Pixajoy

Saturday, March 26, 2011

Home » Makanan Itu Nafsu Semata

Makanan Itu Nafsu Semata



Sudah hampir 6jam rasanya. Lenguh leher dan urat saraf..Perut yang agak menggelebeh ini pula meronta-ronta mintak di isi..Sabar..Tidak!! mana boleh sabar.. aku bukan manusia penyabar..Bermonolog dengan perut..senyum..Bodoh sendiri.. 

Kalau lapar segala mak nenek makanan lazat2 menerjah ke ruang minda. Yang tak berapa sedap bertukar menarik..Begitulah manusia..Alpa dengan nikmat dunia..makan untuk hidup..bukan hidup untuk makan..Bemonolog lagi..Kali ini tanpa senyum..Hanya menyesal yang tak sudah2..Tapi nama pun manusia..Mudah lupa..

Nasik goreng bodoh sedap juga. Walhal pagi tadi masak..Bodoh sombong! berlagak tekak tak boleh terima. Sedaya upaya tertarik menggoreng dua ketul sosej lalu membalut sosej itu dengan roti. Calitan sos nampak nafsu sekali..Emm western sangat..perut melayu..Padan muka..

Perasan atau tidak beberapa hari nie asyik bercerita tentang makanan.
Insaflah..Makin gemuk aku tengok kau nie..Lihat saja pipimu..tembam bukan? Cermin di dinding berkata-kata..Emm Kelat muka..Murtabak megi pula menerjah..Bernafsu lagi..

Sudahlah ketagih oreo, tidak berbunyi tekak mintak berehat..Makin di isi makin suka...Melayu mudah lupa..Aku melayu..Aku mudah lupa..Alpa lagi..

Semalam saja sudah dua kali santap nasi berlaukkan asam pedas johor. Teruja akan lazatnya ikan segar dari jeti pangkalan..Ikan percuma pasti enak. Alhamdulillah..Sedap hingga menjilat jari..Masih diberi nikmat rasa..Bayangkan pula orang sakit..Segala yang enak jadi payau..Bersyukur..Senyum sampai telinga..


Dalam kesyukuran perlu beringat, kelak sakit menyesal tak guna..Makan biar berpada..Nabi pun berkata, berhentilah sebelum kenyang..Makanan itu nafsu semata..Insaf..


* Apa yang aku taip? nampak serabut sekali..sila faham perut aku tengah berdendang sayang..dah nak dekat pukul 1. balik jap lagi boleh makan..Daa..




15 comments:

mykhalis said... Best Blogger Tips

entry orang lapa memang camni..kan?hehe

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@mykhalis

iyolah ..haru biru..:)

halila Ibrahim said... Best Blogger Tips

semalam oreo hr makan .. makan lagi..

makan la.. selagi bleh makan.. nanti kalau sakit.. byk makan yg kita kena pantang..

mommylavender said... Best Blogger Tips

wah2 cerita makan yang indah sekali , telan ayo liuq mommy bile muni menyuap asam pedas ikan segar dari pengkalan...mommy baru lepas makan~ erkkkk...alhamdulillah.

Adzriel AB said... Best Blogger Tips

semalam timbang...adoi sudah naik 1 kg laa... makanan menggoda betul.

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@halila Ibrahim

betul..tp kena beringat juak.dh sakit menyesal pun tak guna kan..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@mommylavender

tu la mommy,ada kwn bg..dia rajin mancing,tp tak mkn ikan..kt dlm kem tmpt muni dok nie ada jeti,bley mancing ikan segar..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Adzriel AB

dua hari lepas timbang tak naik pun,tp ntah bla berat nk turun.haha..

Wafiy Suzly said... Best Blogger Tips

hidup untuk makan ke makan untuk hidup?hehe

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Wafiy Suzly

makan untuk hidup..:)

Miss Tira said... Best Blogger Tips

Kesian Puan Kutu lapar. Samalah macam Tira. Selalu sangat lapar. Makan di hotel je sebab free (keje dekat dapur). Save sikit duit.

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Miss Tira

bes jer klu dpt mkn free..klu ari sbtu n ahad,tak msk,tak mkn la..keja pun sorg..

chii said... Best Blogger Tips

alaa..chii da lapa da ni =( arini sempt mkn maggie je :p

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@chii

chii lagi kesian mkn megi jer?hehe

puanbee said... Best Blogger Tips

perut berdendang patulah taip pun ala2 berdendang huhu