Pixajoy

Thursday, March 17, 2011

Home » Khasiat Lobak Merah

Khasiat Lobak Merah



Apabila berkunjung ke pasar, sayur yang aku tak pernah miss beli adalah lobak merah. Tapi setiap kali beli cuma sebatang, kadang paling kuat pun dua batang jer..Kalau banyak alamatnya busuk dalam freezer..Kalau masak nasi goreng dan mee aku akan pastikan lobak menjadi rencah penyeri..korang semua suka ngak sama lobak? Ya aku suka sekali makan lobak merah. Lobak putih kuranglah... 


Melalui pembacaan dan research yang aku lakukan (eleh), lobak dipercayai berasal dari Jerman pada kurun ke-16 dan digunakan sebagai bahan makanan dan perubatan. Nama sains bagi lobak merah adalah Daucus Carota.


Aku pernah terbaca yang lobak baik sekali untuk kesihatan mata. Ibu-ibu mengandung sangat digalakkan makan lobak agar anak yang bakal lahir mempunyai mata yang cantik. Betul ker?   


Lobak merah mengandungi banyak vitamin A. Ia diperlukan oleh tisu badan untuk pelbagai fungsi. Salah satu daripadanya adalah untuk membina pigmen bagi penglihatan yang baik pada waktu malam. Walaubagaimana pun memakan lobak tidak akan menghalang korang memakai cermin mata. Tetapi kekurangan vitamin A akan merosakan penglihatan korang..


Kebaikan lobak merah :


  • Kaya dengan beta katorena, vitamin B dan C, kalsium serta potasium.
  • Baik untuk menguatkan sistem petahanan badan serta meningkatkan pertumbuhan sel-sel baru..
  • Baik untuk kesihatan kulit dengan membantu melembapkan kulit juga memelihara kecantikan rambut dan kuku.
  • Bertindak membuang toksik dalam badan
  • Memanaskan badan. 


Khasiat dan kegunaan lobak merah dalam perubatan :


  • Karotin menghalang pertumbuhan dan pembiakan kanser.
  • Serbuk bijinya boleh diminum umpama ‘teh’ untuk mengubati penyakit kembung perut di kalangan kanak-kanak.
  • Bertindak untuk menghindarkan selsema.
  • Melancarkan aliran haid dan air kencing.
  • Berupaya mengurangkan kandungan gula dalam badan, mencegah kanser, mengubat kencing manis, gout, penyakit jantung, penghadaman dan penglihatan. 
  • Sekiranya daun dihancurkan dengan madu boleh menyembuh luka dan kanser.
  • Menurut herbalis Nichiolas Culpepper, dalam bukunya ‘The Compelete Herbal’ lobak merah berupaya memecah angin, menyembuh luka, meningkatkan kekerapan kencing dan memecahkan batu karang. 


Oleh kerana beruk aku dua tiga hari nie buat hal, terkemut2 loading, tak dpt kiranya aku nak upload bagai sekeping gambar lobak merah untuk tatapan kalian semua.Korang kenal kan rupa lobak? Sekian untuk informasi bersama..Bye..


25 comments:

chii said... Best Blogger Tips

orang kampung chii panggil karet..eheheh..

kalo time nk wat nasi goreng..pastu lobak ada skali..mmg chii akan masukkan..potong dadu kecik2..mmg sedap..

slalu tgk org minum carrot susu..tp bila sendiri cuba..err...next time pliz :p...

satu soklan..nape bug bunny mkn lobak eh :p

MeMHaliD said... Best Blogger Tips

beruk tak makan pisang la tue...tu yang buat hal....heheh..salam perkenalan dari saya!

Miss Tira said... Best Blogger Tips

Mestilah kenal lobak merah rupanya macam mana. Hahaha.

Tira suka minum carrot susu. Nama saintifik untuk lobak merah adalah Daucus Carota. Lepas ni Tira nak try jadi nerd laa mintak minuman dekat gerai cakap "Saya nak Daucus Carota susu satu ye". Pasti tukang ambil pesanan tu blur sekejap. Hahaha.

Good info :)

puanbee said... Best Blogger Tips

suka lobak merah kalau bee tak beli sebatang tapi beli 2 atau 3 paket yg dalam nya ada 5 batang tu , suka buat juz jugak..tengok mata ank aii cantik kan ? ngeehhh masukk bakul..

mommylavender said... Best Blogger Tips

mam mentah pun sodap jadi ulam ...cicah sambal belacan~

Saiful Nazmi said... Best Blogger Tips

akak... request utk entri lepas ni... Cite pasal khasiat lobak masin pulak bole?? Hehehehe... Jgn mare ek akak? Hehehe...


Selamat Tinggal Heartbeat... Welcome iPanelonline!!!

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@chii

memang sdap potong dadu boh dlmnasikgoreng..sedap pa carot susu..tp susu pekat plak tak bagus!hehe.

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ memhalid

kehkeh pisang tak smpt beli.asik hujan jer mls kluar..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ bee

yup mata ank bee cntik2..tgok la ibu.hehe..kt umah tak pnah buat jus.malas..haha.slalu wat rencah jer.tu yg takble bli byk..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@tira

tukang amik order msti tnya which country u come from?kiki..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ mommy

tak pndai plak muni nk mkn mentah..ptot la mommy awet muda.hehe..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ saiful

lobak merah berkhasiat hingga boleh dpt darah tggi.haha..

sekamar rindu said... Best Blogger Tips

salam.....puan,

lobak merak memang kaya dengan khasiat...

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ sekamar rindu

ya khasiat yg baik utk tubuh badan kita..:)

Atiey said... Best Blogger Tips

tapikan...member mummy kate kalau bagi anak2 makan karet dia lagi bertamabah nakal maksud mummy dia lagi bertamabah aktif terlebih dos...dah uji dah...danny anak mummy hadkan makan karet coz tkut nakal..tuk ganti karet n cantikkan mata jas bagi tomato n kurma jer..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ Atiey

yeker mummy..takpenah dgr pulak.ank sy tak mkn karet pun aktif Masyaallah.hehe..

sya hassan said... Best Blogger Tips

yup2.. carrot mmg byk khasiat.. yg sy taw.. lobak merah baekk kot tuk mate.. kalo sape2 yg rabun try minum jus carrot.. insyaAllah sembuh.. tpi xsemua la kot.. hehe

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Hehehe, Saya suka lobak... Sedapp... Lebih2 lagi bubuh dalam sup ayam... Wallah... Tak terkata sedap nyer :)

kay_are said... Best Blogger Tips

jadi dr puan kutu ari ni... hee.. tau lobak merah tu ade khasiat.. ++ bile jadi jus lobak merah.. tapi ntah nape xleh nak makan.. x ske sangat.. huu

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ sya hassan

baik utk mata,tp takde la smpai yg rabun tu bley smbuh kan..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ Fizalinolie

emm mmg sedap..boh dlm apa pun sy mkn.hehe...

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ kay_are

wah dr..daku tak layak!haha..tak suke takpe..bley gantikan dgn yg lain.kan da byk jenis sayur.Takan smua kr tak suka kan...

Woofer Storm said... Best Blogger Tips

sis,khsiat lobak ni memang diakui ramai..tapi tak berapa suka makan lobak.eheeee

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Woofer Storm

tak suka cmna nk buat, mkn jer syur len.hehe..

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalau mkn mentah lebeh brkhasiat ke tak erk?