Pixajoy

Sunday, February 22, 2015

Home » Resepi Salad Kentang @ Olivye

Resepi Salad Kentang @ Olivye



Fikirkan stok kentang yang agak banyak tak terluak, aku teringat resepi olivye mak mertua bakal besan. Sebelum ni aku dah pernah share resepinya. Yang tu versi hempuk masuk bekas, lunyai terus kentang aku kan. Kali ni aku rajin sikit meracik kentang dan telur. Sebab ada permintaan resepi, aku kongsi sekali lagi. Lagipun kali ni aku dah tambah isi ayam dalam salad. Sedap tau! 

Aiman tengok gambar tanya lagi pasal olivye. Balance lepas kami makan abah dia dah makan sampai habis. Abah tak sempat rasa lagi masa pertama kali ibu buat dulu. Baru ni makan mulut tak henti kata sedap. Mana tak sedap kalau makan pun bini yang suapkan.hehe.

Resepi ni mengikut sukatan yang aku buat. Kebetulan stok sosej tinggal 3 batang. Bak kata bakal besan, seni kulinari kena hebat. Pepandai la adjust bahan banyak mana korang suka. Kalau nak tambah sayur, daging, sotong, udang or ketam  dipersilakan. Aku tak berapa suka mix vege, tu sebab aku guna karot yang direbus.



Resepi Potato Salad @ Olivye : 4 biji kentang direbus dan diracik halus + 3 biji telur rebus yang diracik halus + 3 batang sosej dipotong yang digoreng or rebus + isi ayam dadu yang digoreng + mix vegetables +  garam + moyones secukupnya. Gaul sebati semuanya. Siap!


Boleh terus makan atau disejukkan dalam peti ais. Mudah kan? Selamat mencuba!   






11 comments:

Chot said... Best Blogger Tips

Waaaa..menarik. Mkn begitu je ke?
Bakal besan? Eh!?

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Chot

Boleh makan begitu saja.mkn dengan roti ke nasik,dengan chickenchop, buat inti wrap pun silakan..guna kan seni kulinari yg ada..kami mkn begitu saja,licin!

SalbiahM said... Best Blogger Tips

nampak sedap dan simple...saya suka kentang!

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

haha.. saya buat 2 kali je dulu, dah malas nk cuba, padahal masa buat tu rasanya sedap je di tekak..

eima said... Best Blogger Tips

ptt la abg aiman bam bam ...mama die kuta masak ... rajin ade je resepi baru tau

LYAfrina said... Best Blogger Tips

sedap ni

OKje said... Best Blogger Tips

Yelah lama tak buat resepi jiran sebelah ...Teringin pulak nak buatnya...Hari tu kentang sampai tumbuh tunas....punyalah banyak tp tak masak apa...

Resepi ni yg penting kena kreatif, barulah ada inovasi resepi namanya hihi

LydSunshine said... Best Blogger Tips

Ok..ok... boleh imagine cara nak buat. Nak skip part sosej tu. Ayam boleh letak. Sedapnya... nyum.

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

dapnya.tak terbuat buat lagi pk :)

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Hahaha.... tetiba teringat kat mak mentua *_* Rasa macam lama pulak tak kongsi resepi masakan mak mentua walaupun buat juga kat rumah tu dalam kata malas ke dapur! Resepi mereka mudah, tak banyak bahan nak menumis bagai. Tapi biasalah bila mood takda, nak ambil gambar pun malas.

Olivye ni saya pun dah lama tak buat. Dok sibuk dengan pilaf dan seangkatan dengannya :)

norsadira said... Best Blogger Tips

Sedap yer..nk try la..tq utk resepi ni..jmput singgah di blog saya ye dirawanhartawan.blogsport.com