Pixajoy

Monday, March 07, 2011

Home » Pak Mamat Ada Kebun

Pak Mamat Ada Kebun



"Pak Mamat ada kebun.." cuma baris pertama pastu takde kesinambungan..hanya kedengaran bunyi itik n kwek sana kwek sini...Semacam mengetahui apa yg ada alam fikiran aku n tanpa aku bertanya aiman pantas memberitahu "cikgu ajar lagu nie kat sekolah".Emm si kecik 4taun, mana la nak dapat ingat keseluruhan lagu..


Nostalgia zaman tadika tiba2 mengetuk pintu memori..Cukup indah untuk dikenang...Tak sgka lagu yg pernah aku nyanyikan dulu dinyanyikan anak aku pulak..Terasa cepat benar dunia berputar..


Tahun 1990, aruah pak mengayuh basikal tua menghantar aku ke tadika..Masih terasa nikmatnya menghirup udara pagi yang belum tercemar dan betapa indahnya melihat permandangan sawah padi yang menghijau. Sungguh banyak jasanya basikal tua itu.


Pejalanan ke sekolah hanya mengambil masa selama lebih kurang sepuluh minit. Kadang2 aku menumpang jiran sebelah rumah, membonceng basikal Kak Ina. Kak Ina nie tukang masak kt tadika aku..


Tadika Kemas Sungai Setar, disinilah tempat pertama aku menerima didikan, tempat aku mengenal huruf, tepat aku belajar mengenal nombor, tempat aku nyanyi lagu Pak Mamat ada kebun..Betapa indahnya perasaan ketika berumur 6tahun..Hanya ketawa dan keseronakan menjadi teman..

Kenangan zaman tadika. Cuba teka mana satu aku? duduk tiga dari kiri, berbaju kurung bunga2. Jgn tnya kenapa rmbut belah tengah,tak stylo lgsung!tu stail yg pak aku suka.comelkan?kehkeh..






17 comments:

ayushida said... Best Blogger Tips

gambar tadika sys dah entah kemana2....bestnya mengimbau zaman2 riang ria...!

bunga said... Best Blogger Tips

bunga xde pom gambar lama cam 2..hehe..

chii said... Best Blogger Tips

old mc donalds had a farm versi melayu...ehehe,,

chii sendiri da lupa zaman tadika...tp kalo lagu skolah2 rendah..sampai skrg masih terngiang2 lg :)

"angkat tangan kiri, tunjuk ke arah hadapan. Cuba kira jari, berapakah pada tangan :p

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

ayushida : nie pun pic kwn sy upload dr fb.gmbar tadika sy juga ntah kemana..hehe
bunga : cuba tnya kwn2 tadika dulu,mesti ada punya!hehe..
chii : zaman skolah rendah kite suka lagu ais..ais2 kacang,bila rasa dahaga,singgah di gerai ais kacang diminta,susu dan jagung,kacang dan lengkong,air gula brwarna..haha..so sweet...

mommylavender said... Best Blogger Tips

cpompuan melayu terakhir tu~ ayu jer...

sya hassan said... Best Blogger Tips

trigt jamang2 tadika dolu2.. (:

Woofer Storm said... Best Blogger Tips

kak,kengan terindah ni kdg2 sedih bila dikeang balik...kalau masa bole diputarkan..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

mommy : ohh tidak!sungguh hingusan waktu itu..hehe..
sya : memang ckop indah tuk dkenang..
woofer storm : tu la..klu la bley diputar kan..

Puanbee said... Best Blogger Tips

siap ada gambo lagi tu..teringat kembali dulu2 ayah bee suka nyanyi lagu industan nuh..tk faham apa..hee kayuh beskal hantar bee ke sekolah ..laa ni ank2 kita naik basikal main2 jer :)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

tu la bee zaman skang mana da org nek beskal sbg transport..

kay_are said... Best Blogger Tips

teringat zaman dulu2.. tu belum lagi lagu pelangi r, jambatan sudah runtuh r.. hee

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

Wah kr lg byk lagu.heee

Miss Tira said... Best Blogger Tips

Mc Donald had a farm, e ya e ya yooo.. Cumel seh lagu tu ^^

SyedGraphiX said... Best Blogger Tips

kenapa rambut belah tengah? aaahaha

gula-gula candy said... Best Blogger Tips

comeyyyyyyyyyyyyy

Sari Yusa Ibrahim said... Best Blogger Tips

hik3.. teringat juga zaman kanak2ku dgn rambut belah tengah ditoyang dua. Berayun2 tocang tu bila nyanyi lagu Pak Mamat Ada Kebun... iya.. iya.. ooooo...

Salam kenal dari Alam Sari..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

tira : hehe mmg kiut..
syed : don ask me that question!haha..
gula2 candy :tenkiu2.hehe..
Alam Sari: bes kan...slm kenal juge..:)