Pixajoy

Monday, June 01, 2015

Home » Laksam Pertama Kali

Laksam Pertama Kali



Kami baru bertolak balik SP pagi tadi. Aku up dulu entry yang dah lama bertapa dalam draft. Memang berhajat nak kurangkan aktiviti first attempt ni, tapi tiba-tiba teringin nak belajar buat menu orang pantai timur pulak, dah tu bilanya nak diet?haha..

Tak ada la susah mana nak buat laksam, cuma bab menggulung tu la aku ni takda skill sangat. Katanya pertama kali, kira halal kot rupa tak semegah sangat. Bila bancuh adunan ikut resepi aku rasa macam cair, pastu faham-faham je la mesti aku adjust derhaka sama resepi.


Cara nak buat step by step kat SINI


Cara nak buat kuah sama je macam laksa utara cuma letak santan dan lada hitam tanpa cili kering. Aku guna asam jawa dan asam keping plus susu cair sikit. Kuah sambal tu pun aku buat ikut aku punya style. 

Ni pertama kali Aiman makan laksam. Aiman kata sedap. Afia pun makan dengan berselera, nak mee..nak mee kata cik pia! Mungkin sebab kuah laksam ni tak pedas tu yang budak berdua ni suka. En suami pun puji sedap, kira cubaan pertama kali lulus. Nanti boleh repeat buat lagi dan lagi dan lagi.









14 comments:

Siti Sharini said... Best Blogger Tips

sedap tu laksam=)) kat teganu dulu selalu la makan..pernah buat sendiri sekali je hehe

Aryan azra said... Best Blogger Tips

sedapnya lah laksam

Mar Mansor said... Best Blogger Tips

makan je pandai

ida =) said... Best Blogger Tips

Sama la kita. Makan je pandai!

nurbijen said... Best Blogger Tips

saya pernah sekali masak laksam... lepas tu terus insaf... mmg tak kuasa part nak mengukus dan menggulung...

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

arghhh sedap ni... tapi kalau ikutkan terengganu punya, kuah kene pekat lagi... tp ni pun dah terliur dah ni... hehhe

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

arghhh sedap ni... tapi kalau ikutkan terengganu punya, kuah kene pekat lagi... tp ni pun dah terliur dah ni... hehhe

Kakzakie Purvit said... Best Blogger Tips

Sedapnyaaa Aiman.. kenapalah ibu Aiman/Afia tayang laksam ni? Auntie memang suka laksam tau. Kalau dpt sepinggan kan bestnya.

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Alahai, tak payahlah nak low profile sangat. Nak berhenti blog out tentang first attempt. Buat je entri. Boleh juga buat terliur membacanya. Nak suruh buat tu, tengok mood bulan mengambanglah.

Serius tau, saya tak pernah makan laksam. Saya lagi suka laksa utara. Laksa Johor pun saya jarang-jarang makan. Buat laksa, lagilah tak pernah *_*

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

peberet sy.sy suka laksam
ingt lg msa mla bljr buat laksam dgn mak siap berangn nk buat juai.kikiki
tp kalau mk sy x buat kuah putih.mak buah kuah lemak laksa hihihihi..
lg derhaka resepi org pantai timur.sbb mk x brpa dgn kuah putih.

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

haha, kalau orang buat kali pertama dah sedap, memang jenis ada bakat masaklah jawabnya ibu afia ni.. menjadi saja apa yang dimasak, syoknya PK. Saya ni orang kelantan pun kalau laksa, ni saya tak gemar sangat, jadi taklah jeles PK masak ni.. huhu

LYAfrina said... Best Blogger Tips

masakan tradisi teranung ni,..
walaupon org ganu, lya sdri x reti buat & x brapa suka mkn loaksam.. lg suka makan laksa gandum teranung..sedap!

mama eija said... Best Blogger Tips

Sedapnya laksam... Eija pandai gulung ja...btak pndai cuba buat lagi hihi... Mkn suka jugak :)

OKje said... Best Blogger Tips

Senang jer rupa buatnya yeh PK.....ni faveret okje jugak ni cuma tak pernah je. Bolehlah try nanti bila bila rajin hihi...

Kalau suami anak dah memuji tu, maksudnya mmg mabeleslah tu