Pixajoy

Wednesday, June 24, 2015

Home » Kuih Kaswi Kes Tergoda

Kuih Kaswi Kes Tergoda



Kelapa parut baki buat jagung nyoq masih ada, mula la aku fikir apa nak buat. Lama dok pending nak buat apom, tengok Cik Sue up kuih Kaswi tergoda terus. Aku buat sehari sebelum puasa hari tu. Kuih ni Aiman suka. Sanggup ok ibu korbankan kuih apom peberet ibu kerana kaswi ni. Macam la Aiman kisah. Punya la poyo ibu ang ni!



Satu adunan banyak jugak dapat. Kira menjadi la kuih Kaswi pertama kali aku buat ni. Lulus la kalau Aiman dan abahnya puji sedap. Aku bab kuih memang tak expert. Cuba buat gak la sebab teringin. Tak minat sangat pun nak buat selalu. Nak makannya bukan banyak. Beli kat kedai 3 bijik baru seringgit kot. Bazir gas je dok kukus sampai sejam.haha


Resepinya SINI. Malas dah aku nak taip. Aku cuma skip daun pandan dan air kapur. Lagi satu aku guna campuran tepung jagung dan tepung ubi. Nak jugak tu derhaka walau sikit. Tunggu la dua puluh tahun akan datang baru aku repeat buat lagi kuih ni kalau cucu mintak tok ibu buatkan.hakhak..








10 comments:

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

Boleh percaya ke ayat 20 tahun lagi tu?haha.. tah2 dalam puasa ni ada kali keduanya? Yang bazir gas mengukus tu alasan saya selalunya.. haha..

AtieYusof said... Best Blogger Tips

hihi..awat kena tunggu smpai 20 thn baru nak repeat.. susah nak buat erk PK? atie suka jg makan..tp main beli lah..haha

eima said... Best Blogger Tips

tak gemar kuih gini ... sbba de kelapa tu .....
ssh sgt ke sampai nk taip resepi pun tak nak dah tu

Sura Mohd said... Best Blogger Tips

wow..respek la..kaksura pon tak pernah buat..suka beli dan makan jer..:)

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

adehhhh saya pulak yg duk terliur.. haihhh

cahayahidupku.blogspot.my said... Best Blogger Tips

Aduhai sedap akak tengok PK..
Macam nak mencari jer petang ni..
Hheehehe utk anak cucu pulak ye PK..

Sue Bee said... Best Blogger Tips

yo la 20tahun..silap2 nanti tunggu je 2 hari, kompom la si abang mintak buatkan sekali lagi..hehee..

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Hahaha...dah berangan jadi tok ibu! Tapi, kalau Aiman dan abahnya kata sedap dan mereka merayu minta buat lagi, tentulah PK buatkan. Tak payah nak tunggu 20 tahun lagi nak bagi makan cucu!

Saya pun suka kaswi ni tapi biasalah, tak pernah buat juga. Kalau dah 3 singgit, lebih baiklah tak payah buat :)

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

nampak benor nipunya tu. duaploh tahn lg nk buat hihihi

suka la aiman ibu buat kuih peberet dia. hihi

tenkiu pk :)

ps: mmber group wasap skolah rendah bagi.dorng pakat2 dok cari rumah hri tu. area tmn anggerik dkt dgn rmh arwah adik saya tu. hihi. sri bayu, tikm batu plak area rumah spupu. nak comfirm kena call la.sy pon saja je tu. xtau nk update apa. kalau betul harap dapat membanntu la..

LYAfrina said... Best Blogger Tips

waa..salute sgt ,,mmg sgt2 rajin