Pixajoy

Monday, June 17, 2013

Home » Pengalaman Berpantang : 45 Hari Nan Indah

Pengalaman Berpantang : 45 Hari Nan Indah




Alhamdulillah proses berpantang dipermudahkan.

Berpantang kali ni lebih mudah dari jangkaan. 45 hari nan indah dirumah sendiri. Senang, kuat dan mampu berdikari. Mak jaga selama sepuluh hari kemudian survive dengan bantuan en suami, Aiman dan Ain (adik bongsu). 

Sebab takde orang pantau, mak balik je aku selalu ponteng tungku, ngelat berbengkung, mandi air sejuk terus.haha.. Bukan saja-saja suka, bab mandi tu tak sempat la nak masak air segala, nak panaskan tungku pun kadang malas. Alasan munasabah kan kalau ada mak semua mak yang sediakan. 

Bab makan walaupun takde orang pantau, aku tetap jaga. Menu ikan bakar, sup ikan dan singgang ikan telan je walau dah jemu. Apa yang aku makan, itulah yang Afia makan. Kalau Afia meragam aku yang susah. Tu yang tak berani makan sebarangan. Dah habis pantang pun tetap kena jaga makan sebab susukan Afia. Tak boleh nak melantak sesuka hati. Sayangkan anak kena la berkorban dengan harapan dapat kurangkan lagi berat badan.huhu..

Untung juga Aiman dah besar dan boleh berdikari. Siap kena suruh ambil itu ambil ini bantu ibu, sendiri faham tak boleh bukak TV kuat-kuat, layan youtube kena slowkan suara, kalau nak main bising dalam bilik, memahami masa ibu banyak dihabiskan dengan adik. U are the greatest abang in the world Aiman Mukhlis!

Kebetulan juga Ain baru habis belajar. Ngam-ngam final exam masa aku beranak. So mintak tolong Ain bertapa kat rumah ni sepanjang dalam pantang. Ain jadi bibik ambil alih tugas memasak dan membasuh, membantu meringankan kerja. Walaupun mula-mula tak berani langsung angkat Afia, now dah boleh diharap tengokkan si bambam. 



Afia pun behave sepanjang dalam pantang, tak banyak meragam. Baby yang bijak dan memahami keadaan ibu. Segalanya diatur indah oleh Allah. Lepas ni boleh beranak lagi dan lagi. Ada berani?hoho..






13 comments:

NzA said... Best Blogger Tips

Cepat masa brlalu..tup2 dh habis pntang......knapa gambar ke 2 tu besau no PK.......
Tgk pic ni, rupa afia dh mirip abg aiman....

Mama Adam said... Best Blogger Tips

Hoho! Bila? =)

GreenJade said... Best Blogger Tips

hehe ok jek nk tambah2 boleh meramaikan saudara mara si Aiman..hikhikhik

geramnye tgk pipi dah mmbam2 ni..eiiiiiiii

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Memang cepatlah kakak rasa pun macam tu. Tahu-tahu anak dara bambam ini semakin montel. Geraaaammmm...

Macam dah kena atur boleh pulak Ain cuti ye. Alhamdulillah boleh jaga kakak dan main dgn anak saudara yg montel-montel:)

Sura Mohd said... Best Blogger Tips

semangat..tahun depan tambah lagi..hehehe..:)

mrs mell said... Best Blogger Tips

bambamnya afia.. okeh.. 3rd pliss... hehe

Nora Karim said... Best Blogger Tips

wah tahniah... dah abis pantang rupanya... kejap je masa berlalu... alahai comeinya Afia...

Izan Ishak said... Best Blogger Tips

kejap je masa berlalu... dah abis pantang pun muni.

yelah... tgk gmbar tu dah ada iras2 abg aiman. adik abg yang solehah ni... comel sgt! geram tgk awak tau~

Masya said... Best Blogger Tips

tu dia.. ni dah mcm entry luahan perasan hihihi.. ada ain bantu oklah, bgs jugak aiman dah besarkan.. mmg ada hikmahnya.. doakan sy pulak yer.. jgn afia dpt adik lg.. amir x dpt adik lg sdh hahahaha ...

Noe said... Best Blogger Tips

noe dulu pun semua mak sediakan..tak ada mak...jawabnya ada yg buat ada yg tak la...cepat je kan masa berlalu...dah habis pantang...comel nya afia..

husna zahidi said... Best Blogger Tips

Alhamdulillah..cepat je masa berlalu kan kak..;)

suka la tgk afia pakai headband tuh..terserlah keperempuanan..hehe..

CtAyue said... Best Blogger Tips

hehe.. tahniah dpt harungi sesi berpantang dgn jayanya.itu yg untung kalau anak sulung dh besar sikit, blh harap gk tolong sikit2 kan.afia bambam nya dia...

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

sng je kan brpantang sndiri kutu... mcm hanie ni, mak lgsg takde jaga dah... anak sulung je merasa sikit.. masa arwah opah suami ada lg, merasa le manja2 sikit dgn dia.. berurut, berbarut... owh rindu arwah opah..

comeinye afia~