Pixajoy

Thursday, November 14, 2013

Home » Penting Tentang Solid Food : Kenapa Perlu Mula Dengan Puri Buah/ Sayur?

Penting Tentang Solid Food : Kenapa Perlu Mula Dengan Puri Buah/ Sayur?



Nota daripada Hasnita Shaari. Eh siapa beliau ni ekk? Nanti aku google.hehe Yang penting terima kasih banyak atas infonya. Sangat membantu bagi ibu-ibu yang tak berapa reti bahasa sangat macam aku ni.


Puree ni walau dibekukan khasiatnya berkali ganda tau dari benda dalam tin tu. Sama macam breastmilk juga. 

Beri anak 6 bulan makan bukan untuk kenyang. Susu ibu tetap sumber kenyang dan nutrien yang utama bagi anak bawah 1 tahun. Makanan diperkenalkan pada usia 6 bulan adalah untuk pengenalan. Untuk ajar benda baru. Jadi tak kenyang pun tidak apa. Kalau anak kenyang makan, kurang menyusu sedangkan anak bawah 1 tahun memerlukan susu ibu untuk membesar dan membina sistem imun badan.

Kemudian, bila perkenal makanan, beri yang berkhasiat. Jadi walaupun anak makan sedikit, dia masih menerima khasiat yang maksimum. Nasi, kentang adalah sumber karbo kosong. Tidak banyak khasiatnya. Apatah lagi air nasi. Maka sebab itu disarankan puri buah/sayur terlebih dahulu supaya perut anak tidak terbeban dengan makanan yang berat untuk diproses.

Sunnah Nabi pun sebelum makan makanan berat, elok makan buah dahulu untuk memudahkan pelawasan. Pendekatan yang sama kepada anak. Buah dahulu, sayur. Kemudian baru perkenal yang lebih berat seperti bubur nasi yang dikisar, oats, bijirin lain. Kemudian baru protein sebab protein lebih sukar dihadam. Sebab itu diperkenalkan agak lewat.

Step by step, 4 day rule.






12 comments:

NzA said... Best Blogger Tips

Pemakanan ank2 moden dh berubah. Masa zaman2 ank akak umo 4 bln dh belajar mkn bubur nasi cmpur lauk pauk n syur...he3x..akak xpraktikkn mkn nestum segera...main blasah je msk n blend n tapis.. Alhamdulillah, syukur mrk membesar sebagai johan.ngeh..ngeh..ngeh...

Adriannasyaz said... Best Blogger Tips

Kna ambil tahu jgk ni..hehe..:)

TelingaBulat said... Best Blogger Tips

bende baharu dlm idup utk belaja.sbb tb pn blom ade anak..just take noted la for the future ;)

- AZIE - said... Best Blogger Tips

sy dulu masa qisya 6m, trus bg bubur nasi...blend halus dan tapis..jd mcm susu jgk..cair..smp skrg dia lg suka mkn bubur nasi dari puree buah nie hehehehe yg dia suka pun cuma pisang n betik...bg epal cebeh mulut hehehe

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Bersungguh betul PK menjaga si Afia ni. Mak yang di sini pun sayang anak tapi takdalah macam PK ni. Anak saya pun merasalah segala puree ni tapi ikut sempat maknya yang katanya sibuk memanjang masa tu. Kalau sekarang ni, memang hari-hari saya buka buku cari resepi terbaru untuk anak, keluarga dan yang paling penting diri sendiri juga!

Mell Mariann said... Best Blogger Tips

dulu.. mase syukrii 6month.. beria-ia kita buat semua ni.. smpai tang pengasuh dia. p bancuh jadi jus puree tu. buat cm nestum katanya.. huhuhu.

Masya said... Best Blogger Tips

okk baik puan info yg bgs.. tp xtaulah bila dpt peluang buat puri kikiki.. xkan nak buat utk amir pulak..

Nastyna said... Best Blogger Tips

Wieeee... JJ dulu pun I start with fruits, they are already rich with flavour, and of course berkhasiat :D

Unknown said... Best Blogger Tips

mugkin lepas nih bila afia besar, dya akan terbiasa dgn sayur.. baru kulit gebus gebas..hehehe..

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

Betul...setuju ni.. bila ada ilmu baru kita tahu kesesuaian utk bagi makanan kepada anak.. demi kesejahteraan anak2 kita juga..

OKje said... Best Blogger Tips

hehe...ikut sunnah nampak PK....Okje dulu tak denya pure pure ni...zaman dulukan kurang pendedahan...blog pun mana tau wujudnya blog ni

Munn Jaafar said... Best Blogger Tips

search kt fb hasnita shaari n follow la dia. sy pn folo dia, mmg dia byk share pasal natural parenting.