Pixajoy

Thursday, January 02, 2014

Home » Duit Saku Budak Darjah Satu

Duit Saku Budak Darjah Satu



Lebih dua puluh tahun dulu, waktu aku darjah satu, duit poket cuma 2 kupang. Lepas naik darjah tiga baru up 3 kupang. 2 kupang zaman dulu cukup la untuk sekali makan. Ayaq baru 5duit ka sekupang lagu tu. Nasi mee kuih pun sama macam ayaq gak harga. Kalu tak salah aku la. Memori aku ni bukan kuat mana, makan cekedis, asam katak, taik idung banyak sangat masa kecik.

Tapi dulu aku ada kak angkat, dia selalu gak huluq kat aku 2 kupang. Banyak duit kak angkat aku. Aku tak ingat dah apa aku buat dengan duit kak angkat aku bagi. Aku masa darjah satu femes tau. Abang aku ketua pengawas. Semua orang nak buat adik angkat.hakhak..

Hari tu masa pendaftaran Aiman sekolah, aku jenguk juga kantin sekolah usha harga makanan dan minuman. Nasi lemak baru seringgit. Makcik kantin tu dok kata harga ni harga lama, tapi bila tanya harga baru berapa dia kata kami juai kat budak-budak ni seringgit gak. Tak faham aku makcik tu awat dok cakap bagi pening.

SP ni makan boleh dikata masih murah. Nasik lemak 6 kupang pun bersepah lagi. Tapi 6 kupang la kena bedal 3 4 bungkus baru kenyang.hehe. Kata en suami 2 ringgit cukup kalau Aiman bawa bekal, kalau tak bawa bekal tak cukup. Bila en suami kata nak bagi Aiman 3 ringgit aku macam pikiaq, berapa patut bagi untuk budak darjah satu zaman la ni? Bagi 2 ringgit cukup kot. haha kemut gila aku ni kan. Maksud aku kalau nak bagi lebih pun suruh ja Aiman simpan dalam tabung. Bawak banyak duit kang hilang pulak.

Anak korang duit saku berapa?




25 comments:

NzA said... Best Blogger Tips

akak bagi farouk RM1.50 - RM2 je...2 pn selalu berbaki...tapi farouk jenis xsuka makan PK sbb tu selalu je duit berbaki.....

lizz said... Best Blogger Tips

uwais bawak duit 3 ringgit sehari cukup la untuk dia makan nasi beli air n kuih muih tu kadang ader jer lebih..

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Kakak dulu ajar anak sulung bawa duit siling 20 sen, 50 sen, satu ringgit yg penting jumlahnya RM3/- Sebab tak ada kakak nak membantu. Bila anak ke dua dah ada kakak senang sikit ada yg tolong belikan.

Anak kakak ke sekolah bawa 4-5 ringgit sehari. Biasa tak habis. Biarlah anak kita tak lapar - kalau dah biasa simpan duit jgn takut mesti tiap hari dia tahu menabung. Daripada anak kita lapar kesian kan. nasi lemak sekolah anak kakak pun seringgit juga. Mee-sup Rm1.50/- kesian kan kalau tak cukup.

Puan Mell said... Best Blogger Tips

sama lah dulu 2 kupang je mak bg duit blanja.. la.. nak beli air pun xlepaih.. anak sedara kite mak dia bg rm2 kot.. sekolah agama rm2. ptg2 mintk lg duit kt opah.. ggrr.. hehe

Sue Bee said... Best Blogger Tips

anak2 SB belanja seringgit sehari tuk sorang. Air bekal dari ruman..means 10ringgit lah seminggu..kalau 3 ringgit untuk yg thn satu saya kira mcm byk jugak tuh..hhrrmmm...

hainom OKje said... Best Blogger Tips

Tahun lepas RM 2 henggit PK sek Kebangsaan...sek Agama RM1 henggit...tp tahun mcm RM 3 henggit dia ambik dlm bekas tu tuk sek Keb.....hehe....surirumah pun makas gak nak buatkan bekal PK....

MG schmidt said... Best Blogger Tips

dlu MG dajah satu byk skit la..
5kupang tp tu pon mcm2 bole beli
nsi lemak ngn kueh/kropok
air bawk sndri
skank ni budak blanje min rm3
tu skolah pg ..
skank skolah dh smpai ptg
adus ..
*pengalamn ank buah ..xd ank lg ..hehe :P

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

Kena fkir juga kan bab duit saku ni. Bagi sikit tak kena, bagi banyak pun ada kesan juga.

saya tgk budak kawasan USJ ni bawa banyak duit. Entah duit saku atau duit simpanan. Ada masanya beberapa keping note rm50.. kalau minta sumbangan, selamba je keluarkan duit sendiri..

tomato oren said... Best Blogger Tips

aku dulu darjah satu tak silap 30 kupang kot...org yg kaya sikit depa bawak singget..

Norhasniza Khalid said... Best Blogger Tips

mama beri singgit je, lain mama bawakkan bekal, kalau bagi duit, kayalah dia makan bukan-bukan..

umi alya said... Best Blogger Tips

anak2 akak dah masuk sek men. memasing bajet RM5/hari, risau mereka lapar, mklm le makanan kt sini mahal..

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Fiza tak pernah lagi ada pengalaman bagi anak duit masa pergi sekolah. Tapi... Pengalaman sendiri... Mak selalu bagi duit lebih rm2-rm3 bersama bekal. Disebabkan dah biasa menabung dari kecik. Ada je lebih... Hehe.

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

dulu murah kan. skrg ya ampun mahei semuanya..

2 inggit tu dah cukup tu. air bawa sendiri la PK..

Ummi Iman said... Best Blogger Tips

Bila naik semua pun naik. Mcm sek tak perlu jual mahal sbb biasa diorg masak simple je. Mee atau bihun bukan byk rencah pun kan. Kos masak masih murah. Patut kena letak harga kawalan utk makanan kat sekolah. Betui tak?

Dulu2 kuih baru 5 sen lps tu naik 10 sen. Suka mkn cucuq udang kat kantin masa sek rendah. Sedap sungguh rasanya... Rangup.

izan mama mia said... Best Blogger Tips

zaman kiter dl,..kalau dapat singgit g sekolah ..rasa dah kaya sgt dah..siap buat party beli jajan jamu kawan kawan...hahhaha

laa ni bg singgit rasa kesian kat anak..xleh nak beli apa..kan...huhu...

Sura Mohd said... Best Blogger Tips

tahun ni kantin skolah pun byk naikkan harga..nak buat camna..harga brg2 naik..akak bagi aqil 2.50 tahun ni..skola agama 2.00..tu yg skolah rendah.. kakak2nya pun dah naik 3.50..fenin kepala ku..haha..

Kesuma Angsana said... Best Blogger Tips

Maaf lama x jenguk, kesihatan x mengizinkan. Singgah jgk ari ni !

KakNi Sihat Cantik said... Best Blogger Tips

maksud dia, harga tetap rm1 tp amount nasi dan lauk dikurangkan, mungkin lar....

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Zaman akak dulu-dulu, akak bawa RM2 sebab akak kayo! Hehehe...akak anak manja apa nak buat. Ikutkan ajelah... Tiba part Abang, tak bagi pun duit belanja sebabnya kantin tak halal, makanya Abang bawa bekal selalu. Tak dibenarkan Abang jejakkan kaki ke kantin sekolahnya. Alhamdulillah dia faham halal, haram. Tahun ni rasanya nak bagi duit belanja RM2 untuk ajar dia menabung aje. Nanti duit tu mak juga yang dapat balik :D

Mama Adam said... Best Blogger Tips

Wahhh... kira mewah la 2 kupang pk tu. Saya pun bw 2 kupang, tapi, xbleh beli nasi pun. Utk beli jajan yg teringin je. Hari2 mak bekalkan nasi lemak ke, bihun goreng ke and bawa air. Sbb 2kupang, nasi pun tak lepas. Maklumlah masa kecil dulu, bukan org senang

adrianna syaz said... Best Blogger Tips

Dulu sya blnja sekolah kupang je kak..nasik lemak 3kupang..ayaq 2 kupang..sekarang samapi 2 inggit kan..tu pun apa je yang dpt anak2 beli..nmpk sgt brg2 mmg mahal sekarang..

Masya said... Best Blogger Tips

ramai blogger mengeluh makanan kat kantin mahal .. nampaknya murni bwklah beka utk aiman.. kalau nak berjimat ... cuma waktu sekolah ptg nak x nak kenelah bg duit kan.. sbb tkt dia lapar ..

MulutPayau said... Best Blogger Tips

Kalau bawak bekal. Rm 2 tu dah cukup dan boleh menabung tapi kalau tk bwak bekal rasanya mmng tak cukup..


TelingaBulat said... Best Blogger Tips

btol la..zaman skg semua duit..kekadang rm1 pn mcm xde nilai tgi.semua brg da mahal..dlu tb bwk g skola darjah satu 30sen.tuh pn dpt mee,dpt air,dapat kuih.skg?hurmm xtau la akan dtg macam mane

Masya said... Best Blogger Tips

amir x bwk duit saku.. kikiki..

tp tulah risau jgk thn dpn camne ni huhuhuhu