Pixajoy

Friday, July 01, 2011

Home » Hukum Bercukur Mengikut Islam

Hukum Bercukur Mengikut Islam



Assalamualaikum..


Sempena Jumaat yang baraqah, nak share sikit info tentang amalam bencukur mengikut Islam. Bagi sesetengah orang, perkara ini mungkin agak malu untuk dibincangkan, lagi-lagi kalau berkaitan bulu ari-ari, namum Islam sendiri menggalakkan kita untuk bertanyakan hal-hal yang tidak  kita diketahui.


Hukum bercukur adalah SUNNAH. Ini berdasarkan hadis Rasulallah SAW seperti berikut :



“Lima hal yang termasuk sunnah fitrah: Mencukur bulu kemaluan, berkhitan, memendekkan kumis, mencabut bulu ketiak dan memotong kuku.” (HR Jama’ah)
“Agar kesemuanya itu tidak melebihi 40 malam.” (HR Ahmad, Abu Daud, dll)




Dan dialog Rasulullah SAW dengan Iblis,

Pertanyaan Nabi: "Siapakah orang yang paling engkau lebih sukai?" 
Jawab Iblis: "Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Disitulah aku mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu."



Bercukur adalah sunnah dan tujuannya adalah untuk kebersihan manusia itu sendiri. So pada korang yang malas or tak pernah bercukur tu, kenalah servis kesemuanya tidak melebihi 40 hari. Kalau tak siaplah iblis bersarang. 


Untuk cara memotong kuku boleh klik SINI. Bulu lain tu korang tau kan camna caranya?kihkih (gelak nakal)..



SUMBER : 




3 comments:

ibnubaba_04 said... Best Blogger Tips

perkongsian yg bagus..tapi klu cukur rambut, puan kutu nk tnggal mane da lps ni??hoho

NzA said... Best Blogger Tips

mmg kena buat semua tu utk kebersihan diri...

♥♥syahadah♥♥ said... Best Blogger Tips

islam itu mudah..kebersihan tunggak utama..buruk klu tak bercukur..busukpun ia jugak