Pixajoy

Sunday, June 14, 2015

Home » Mihun Tomyam Maggi Udang

Mihun Tomyam Maggi Udang



Kembali lagi dengan aktiviti main masak-masak. Macam dah lama je tak tunjuk skill masterchef seni kulinari menu versi campak baling. Sekarang jangan tak tahu, aku tengah diet. Apa gelak- gelak? Sila percaya aku tak tipu tahu.



Tomyam on the spot namanya. Pergi kedai nampak daun limau purut terus rasa nak buat. Aku cuma guna tulang ayam dan saki baki sayur dalam peti ais. Hirup kuah panas-panas tomyam bodo macam ni pun sedap pulak. Selalu buat mana boh daun limau purut, serai pun kadang lupa. Kali ni rasa macam hebat sangat dah tomyam aku padahal cair bair kuahnya. Aku share makan dengan Afia, celur mihun je sebab katanya diet.haha..



Ini menu terancang. Mana ntah datangnya rajin rebus kulit udang ambik air buat kuah. Selalu kalau kopek udang untuk buat coq udang memang aku humban terus kulit masuk tong sampah. Fulamak kuah dia manis mabeles you all. Semasa pembikinan kuah, laki bini punya la malas nak keluar beli mee kuning. Mujur ada maggi kering cintan sebagai ganti. Rahsia kuah udang sedap memang terbukti dari air rebusan kulitnya. Sekian tips.hehe..













8 comments:

Tie HT said... Best Blogger Tips

Bestnya tomyam
Feveret saya ni
Hari tu tengok orang buat mee kari
Terus ketor2 tangan gi dapur buat
Punyalah tak sabor nak makan
Ini ketor2 rasa nak buat tomyam
hee :-)

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

Sedap tu..nampak pun sedap..
Wah. Fia pun suka makan tomyam, hebatla..
Ibu buat semua sedap ya..
Betul kan..ada udang masakan bkuah jadi lebih sedap

SalbiahM said... Best Blogger Tips

kalau tak kerana alergik, memang teringin nak try kuah mee kulit udang tu..huhu

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Dua menu menjadi satu tajuk rupanya... Lupa pulak, PK memang suka buat sekali harung tajuk! Ingatkan saya aje yang menaip entri sekali harung jalan!

Nampak sedaplah maggi udang tu, PK. Maklumlah pembuatan terancang katanya. Senang betul tips. Tak baca pun takpa, dah hafal dah :)

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

a'aaa betul tu.
mmg sedap kan.

sama la saya kalau buat tomyam x cukup brg kira jadi je.. hahaha setakat lupa daun limau atau serai tu apalah sangat kan.. janjinada bau bau tomyam

LYAfrina said... Best Blogger Tips

yummm sedapnya...
gud idea.. xpernah lg wak camni

Sue Bee said... Best Blogger Tips

Diet tak tak diet,bila dihidang tomyam mcm ni, SB serbu saja laa..

umi alya said... Best Blogger Tips

Idea berbuka ok jugak ni