Pixajoy

Monday, September 09, 2013

Home » Resepi Bubur Butir Nangka

Resepi Bubur Butir Nangka



Lepas buat maggi Ketam, buat bubur butir nangka pulak. Bukan selalu angin rajin mai. Kalau masak nasi dan lauk pauk tu memang hari-hari jadi kemestian. Lagipun suka melayankan tekak en suami yang sangat suka makan bubur. Resepi ambik dekat Majalah Rasa.

Resepi Bubur Butir Nangka 

Step 1 : Bancuh tepung pulut+sedikit garam+air agak-agak boleh gentel jangan keras or lembik sangat. Bahagikan kepada tiga bahagian. Pastu boh kaler ikut suka. Aku guna kaler merah ,hijau dan oren. Gentel la macam butir nangka, rebuskan dalam air yang banyak, bila timbul atas baru angkat dan toskan. 

Step 2 : Masak gula dengan air, masukkan 1 tin susu cair+setengah kotak santan. Boleh juga guna santan ori ok. Dah mendidih masukkan butir nangka tadi. Kalau aku, aku boh garam sikit. Siap dimakan panas dan sejuk!


Zoom sikit...


Aiman hirup kuah je katanya bijik-bijik ni tak sedap. Bubur ni aku yang makan lebih dari en suami. Kan dah kata sekarang ni aku semedang je lapaq.haha..






13 comments:

Nastyna said... Best Blogger Tips

Memang rajin pun pelbagai kaler lagi, kalau I buat buh air pandan tu jer.. maknanya semua pun hijau jer la. hehe

Kisah Si Dairy said... Best Blogger Tips

sedapnya...lama xmkn...

Chuu Muqhlis said... Best Blogger Tips

alaaa cm best je

Norhasniza Khalid said... Best Blogger Tips

mama suka bubur ni, aaii,, lagi hujan-hujan perut pun tahu-tahu je lah...

umi alya said... Best Blogger Tips

rajinnya sahabatku sorang ni..

adrianna syaz said... Best Blogger Tips

Sgt rajin....memasak je ni...bubur nmpk sdap..tmbh hujan2 ni

tomato oren said... Best Blogger Tips

aku cukup malas nak gentel benda tu...hahaa

transformed housewife said... Best Blogger Tips

kalau yg asal mmg warna hijau je dan kena letak biji halba dlm kuah. Ni kuih Kelantan ni.

NzA said... Best Blogger Tips

wah baguslah PK, rajin masakkk..patutlh aiman bambam..bagus3X....hehehe....
Anak2 akak pn suka kuih nie, akak xrajin buat ttp suami akak rajin melayan ank2....msg2 gentel ikut warna....he3x....

eita said... Best Blogger Tips

Sedap..sedap..kite suke sangat..tp tak pernh buat..bb tak pandai..huhuhu

hainom OKje said... Best Blogger Tips

kalau istilah chef Jo Mater Chef,...pengat kelonsong sutera ...
OKje pun suka gak ni

Masya said... Best Blogger Tips

owhhh gitu buatnya, mek selalu dok bagi.. hujan² sedapp kalau dapat bubur kan..

Ummi Hanie Fadzil said... Best Blogger Tips

dapnye.... ai pun soka!

bubuh bijik sagu pun boleh kan...