Pixajoy

Tuesday, May 05, 2015

Home » Resepi Kek Pisang

Resepi Kek Pisang



Punya teruja dengan kek pisang, seperti dijanjikan dengan anak bujang, ibu baking lagi. Kan dah kata kena sawan baking, tak padan dengan tak cukup bahan, tak menyabar nak buat jugak.


Stok telur dah habis tak sempat beli, ada sebijik telur pun pulun buat setengah adunan. Aku bakar dalam oven versi cupcake. Saja la letak hirisan pisang atas kek untuk rasa pisang yang lebih maksimum.



Rupa menggerutu kelaut, tapi sedap ok! Tempek sini resepi, nanti senang refer. Bahan blander tu jangan blend lama. Dua kali putar cukup, bagi sebati je. Kalau blend lama takut kek bantat.


 Resepi Kek Pisang : 5 biji pisang emas or 3 biji pisang berangan + 2 biji telur + 3/4 cawan gula, blander sebati. Tuang adunan dalam tepung yang diayak bersama 2 st baking powder + 1 st soda bikarbonat. Kacau sebati pastu boleh kukus or bakar.



Dah cukup bahan buat sekali lagi.haha..Kali ni jadi gebu elok, dah pandai adjust bahan. Tapi heran pasaipa dalam gambar tak nampak gebu? Agaknya aku potong kek time panas terus snap gambar.


Kek pisang ni rupanya dah dua tiga hari lagi sedap. Tinggal banyak ni balik dari kampung sodaqollah kami belasah licin. Puas dah makan kek pisang. Tahun depan pulak kot baru buat lagi.hehe..









7 comments:

Nooriah Abdullah said... Best Blogger Tips

hahaha lama lagi dpt merasa kek pisang ni PK kalau tahun depan kalau orang ngidam mmg hancusss dan meleleh air liur

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

Alahai.. teringat pisang pemberian MIL saya yang akhirnya masuk tong sampah sebab tak sempat nk masak apa2.. alahai.. rajinnya PK ni. Sedap sangat tu makan masa baru siap.. aaiii

hainom OKje said... Best Blogger Tips

Singgah mlm sebelum tidoq.....
Ooo tak payah butter ek PK ......boleh jadi gebu ke kalau tak de butter ?
Seronok masak yek kalau esok dah sodakallahul azim hihi...

Linda said... Best Blogger Tips

rajinnya mem'baking' ya pn Kutu ni :)

eima said... Best Blogger Tips

ko ni mmg rajin la ...

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Kalau nak buat lagi tahun ni, sedekah-sedekahlah kat jiran-jiran yang takda masa nak masak, bukan malas masak :)

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

betul kek pisang mmg sdp mln lps dua tiga hri.ingt lg zmn nk dating dulu.tiap kali jupe cik abe bawakan kek pisang.
sjk dh kwin bru dua kli kot rasanya nuat kek pisng ni haa.. mcm pk kata dh puas mkn tunggu next year .. next year.. audahnya x buat kikiki