Pixajoy

Sunday, September 22, 2013

Home » Aiman & Persepsi Menguap

Aiman & Persepsi Menguap





"Orang Kristian lagi pandai dari orang Islam.."

Agak terkejut juga dengan statement dari Aiman semalam.

"Kenapa Aiman cakap macam tu?"

"Ye la orang Islam menguap tak tutup mulut, orang krisitan pun tutup.."

"Siapa Yang Menguap tak tutup mulut?"

"Kawan Aiman tu Aris, Chirstina tutup mulut.."

"Tak baik Aiman cakap macam tu. Nanti Aiman cakap la dengan kawan Aiman suruh tutup mulut. Tak beradab kalau menguap tak tutup mulut, nanti syaitan masuk dalam badan. Aiman menguap tutup mulut tak?"

"Menguap..."

hahaha..ibu dan Aiman ketawa serentak.

"Aiman tutup.."

Sampai tersasul asyik sangat dengar ibu cakap. Lawak tau Aiman ni..hehe


Nampak tak impaknya perbuatan yang kita pandang remeh boleh ubah persepsi kanak-kanak tentang Agama? Didikan anak-anak penting kan? Masa chechup Afia beberapa bulan lepas nurse tegur, 

"Bagus Aiman batuk tutup mulut..orang tua pun kadang batuk tak reti tutup.."

Alhamdulillah, anak ibu sopan orangnya.hehe...


Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra. : Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, “menguap adalah dari setan. Karena itu, apabila salah seorang dari kalian menguap, tutuplah serapat mungkin karena ketika salah seorang dari kalian berkata ‘huah’ (pada saat menguap), setan akan menterawakannya”.








8 comments:

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Tu la... Bukan senang nak didik anak kan. Dari benda simplela kita didik mereka. Insya ALLAH. Tak susah nak didik. Bagus Aiman. Good boy :)

Joanna Yunus said... Best Blogger Tips

Qayyum dulu pernah tanya akak masa tu umur dia 5 tahun... "mama kenapa kaum c*** tu sembah patung... dia tak tahu ke kalau masuk islam baru masuk syurga...."

.:fyzz:. said... Best Blogger Tips

emm anak2 kita ni walaupn benda remeh ..kdng2 jadi complicated kan..apapun..komunikasi ngan anak2 sgt penting.kita sbg mak la kena explain kt depa..kan..

Mama said... Best Blogger Tips

wah... makin hensem lah abang ni...

Ummiarissa Mahdi said... Best Blogger Tips

betul tu,ajar anak-anak adab-adab Islam,supaya dia kenal mana yang beradab mana yang tidak...

hainom OKje said... Best Blogger Tips

Tengoklah.....anak sapa weyh! Hehe...
Kadang tu okje terlepas gak menguap tak tutup mulut PK...

Masya said... Best Blogger Tips

budak² mcm tu lah kene ajar, kene trangkan baru paham .. klu x nnt mereka x paham... amir sampai skrg x buang sampah dr dlm kereta.. ayah dia bg mitos.. klu buang dr tinkap kereta nnt olis nampak dia tahan... jd sapa² yg buang sampai dia akan kata org tu x beradap nnt polis kejar kikikikiki

CtAyue said... Best Blogger Tips

ahah kn..budak2 ni kn tgk dan suka buat andaian.. itu yg kite kna explain pulak..