Pixajoy

Saturday, March 10, 2012

Home » Resepi Sotong Goreng Tepung Yang Best!

Resepi Sotong Goreng Tepung Yang Best!



Stok sotong kat rumah aku selalu ada sebab kat rumah ni ada hantu sotong. Kata orang makan sotong selalu boleh sebabkan gout. Seriau juga mendengarnya, tapi makan juga. haha. Semalam aku buat masak kicap sotong dan kerabu mangga sotong. Hari ni teragak nak makan sotong goreng tepung pulak. 


Aku pernah share resepi Sotong Goreng Tepung Popcorn tak lama dulu. Ingatkan nak guna cara yang sama tapi tiba-tiba aku ternampak resepi dekat surat khabar lama dalam laci almari. Selama ni aku buat tak heran je sebab ingat resepi-resepi chef ni bahan-bahannya kemain demand. Tadi tergerak nak belek resepi tu. Tak sangka mudah saja caranya dan hasilnya sangat best. En suami puji kata pandainya aku buat tepung goreng sotong.hakhak. Aiman yang tak berapa suka sotong kali ni makan banyak tau. 


Ok stop melalut budget orang suka je baca bila dok puji-puji diri sendiri. Jom kita ke Resepi Sotong Goreng Tepung.


Bahan-bahan

  • Sotong dibersihkan
  • Tepung gandum
  • Tepung beras
  • Tepung jagung 
  • Rempah kari
  • Serbuk Kunyit
  • Garam secukupnya
  • 1 Biji Kuning Telur
  • 1 Biji Putih Telur

Cara membuatnya 

  1. Potong bulat sotong. Letak dalam kuali dan tutup. Masak atas api sederhana hingga kuat selama 2-3 minit sampai terbit airnya. Letak dalam penyejat dan biar sejuk.
  2. Untuk membuat batter, satukan semua tepung, rempah kari, serbuk kunyit dan garam. 
  3. Tuang air perlahan-lahan sambil kacau sebati.
  4. Masukkan kuning telur dan kacau rata.
  5. Dalam mangkuk lain, pukul putih telur hingga kental lepas tu baru campak dalam adunan batter.
  6. Celupkan sotong satu persatu biar bersalut elok dengan batter.
  7. Goreng dalam minyak panas hingga kekuningan.
  8. Siap sedia untuk dipuji oleh orang tersayang.kihkih

Harap maklum kamera aku jahanam tak dapat nak tayang gambar. Tempohari ada yang komen buat sotong goreng tepung tak pernah jadi. Resepi ni sila cuba tau. Kompem jadi! Aku tak berani potong jari, kalau tak jadi kerat jari sendiri.




* Aku tak guna tepung beras sebab tak ada stok kat rumah. Sebenarnya tak pernah beli.hehe..












15 comments:

hyz said... Best Blogger Tips

baru nak tgk hasil nyer.. mama kutu, p la beli camera baru..... x reti2? hak3... boley terai ni...

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

Btw..menu sya pon sotong juga...hehe
Cam berjanji j..
tapi sya buat gulai campur keledek..

Chuu Muqhlis said... Best Blogger Tips

salu chuu buat letak tpung jagung ngn garam n telor je ., muakhakha. resepi baget dari chuu :P

Ym.Bundle [Blog.Sampah] said... Best Blogger Tips

aku pakai tepung goreng ayam hot and spicy pon best gak..pedas2 gitu..

Delisa Collections said... Best Blogger Tips

saya pun hantu sotong.. masakan semua saya puji sedap kalau letak sotong. megi sotong, nasi grg sotong, mee grg sotong..hehe

NzA said... Best Blogger Tips

SOTONG!!!!!! hu.hu.hu...PK, feveret akak tu...nasib baik xde pic.....he.he.he...

So Shy Lady (SSL) said... Best Blogger Tips

oo tlur kna asingkn dlu putih n kuning ye ...bleh try ;)

fatin amalina husna said... Best Blogger Tips

waaa..blik cuti seminggu tlupa nk sruh mama msak stong lar.. kan dah kempunan..huk3~

Zefa NorAsmara said... Best Blogger Tips

Sotong feberet yuusf.. tp dia suka tom yam.. :D

Gen2Merah said... Best Blogger Tips

saya plak penggemar udang.. ehehehe.... xlama kena gout la ni... ahaha

~SaL IjOu~ said... Best Blogger Tips

sgt jarang aku mkn sotong..atau seafood lain..perlu pantang sbb ada resdung..huhu~

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

kutu mmg terer memasak lah... ate teman pun antu sotong juge !

dan org yg mengadu kata masak sotong salut tepung tu rasanya ialah hanie ! ekekeke... laju je mengaku :p

anisalya said... Best Blogger Tips

mesti sedap ni. sama la. beli tepung beras pun tak tahu nak buat apa.

Juliet_iRa~" said... Best Blogger Tips

2x goreng ea kak?heeee

kakyong said... Best Blogger Tips

puan kutu dgn tepung magik.. bancuh jer dgn air, celup sotong & goreng.. memang sedap, rangup & beraroma... ;)

:P