kutu try cekodok nasi pulak:) sedap..

Eena Arrina said... Best Blogger Tips

mesti anak puan kutu suka kan. :P

Diana @ bilakukatacinta said... Best Blogger Tips

tak pernah buat cekodok oat..pernah buat cekodok kentang, ikan bilis, bawang, udang jek....

Ym.Bundle [Blog.Sampah] said... Best Blogger Tips

buat cekodok pon pakai telur ke pn.kutu?

padin said... Best Blogger Tips

hehee aku paling suka jemput2 ikan bilis, dan jemput2 daun kucai..tp leceh pasal selalu je lekat di celah gigi.. nak bt cemane, gigi jarang hahah

MulutPayau said... Best Blogger Tips

oat baik utk kesihatan...tapi nak habiskan punyalah susah....boleh cuba buat jugak ni...

alif ismail said... Best Blogger Tips

mak ai sodapnya terbeliak mata alif tengok cekodok ala2 barat nih..

nak oder cekodok tempoyak leh ke kak kutu???huhuhu...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said... Best Blogger Tips

sy suka resipi cekodok kutu..dulu yg caca marba sy amik dah..kali ni nk amik juga..


p/s: sy tag awak satu GA best punya..jomlah join kuikuikui

http://cikbetty.blogspot.com/2011/11/mega-giveaway-cpb-mehlah-kritik-kalau.html

chii said... Best Blogger Tips

chii x makan oat..x sedap..tp dengan resepi dari muni ni..mcm menarik je..mungkin leh chii cuba

Nur Farah Hani said... Best Blogger Tips

oat ta sedap.. haha.. fara beli jerk oat.. makan tidak.. wonder macam amne orang lain leh amkan.. uhuhu..

Cik Gee said... Best Blogger Tips

maleh nye nak masak.............

LadyBird said... Best Blogger Tips

sedapnye cekodok tu... :)...

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

cucur oat blm pnh try lg nih!! nanti kne try gak ni..

Jue said... Best Blogger Tips

Ckodok oat?bole cuba neh sbb slalu aku msk ckodok ikan bilus. Fav weh!

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

bgus gak resepi nih ... oat tu fungsinye utk serap kolestrol..tp dah goreng mestilah berminyak dan berkolestrol x gitu... kih3x...bantai sajelahh...

mmg api xleh kuat ek..sy biase grg cucur suke api kuat sbb xmo kasi masuk minyak..ni kes nye lain sket ek sbb cpt masak yer...

Mama Adam said... Best Blogger Tips

Menarik. Saya suka mkn jemput2. Tapi, kalau buat, mesti letak udang. Kalo x, hero2 xnk mkn