Pixajoy

Wednesday, January 08, 2014

Home » Masalodeh Simple Rangup Sedap

Masalodeh Simple Rangup Sedap



Wah kemain gempak kan tajuk. Sebelum jadi entry basi haruslah abadikan kat sini, lagipun benda seumur hidup baru pertama kali buat. En suami kata pandai aku buat, dah 7 tahun kawen baru ni buat masalodeh.hakhak..Tak pernah beli kacang dhal memang tak pernah terfikir la nak bikin. Ni pun kacang dhal Raya tahun 2012 masa aku dok gigih buat macam jenis kuih raya ada berbaki. Punya lama simpan tapi masih elok. Idea buang tebiat terbit kerana penangan masalodeh Mama Mia.

Macam biasa, aku punya versi masalodeh bodo je ni. Nak masuk rempah semua jintan manis pun tak berapa kenal rupa macam mana. Buat simple-simple sudah janji sedap. hehe



Resepi Masalodeh Rangup : Rendam kacang dhal semalaman, toskan pastu blander kering. Dhal tu jangan sampai semua hancur pulak. Kiranya macam biar la setengah hancur setengah tak hancur. Masukkan bahan tumbuk (bawang putih+halia+daun kari) + bawang merah dadu + hirisan daun kari + hirisan cili kering + garam + sedikit serbuk ayam maggi. Gaul sebati, bentukkan bulat pastu goreng. Siap!

Orang utara panggil kacang dhal sebagai kacang parpu. Nak habaq ja kalau hagpa tak tau.





27 comments:

Sya Nadia said... Best Blogger Tips

owhh...xtau plk org utara pnggil lain... :)

lizz said... Best Blogger Tips

Nyum...sedapnya...rajin no puan kuih ni...pepagi mai terus lapaq tau...hehe

Mama Adam said... Best Blogger Tips

sedap nampak ok!!!!
post aa sikit.

hihihi. rajin pk masak. walaupun 7 tahun baru buat masaklodeh, macam2 benda lain dah masak pun.

Time Traveller said... Best Blogger Tips

Terbaik la.. selalu nak makn ni kene pi kedai india jer hehehe.. :D

Hazmin Hamudin said... Best Blogger Tips

Cicah lak ngn sos buat sendiri lagi sedap tu. lapar terus.

aTieYusof Family said... Best Blogger Tips

Sedapnya..sini sllu sy jumpa ni kat kedai mamak..sllu juga makan..hehe

Puan Mell said... Best Blogger Tips

amboih.. terliyuq tengok aih.. kami pun panggil kacang parpu.. laki ai.. terkulat2 xpaham bila suruh p beli. kahkah

Sue Bee said... Best Blogger Tips

resepi senang nak ikut..nanti SB rty buat jugak..tq

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Memang tak tahu pun nama dhal dah jadi kacang parpu kat utara :) Nasib baik PK cakap, barulah tau apakah itu parpu.

Rajin betul ya awak ni. Tak tahan kita melihat kerajinan awak main masak-masak ni. Eh , kenapa lak berawak-awak nih!

Dee said... Best Blogger Tips

pernah goreng yg frozen..anak2 tak suka..tp dee suka je..

NzA said... Best Blogger Tips

wahhhhhhh feveret akak.....nk tau, akak lagi dasyat, xpernah buat kuih nie...beli selalulah.....he3x....

tomato oren said... Best Blogger Tips

sedap ni..kalau lg pedas lg sedappp..

Cik Tieka said... Best Blogger Tips

pes time dengar resepi ni kak ,.hehehhe.. mcm sedap jer sye tengok...yg paling penting x membazir bahan yg bbaki :)

TelingaBulat said... Best Blogger Tips

wahh masalodeh bodo ke ni?mcm nampk menarik..rase pon konfem menarik..mcm nk rase.tb ske gile mkn ni..

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Kakak suka ni tapi biasa kakak beli aje sebab tak terfikir pun nak cari resepi. Bila tengok ni baru terfikir buat sendiri:)

Kalau org jual di pasar malam tu dia siap bagi cili hijau tau kat JB ni..

Joanna Yunus said... Best Blogger Tips

la aih lama sungguh tak dengar orang panggil kacang parpu....

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

Afia dan Aiman mmg untungla..dapat makan macam2 sebab ibu rajin masak. Kuih ni saya tahu makan je.. hihi.. kena tunggu 2 tahun lagi kot kalau nak try masak sdiri...hihi, tunggu kawin 7 tahun.. boleh gitu?

nurbijen said... Best Blogger Tips

tak pernah lagi makan masalodeh... hihihi, tak boleh imagine rasa lu mcm mana

- AZIE - said... Best Blogger Tips

ni peberet sy...sy pgl vadei...suka sgt2 mkn ni..nk cubala resepi nti..tq PK

Nora Karim said... Best Blogger Tips

ni kuih org india yang 'vadei' (eh tak tau nak eja) tu ka? tengok gambar macam ye... selalu sy beli je... boleh la try buat ni...

hainom OKje said... Best Blogger Tips

Ni feveret okje ni....mmg suka sangat! Letak bawang banyak banyak ....pergh!

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

tgk org makan sedap tp saya kurang suka

aqua bongek said... Best Blogger Tips

Salam kak nk tnye blh letak telur x? Sbb ada resepi sye dpt kene letak....dn kalau xletak telur blh x? Mohon penjelasan dari akak terima kasih ;)

aqua bongek said... Best Blogger Tips

Salam kak blh bg penjelasan klu nk letak telur dengan tak letak telur

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

Entah akk xpnah buat versi letak telur.letak telur macam wat bgedil 2 ka?xletak telur ok ja.,sedap n rangup

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

peberet saya dgn ayah ni
pernah try buat skali dulu maaa ddk johor.
ambik resepi dekat auntie india..
sudahnya x mkan byk mana pon.p beli kat pasar malam je.hihi

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ada plak buh halia n bwg putih..xsdap la