Pixajoy

Tuesday, August 02, 2011

Home » Nilai Sebuah Hadiah Harijadi

Nilai Sebuah Hadiah Harijadi

Salam..


Mungkin ada antara korang yang sudah pernah mendengar kisah nie, pada yang belum aku share kisah Kotak Kasih Buat Ayah.


Suatu hari yang hening, ketika seorang ayah membeli beberapa gulung kertas bungkusan hadiah, anak perempuannya yang masih kecil dan manja sekali meminta satu gulung daripada ayahnya.

"Untuk apa?", tanya si ayah. "Nak bungkus hadiah", jawab si kecil.
"Jangan dibuang-buang ya", pesan si ayah, sambil memberikan satu gulungan kecil.
Keesokan harinya, pagi-pagi lagi si kecil sudah membangunkan ayahnya, "Yah, Ayah... ada hadiah untuk Ayah."
Si ayah menggeliat, matanya belum terbuka sepenuhnya lalu menjawab, "Sudahlah.... nanti nanti saja."
Tetapi si kecil pantang menyerah, "Ayah, Ayah, bangun Ayah, dah pagi."
"Eh... kenapa ganggu ayah... masih terlalu awal lagi untuk ayah bangun."
Ayah terpandang sebuah bungkusan yang telah dibalut dengan kertas pembungkus yang diberikan semalam.
"Hadiah apa ni?"
"Hadiah hari jadi untuk Ayah. Bukalah Yah, buka sekarang."
Dan si ayah pun membuka bungkusan itu.
Ternyata di dalamnya hanya sebuah kotak kosong. Tidak berisi apa pun juga.
"Eh.. kenapa kosong?? Tak ada isi di dalamnya. Kan Ayah dah kata jangan buang-buang kertas bungkusan Ayah. Membazir tu"
Si kecil menjawab, "Tak Ayah, ada isi tu... tadi kan, Puteri masukkan banyak sekali ciuman untuk Ayah."
Si ayah merasa terharu, dia mengangkat anaknya lalu dipeluk dan diciumnya.
"Puteri, Ayah belum pernah menerima hadiah seindah ini. Ayah akan selalu menyimpan hadiah ini.
Ayah akan bawa ke pejabat dan kalau perlu ciuman Puteri, Ayah akan mengambil satu. Nanti kalau kosong Puteri isi lagi ya!"
Kotak kosong yang pada mulanya dianggap tidak berisi, tidak memiliki nilai apa-apa pun, tiba-tiba terisi, tiba-tiba memiliki nilai yang begitu tinggi. Walaupun kotak itu memiliki nilai yang sangat tinggi di mata si ayah, namun di mata orang lain tetap juga tidak memiliki nilai apa pun dan menganggapnya sebuah kotak kosong.
Sebagaimana kita memandang hidup demikianlah kehidupan kita. Hidup menjadi bererti, bermakna, kerana kita memberikan erti kepadanya, memberikan makna kepadanya. Bagi mereka yang tidak memberikan makna, tidak memberikan erti, hidup ini ibarat lembaran kertas yang kosong. Hadiah yang mahal tiada nilainya kalau diberi tanpa rasa kasih, tapi hadiah yang biasa-biasa mampu mengikat hati seseorang andai diberi dengan rasa sayang.. 
Tapi bagi aku, tak perlu hadiah yang mahal mahupun hadiah yang biasa-biasa, cukup dengan ucapan dan sepotong doa tulus dari hati insan-insan yang aku sayang! Terima kasih kepada semua kawan-kawan yang wish my birthday, yang mendoakan kebahagiaan aku. Semoga ulangtahun kelahiran pada ramadan kali nie menambah keberkatan melimpah ruah rahmatnya...Insyaallah




6 comments:

diana said... Best Blogger Tips

tak de hadiah pun tak pe kan asalkan kita dihargai..
cukup dengan kata2 indah atau sekadar pujian..
tu pun dah cukup.
heheh

ILA HonEyBuNNy said... Best Blogger Tips

selamat hari lahir...terlambat ke ila wish..hehehe

ila pun xnak hadiah mahal2...tapi ila suka ingatan dari org2 tersyg..

itu pun dah hargai n suka tau...;-)

Papa Mifz said... Best Blogger Tips

happy birthday..semoga panjang umur murah rezeki...amin...

kakyong said... Best Blogger Tips

hepi besday puan kutu... :)

semoga berbahagai selalu..

anisalya said... Best Blogger Tips

hepi besday ek tuan rumah...

ingatan lebih penting berbanding hadiah kan? especially drpd org yg kita syg...

ct N honey said... Best Blogger Tips

dpt ucapan pun dah cukup,itu tandanya dia mengingati kita...terutama dari yg tersayang