Pixajoy

Thursday, December 19, 2013

Home » Penyediaan Puri Buah/Sayur Untuk Baby

Penyediaan Puri Buah/Sayur Untuk Baby



Minggu yang agak sibuk. Memang tak sempat nak melawat kawasan. Nanti weekend aku jelajah korang. Hari ni pun takde benda sangat nak cerita. Ni yang terkeluar entry ilmiah sikit.hakhak..


Penyediaan puri : Buah atau sayur dibuang kulit, didadukan pastu di stim/rebus, blend dan tapis. Buah macam pisang, avacado dan betik boleh terus blend dan tapis, yang masak ranum lecek je terus bagi baby, sesuai la kan untuk travel.

Sebaiknya buah/sayur kita stimkan, so khasiat tu tak lari ke air rebusan. Cara simpanan dan penyediaan puri sebijik macam susu ibu. Puri di chiller tahan sehingga 48 jam, di freezer pula sehingga 4 bulan. Tapi tak payah la malas sangat buat sekali harung untuk sebulan pulak. Macam aku paling kuat pun aku buat puri untuk 3-4 hari je. Yang fresh tu lagi bagus. Buah macam pisang dan betik aku lecek terus bagi Afia. Kalau bubur nasi memang aku masak setiap hari.


Puri labu
Puri Epal
Puri Pear
Puri Karot

Nak buat cukup mudah. Kalau nak sediakan makanan sihat untuk anak pun bagi alasan takde masa, malas, susah, tak reti, tak payah buat anak.huhu..





23 comments:

Mama Adam said... Best Blogger Tips

Amboi! Sedapnya mknn afia. Ye... fresh lebih bagus. Dulu, x pernah simpan pun. Takut khasiat kurang konon. Pastu, tgk kawan2 bz memuree... teringin gak! Wat seminggu - malas. Ahaks!

Norhasniza Khalid said... Best Blogger Tips

nak pulak dia makan ye, anak kita langsung... uwekkkk katanya.. hihi

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

puri carrit tu ank2 sy suka sgt dulu.... dh besar duk meratah plak.. hihii

Sya Nadia said... Best Blogger Tips

terima kasih share..
bagus entry ni,sebab Aniq dah nak masuk 6 bulan..dah boleh makan.. :)

MulutPayau said... Best Blogger Tips

Senang jer kan nak buat..cuma kena ada kerajinan sikit, baru menjadi.
psssttt..dulu2 akak tak pernah buat pun puri ni..biasanya lecek buah yg masak jer..

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

Betul kata PK. Tak ada alasan klau nak sediakan makanan sihat utk anak.. untung afia...dapat makan secara sihat dr kecil

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Betul tu... Info semua hujung jari. Tinggal nak atau tidak je sediakan makanan berkhasiat untuk anak :)

umi alya said... Best Blogger Tips

ayat last sekali tu, fuhhhhhhhhhhhhhhh dasat dik oiiiiiiiiii, tersentap akak, ahakkkkk..

nurbijen said... Best Blogger Tips

kalau anak2 saya, mmg tak berapa nak makan puri.. bubur nasi aje la tiap2 hari....
Skrang ni ada blender sekali dgn stim utk buat puri baby.... lagi la bertambah2 senang :)

Joanna Yunus said... Best Blogger Tips

Tahniah ibu kutu.... rajinnya ...

lizz said... Best Blogger Tips

puri labu tu sedap...anak saya dedulu suka sangat puri labu...bertuah afia dapat makan puri memacam sedap dan berkhasiat tu yang penting..

bestnyer ader baby boleh memuri tetiap hari*mood teringin baby hehe

aTieYusof Family said... Best Blogger Tips

Memang rajin lah PK ni.. kena beljar utk rajinkan diri klu ada anak kecil nti..hehe..
*tersindir tau dgn ayat last tu! hahaha..

Puan Mell said... Best Blogger Tips

syukrii dah xmakan puree.. org dah besar la katakan.. betul tu jgn ada alasan. bz macammana pun elok masak sendiri ke anak kan.. bkn payah sgt pun..

Zila Erzil said... Best Blogger Tips

Wah.... Thanks for info... bulan depan ank sye 6 bulan nk start bagi ni... xcited ni.. hihihi

Ena's Stories said... Best Blogger Tips

mudah je buatnya...tapi tu la ank² da besar² tak peluang nak buat..heee

tomato oren said... Best Blogger Tips

boleh aku buat kat ulya plak pasni..hihi

hazlina azmi said... Best Blogger Tips

bgs tau buat sendiri makanan baby...blogwalking...jemput follow blog saya..;)
http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

tu la kan. pokok pangkalnya ibu kena rajin. hihi
thanks akak share

Nora Karim said... Best Blogger Tips

patut la afia bambam... hehehe untung afia...

Masya said... Best Blogger Tips

demi anak x reti jd reti, malas jadi rajin .. kan.. kan.. kan...

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Zaman berpuri ni dah lama berlalulah, PK. Sekarang cuma perlu sediakan pinggan-mangkuk+cawan aje untuk Adik. Makanan dia pilih sendiri. Kita bagi, ditempisnya tangan kita.

hainom OKje said... Best Blogger Tips

Tak pernah anak OKje rasa puree puree ni dedulu PK hehe...omaknya tak reti masak haha

husna zahidi said... Best Blogger Tips

macam main masak2 dah husna tengok..hehehe.. untung afia boleh rasa macam2..=)