Pixajoy

Sunday, July 03, 2011

Home » Resepi Jemput-Jemput Cacamerba

Resepi Jemput-Jemput Cacamerba



Salam korang..


Aku sangat terliur tengok jemput-jemput kak NzA. So petang tadi dengan gelojohnya aku buat jemput-jemput. Dah terlanjur buat, aku nak share resepi jemput-jemput ye korang. Taulah korang semua pandai buat jemput-jemput sudah, tapi ini resepi jemput-jemput cacamerba puan kutu ok..Namanya pun cacamerba, segala apa mak nenek yang ada kat rumah korang semua silalah campak dalam ini jemput-jemput yer..


Bahan-bahannya adalah tepung gandum, ikan bilis, taugeh, kentang dan lobak merah yang dipotong dadu. Kalau nak cacamerba lagi boleh taruk udang dan daun bawang. Tadi udang dan daun bawang takde, so aku tak letak. Untuk jemput-jemput yang lebih sedap dan lembut, jangan lupa sebiji telur, air suam, sedikit serbuk kunyit, garam dan semangkuk nasi. Aku guna lebihan nasik lemak pagi tadi. Nasi nie sebenarnya akan mengenakkan lagi jemput-jemput yer korang. Aku pun makngah aku yang bagitau. Dulu tak pernah letak pun. Tapi optional la..Kalau takde, takkan nak masak nasik pulak semata-mata nak buat jemput kan..


Ok caranya pula, terlebih dahulu blander nasik dan ikan bilis dengan sedikit air. Lepas tu seperti yang korang semua sedia maklum, masukkan tepung ke dalam besen, kemudian air suam dan telur. Kacau sebati. Last sekali  masukkan bahan blander dan semua bahan lain. Kacaulah lagi sambil nyanyi lagu Awan Nono. Pastu korang bayangkanlah muka Johan time Maharaja Lawak hari tu. Nano..nano..Tobat korang senang hati. kahkah..Kata orang kalau hati kita senang, benda yang kita masak semuanya sedap..Betul?


Panaskan minyak pastu gorenglah. Teruskan nyanyi nano..nano..Pada anak-anak dara yang takut dapat suami tua tu jangan risau, aku dulu selalu nyanyi kat dapur, dapat suami muda ok..ahakz..


Selamat mencuba yer!









26 comments:

mommyYen said... Best Blogger Tips

nampak sedap.minta ikit ... :)

Amirez said... Best Blogger Tips

wah..sedap nampaknya. kecur dah mulut ni

anggunpesona said... Best Blogger Tips

Tima kasih resepi di atas. Sesuatu yang baru pasai kena letak nasik. Tak pernah sebelum ni. Akak akan cuba.

ct N honey said... Best Blogger Tips

mmg sedap mkn panas2...

Abdul Farique said... Best Blogger Tips

tengok pagi2 ni .. terasa lapa .. huhu XD

dya mohamad said... Best Blogger Tips

dya pon penah wat main campak je ape yg ade hotdog,kentang,ayam suma ade.yelah student kan.mknn pon men campur jep(:

puanbee said... Best Blogger Tips

bubuh nasi ?? memang bee tk pernah makan dn cuba lagi nih kutu.. nanti try ..cam no diet nih wakaka

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@mommyYen
boleh2..buat sendiri!bkn sikit,bykpun boleh!haha..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Amirez
mmg sedap..nyum..nyum..hehe

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@anggunpesona
cubalah..jmput2 akan jadik lembut n gebu macam kutu.haha..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ct N honey
betul..sejuk pun sedap lg!ahakz..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Abdul Farique
amikla bau af..no hal punya!kehkeh

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@dya mohamad
bkn student saja,yg ibu2 nie pun main campak jer!

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@puanbee
diet kelaut arr.hahaha..

Mrs.Yie said... Best Blogger Tips

nak sikit......!!!!!! :)

Nur Farah Hani said... Best Blogger Tips

br nak cakap nyanyi2 t dapat husband tue.. tak mau ar.. ahahaha..

btw PAYAHNYA jemput2 die.. memang ekna ikut step kalo nak buat ni..takle campak2.. :D

halila Ibrahim said... Best Blogger Tips

tak pernah dengar lagi kena bubuh nasi nie...sebenaqnya buh nasi untuk apa ye ??? tak keras ka ??? mauripan kena letak ke tak kalau buh nasi ??? ehhh .. tersoal pulak ...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said... Best Blogger Tips

wah cam-cam ada dlm jemput kutu..kalau sy suka jemput nestum dgn jemput kelapa aje..jemput bilis best gak..

Atiey said... Best Blogger Tips

sedapnyer.......nak buatlh ptg ni..

NzA said... Best Blogger Tips

geng jemput2 dtg terjah!!!!!!...hi.hi.hi....

wah ni resepi lagi canggih manggih gitu dik...TQSM 4 sharing...xtau lak boleh blender nasi utk bagi gebuzzzzz......

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Mrs.Yie
dah jadik taik dah k.mimi..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Nur Farah Hani
lor takdenya dpt laki tua..campak jer la,sape soh ikut step.hehe..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@halila Ibrahim
utk bg lembut la boh nasik tu.sy tak suka boh mauripan klu wat jemput2..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Rina AVAIL a.k.a Cik Betty
jemput2 nestum sedap ekk?nk trylah nti..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Atiey
dok tggu jemput mummy nie.pos sikit ehh.:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@NzA
ehh mana ada canggih.cacamerba jer kak.hehe..