Pixajoy

Wednesday, August 14, 2013

Home » 1 Syawal : Di Alor Setar

1 Syawal : Di Alor Setar



Sejak aruah mak dan pak takde, kami memang tak buat sistem giliran dah. Setiap tahun raya di Alor Setar rumah mertua dulu kemudian baru balik kampung aku dekat Nibong Tebal. Untung la en suami.haha..

Juadah hari raya yang jadi kemestian mestilah ketupat dan nasi himpit kuah kacang. Tahun ni menu rendang ayam, rendang daging dan rendang rusa. Daging kambing jadi kemestian juga,peberet en suami katakan. Tapi tahun ni tak beli. Dah ada daging rusa, yang ni pun dah tak larat makan. Keluarga en suami bukan besar. Beliau anak sulung, punya dua orang adik perempuan. Semua dah bekerluarga, anak pun masih kecik, bukan makan banyak mana.

Syawal pertama mak buat bihun sup. Biskut raya tak buat langsung tahun ni. Kata mak buat kelainan sikit. SIL buat tiga jenis kek, kek pisang, kek coklat dan kek oren. Pastu MIL dan SIL buat popia gunting, kuih loyang dan kuih siput, ada la beli biskut raya sikit. Gambar satu pun tak ingat nak snap, sibuk melantak je aku.huhu

Meriah jugak semua balik beraya, cuma adik ipar en suami yang sorang tu je kerja. Pos isteri dan anaknya je balik raya. Setiap tahun pun macam tu. Lepas bermaafan sesama ahli kelurga, kami konvoi beraya rumah jiran-jiran pastu pergi rumah Pak Ngah en suami. Balik rumah semua terbungkang kepenatan. 



Keluarga kecik kami. Adik en suami masing-masing baru ada sorang hero. Tema pun caca merba. Mak macam ikut tema kami. Abah ikut tema adik bongsu en suami. Kacau bilau je. Aku tukang ambik gambar makanya takde dalam frame.hakhak..






7 comments:

Sura Mohd said... Best Blogger Tips

Selamat hari raya PK..keluarga kecik pun x pe janji meriah..sama ngan keluarga akak..x ramai..:)

Masya said... Best Blogger Tips

lah awatnya murni tak masuk sekali cengkelat eh... takpa tema carca merba yg penting berkumpul ramai²... sini manalah nak dapat daging rusa huhuhu.. sedappnya....

izan mama mia said... Best Blogger Tips

selamat hr raya
mmg thn ni tema carca merba kikii

Ym.Bundle said... Best Blogger Tips

perghh..rendang rusa pon ade..ni betul raya..

deno said... Best Blogger Tips

meriahna.... ada hero kecik sorang.. hihi^^

hainom OKje said... Best Blogger Tips

Hehe tak pe PK...walau pun nampaknya mcm kacau bilau...tapi tetap meriah hehe

Che Rosliza Che Mat said... Best Blogger Tips

tak mengapa tema kaler full...warna warni hari raya...