Pixajoy

Sunday, October 09, 2011

Home » Pemetik Kelapa Ada 'Diploma'

Pemetik Kelapa Ada 'Diploma'



Aku tertarik dengan satu artikel Metro hari nie. Dalam artikel itu penulis berpeluang jalan-jalan ke negara jiran kita, Thailand. Kelapa merupakan sumber ekonomi di Phuket. Pemetik kelapa yang dimaksudkan bukan sebarangan. Jom berkenalan dengan diploma holder tersebut.kehkeh..




Di Phuket, perusahaan kelapa menggunakan tenaga kerja haiwan. Monyet diupah memetik kelapa selepas memasuki sekolah khusus selama enam bulan bagi cara memetik kelapa. Cer korang bayang konvo depa macam mana? Siap pakai jubah apa.haha..Macam nie :




Siapakah yang comot ini?kehkeh


Selepas tamat pengajian enam bulan dan mendapat diploma, monyet berkenaan akan memetik kelapa sehingga mereka berusia 10 atau 11 tahun sebelum bersara. Wow dapat pencen tak?haha..


Seekor monyet mampu memetik satu juta kelapa sehari. Selepas menjatuhkan kelapa ke tanah, buruh ‘terlatih’ itu akan memasukkan kelapa ke kontena. Hebat! Tabikkk spring....



Sumber : 

http://www.hmetro.com.my/articles/Pemetikkelapaada__8216_diploma__8217_/Article/artikelMA




                               

8 comments:

Bigdaddyz said... Best Blogger Tips

si comot tu kena panjat pokok kelapa juga kah...hehe

NzA said... Best Blogger Tips

berapa la upah yg monyet tu dpt ek....

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

wah.. dasyat nih.. hihii

chii said... Best Blogger Tips

perghh..1 juta sehari..agak2nya satu minit je bp biji la dia jatuhkan..

ct N honey said... Best Blogger Tips

monyet pun kena gi sek.

hyz said... Best Blogger Tips

graduan yang comot kat pic tu pandai petik kelapa x? hek3

Adzrien Shoppe said... Best Blogger Tips

dah beruk buat kerja, tuannya kena layan dgn baik. jgn anaiya binatang pulakkan. comel je murni.

Ummi Hanie @ AnNisa Fadzil said... Best Blogger Tips

amazing beruk .. heheh :p

tu gambo puankutu ker? ;)