Pixajoy

Monday, October 17, 2011

Home » Kenangan Zaman Kanak-Kanak Yang Gembira

Kenangan Zaman Kanak-Kanak Yang Gembira



Setiap pagi kesejukan tubuh kecil kurus melidi mandi air di kolah. Selesai menyiapkan diri, sudah biasa berjalan kaki pergi dan balik sekolah. Kadang-kadang diambil pak dengan basikal tuanya. Tidak ada perasaan malu menyarung pakai baju yang berkedut. Kasut sekolah kalau tak basuh pun langsung tidak ambil peduli. Sungguh tidak pandai bergaya.


Petangnya ke sekolah fardu ain. Seronok dapat menikmati jajan dengan duit poket 2 kupang. Aiskrim pop, taik hidung, asam katak, keropok rota dan ringring sentiasa mendominasi anak tekak tiga kali seminggu. Kadang-kadang bila bermodal besar sedikit, dapat juga menikmati ais kacang 3 kupang digerai depan sekolah. Enaknya bila dapat menghirup kuah laksa dengan straw. Isinya dinikmati kemudian, bila gigi yang jarang menggosok gigi menebuk lubang dihujung plastik.


Kala petang, leka pula mengumpul rakan sebaya dipadang. Main kejar-kejar, main sorok-sorok, main polis sentry, main tuju kasut, main roundes, main jengket-jengket dan main toi. Setiap permainan ada keseronokan tersendiri. Kalau tidak senja, memang tak lekat langsung dirumah. Pasal bergaduh seakan perkara biasa. Esoknya tanpa menyimpan perasaan dendam boleh lagi main sama-sama. 


Permainan lain seperti batu seremban, congkak, gasing, guli dan chaplom dimainkan secara bermusim. Bila musimnya tiba, menggila mengutip batu yang bulat-bulat ditepi jalan sebanyak 7 biji. Keliling kampung mencari buluh miang untuk di buat chaplom. Congkak pun dibuat sendiri main guna tempurung, mengorek lubang di tanah dan buahnya batu saja. Boleh minta pak belikan guli dan gasing kalau mahu.


Kadang-kadang pergi memancing guna pancing buluh buatan sendiri juga. Tidak pernah lupa membawa bekalan untuk berkelah. Sudahnya ikan tak dapat, seronok  makan saja. Sebelum balik wajib singgah bermandi manda di tali air. Basah kuyup pulang kerumah mencari idea ke bilik air segera mandi kerana takut dimarahi mak dan pakBila padi sudah diambil pesawah, beralih membuat layang-layang dengan lidi dan suratkhabar, ke tengah bendang pula bermain riang. 


Sesekali bermain berudu dilongkang, cuba mengagau ikan di parit dan mencari ikan semilai di sabut yang berair. Makin banyak berudu ditangkap makin seronok jadinya, langsung tak tahu erti kotor. Ikan semilai yang ditangkap diisi dalam botol nescafe, bersorak gembira melaga ikan, menilai ekor ikan siapa lebih kembang dialah juara. Sedapnya menikmati ikan goreng rapuh-rapuh hasil tangkapan dengan kicap dan nasi panas-panas.


Kalau petangnya fardu ain, sudah rutin kerumah tok guru untuk mengaji quran dimalam hari. Selesai solat maghrib, tok guru akan ajar mengaji mengikut giliran. Bila menunggu kawan-kawan lain, boleh buat bising-bising dan main-main. Seronok.. Selepas solat Isyak berjemaah baru dibenarkan pulang ke rumah. Meriah sekali bila sampai di kawasan gelap, berpekiklah Hantu..hantu...Bertempiaran semua lari pecut macam tak cukup langkah kerana takut. Balik mengaji, dapatlah menonton tv sekejap. Kalau penat, terus tidur dibuai mimpi indah.


* Sampai sekarang, gasing jer aku tak expert main.







22 comments:

Wanie said... Best Blogger Tips

kenangan indah mase zaman kanak2 kan..zaman skarang mane ade budak nak main macam ni dah..main video game je..

gasing akak tak pandai main?meh nak ajar..lalala

NzA said... Best Blogger Tips

mmg sangat2 mengembirakan...rasanya ingin kembali ke alam itu.....

hyz said... Best Blogger Tips

main rondes paling besh.. wahhhh rindu zaman kanak2...

Woofer Storm said... Best Blogger Tips

dulu mengaji tak perlu jauh2..mengji ngan abang n kak2 je..kalau tak lepas,telinga ni jadi mangsa..

kenangan tetap kenagan,semoga kemanisan tu terselit jauh dihati ini..rindu kenangan yang lalu sis..ermm

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Wanie
haha tu ja satu permainan tak berapa reti main..plz ajarin.lalala

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@NzA
bila dikenang,indah..syg sekali budak2 skang tak merasa..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@hyz
best2..main roundes best kan

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Woofer Storm
akk pun tak jauh,satu kmpg juga..beberapa lgkah dah smp..tp tu la kt kawasan takda lampu,mesti pekik.hantu..hantu...haha

Kak Aya said... Best Blogger Tips

bila entry ni membautkan kak aya pun terkenangkan kisah ketika kecil..hmmm byk cerita yang masih terpahat dalam ingatan.

halila Ibrahim said... Best Blogger Tips

Tu la murni seronok je zaman kanak2 .. tak terasa penat seperti sekarang .. zaman2 budak2 ...main je ingat .. permainan kita sama lah ...hehe

azura said... Best Blogger Tips

saya tak ada kenangan macam ni...dok rumah flat, sekolah rendah dihantar pakcik naik kereta, sekolah agama naik motor dengan jiran aka ustazah di sekolah...paling2 main polis enttri

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

mmg seronok betoi zaman budak2 dulu!! dulu selalu beli yg taik idung tu...hahhahahhahhah lama tak nampak benda alah tu.. ada jual lg x ek?..

zaman skrg tak dapat dah merasa mcm zaman kita kecik2 dulu kan.. dulu main masak2 lah kawen2 lah.. polis n3 la.. zaman skrg.. tu diaaa main laptop mcm alisha.. hihii

Zefa NorAsmara said... Best Blogger Tips

Owh.. ini kisah benar kah? Memori yg indah utk dikenang.. :D

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Kak Aya
yup kak..utk merangkup semua kenangan nie..sy ambil masa 4 jam menulis entry.haha..

Bigdaddyz said... Best Blogger Tips

zaman kanak2 zaman yang paling rasa bebas....

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said... Best Blogger Tips

puan kutu lg muda dari sy tp kenangan zaman kanak-kanaknya sebiji mcm emak sy punya kenangan kanak-kanak..



sy punya ada sikit je sama dgn puan kutu..


chaplom tu apa?

oli-go said... Best Blogger Tips

@IntaNBerliaNada jual lagi kak..hahhahaa..nak ke?meh sy belanje

oli-go said... Best Blogger Tips

@Puan Kututerbaik dari ladang....

oli-go said... Best Blogger Tips

suke entri neh..hahhahha

Pia said... Best Blogger Tips

"sama jer kita nya pengalaman ni...main dangau(pondok2/masak2),main kawin2.hhehe..panjat pokok,main chaplom tu isi dia buah ceneghai..kitaorg makan buah ni tau..hahaha..buah senduduk pun makan gak..pastu habis mulut warna biru..~bebudak skrg ni?"

chii said... Best Blogger Tips

seronoknya bila kenang blk zaman kecik kan

owh ye..muni xde main tengteng ngan getah ke..paling fav time kecik2 n skolah dulu tu..eheh

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

kahkahkahh... asam taik idung tu fevret i jugak u ... tp dah bertahun2 tak makan..xjumpe2 dah ;)
cepat betul masa berlalu,skrg ni turn anak2 pula...