Pixajoy

Saturday, March 26, 2011

Home » Mengidam Kuah Kacang Mak

Mengidam Kuah Kacang Mak

Assalamualaikum..


Mengidam..Pada aku mengidam tu perasaan yang membuak-buak untuk memiliki sesuatu atau keinginan yang sangat tinggi untuk makan sesuatu..Dari semalam mengidam nak makan kuah kacang..Eh bab makanan lagi..hehe..Ahh lantaklah! Nie bukan mengidam sebab ada isi ke atau ada sesuatu..Jangan salah anggap pulak. Takmo..takmo..


Bila cakap bab makan mulalah teringat aruah mak..Mak kalau buat kuah kacang sedap. Sayangnya aku tak..Dalam seumur hidup baru tiga kali rasanya masak kuah kacang..Dulu kerana kuah kacang mak kawan2 pak selalu mai rumah makan kerang rebus cicah kuah kacang..Tu la sapa suruh tak menuntut..Mak mertua aku pandai jugak masak kuah kacang daging.. Kalau raya comfirm aku suruh beliau buat. Makan dengan nasik himpit, memang terbaik..


Semalam dah goreng kacang tanah nak buat kuah kacang, pastu terfikir nak makan dengan apa..Dapat idea nak buat cucur kembung, tapi mauripan pulak takde, terpaksalah tunda sampai hari nie..Petang tadi tanpa berlengah jalankan operasi. Hasilnya..


Coq kembung orang utara panggil. Aiman makan dengan banyak sekali..First time buat percaya tak? Dulu selalu makan mak je buat!
Nie kuah kacang yang nampak sedap..Rasanya bolehlah..Aku high taste..haha

Nak resepi? Tak payah kot..Korang wat cucur kembung takkan tak pandai..Bab kuah kacang pulak, masih banyak perlu diperbaiki..Yang nie ok la dari yg first aku buat dulu, Terus masin tak boleh makan..Campak terus dalam tong sampah. Membazir!


Aku selalunya kalau mengidam sesuatu, lepas dah buat, makan sikit jer pun..Tak selera pulak..Tekak nie ja mengada-ngada mitak sesuatu pastu bila dah ada depan mata tak lalu..Emm..nak yang aruah mak jugak..haha..


En suami dah berapa hari sebut nak makan pulut dengan serawa durian..Macam2 mengidam.. Dah macam orang mengandung..Aku kalau bab raja buah nie tak bagi pun takpe..Tak berapa minat. Kalau ada pun aku cuma makan seulas dua. Tak la fanatik makan durian sampai tiga bakul pastu pengsan dua hari tiga malam macam orang tu..Ha..sapa terasa???keke..


Oh yer malam nie ada malam mesra kat pangkalan. Siang tadi family day..Aku dah dekat lima taun dok sini tak pernah pegi pun..Bab sosial nie kureng la..Lagi2 bersesak ramai2 dengan hiburan yang entah apa2 tu..Alimlah sangat. Malas sebenarnya..Oklah sape pandai buat kuah kacang meh bagi resepi kat aku yer. bye..





31 comments:

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Hehehehehe.... jangan-jangan... Muni... ada isi tak. En suami pun turut mengidam nak makan pulut dengan serawa durian pulak tu... hehehe

halila Ibrahim said... Best Blogger Tips

kalau kat perak kami x guna mauripan tp bila mai dok kedah depa ajaq guna mauripan .. mula2 belajaq guna buh sampai secamca.. bukan jd coq kembung tp dah rupa coq belon..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Fizalinolie

ohh tidak..masih mengamalkan perancang keluarga.hehe..

cik yuz said... Best Blogger Tips

kuah kacang!!!

i like...peberet tu..makan ngn nasik pon sodap =)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@halila Ibrahim

pakai apa klu bkn mauripan?

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@cik yuz

betul tu..ada balance lg..sok bley mkn dgn nasik..

kakyong said... Best Blogger Tips

cok kembung... kakyong tak pernah buat... dulu makan kat rumah adik (mertua dia asal kedah), anak2 kakyong sikit pun tak layan... ekekkeke...

kakyong pun fail juga bab kuah kacang ni... hehehe...

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@kakyong

tu la org ja kot pandai mkn coq kembung..nk carik org pandai msk kuah kacang nie.nak menuntut.hehe..

chii said... Best Blogger Tips

mak chii kalo wat..dia buh ayam..dap gak :D

Wan Hafisah Collection's said... Best Blogger Tips

amboi Muni, lapaq nampak!

meh sini,kami ada buat laksa arini..

http://akusertajiwabisnesku.blogspot.com/2011/03/kisah-3-beradik.html

nik rosmawati said... Best Blogger Tips

tengok kuah kacang teringin lak makan sate ni :)

lea said... Best Blogger Tips

mcm sedap je

sekamar rindu said... Best Blogger Tips

salam...


puan....sedapnyaaa...Coq kembung tuu....

Wafiy Suzly said... Best Blogger Tips

pegh sedapnye coq kembung tu!

Miss Tira said... Best Blogger Tips

Nampak okey je kuah kacang tu. Minyak, kondisi kacang, warna nampak perfect. Tang rasa je belum tahu lagi. Tira pun tak berapa tahu buat. Kadang-kadang fail juga. Hehehe.

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@chii

wo tak pernah lg boh ayam.mak mertua boh daging sbb tak mkn ayam..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Wan Hafisah Collection's

Baru jugak wat laksa 2hari lepas.hehe..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@nik rosmawati

hehe sedap tu sate..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@lea

macam jer?mmg sedap nie..haha

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@sekamar rindu

Salam..Alhamdulillah sedap..bab kuah kacang fail sket..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Wafiy Suzly

sila terliur.hehe

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Miss Tira

ala tipu la tira, membantu chef takkan tak pandai kot..bg la resepi.hehe..

bunga said... Best Blogger Tips

emmm..ada isi ke cym..hehe...

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@bunga

ohh tidak sama sekali bunga oii..hehe

mommylavender said... Best Blogger Tips

salam pagi ahad muni~ baru pagi dpat mmbalas komen, mlm tadi bz sikitttt~.mommy pun sama..buah2 yg mengeluarkan aroma wangi melampau, tak suka...cam buah durian, macang, kuinin...pening kepala cium bau die. tapi kuah kacang mkan dgn nasi impit mommy suka`hee

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@mommylavender

muni tak berapa suka la mommy..bkn tak mkn terus..hehe mommy mkn tak?

Nabilah Atiqah said... Best Blogger Tips

wahhhh!!!!nmpk mcm sdp jer...tbe2 plak rse lpr...hehehe

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Nabilah Atiqah

hehe tq

puanbee said... Best Blogger Tips

kutu bee tk pandai buat kuah kacang lorh heee

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@puanbee

adoi..sapelah yg pandai.hehe

Adzriel AB said... Best Blogger Tips

ishh... rasa nak balik kg segera je ni.