Pixajoy

Wednesday, February 20, 2013

Home » Tak Wajib Menutup Aurat Ketika Membaca Al-Quran?

Tak Wajib Menutup Aurat Ketika Membaca Al-Quran?



Dengan kemudahan yang semakin canggih, Al-Quran kini terdapat dalam smartphone atau medan seumpamanya. Jadi kita boleh membaca Quran pada bila-bila masa ketika lapang di rumah. Persoalannya bolehkah kita membaca Quran tanpa menutup aurat? Isu ni yang akan aku kupas.haha tak menahan je kan berlagak macam ustazah. Sekadar berkongsi, ye la bukan semua daripada kita punya ilmu pengetahuan agama yang tinggi.



Ini jawapan yang aku jumpa dalam Soal Jawab Majalah Pa&Ma Mac 2013.

Dalil-dalil Al-Quran dan al-Sunnah mengajar bahawa menutup aurat hanya wajib apabila mendirikan solat atau ketika dihadapan orang yang bukan muhrim. Sebahagian agamawan berpendapat elok menutup aurat ketika membaca Al-Quran sebagai adab yang baik. Namun lama kelamaan pendapat serta adab ini mengalami revolusi sehingga kita menganggap ia sebagai wajib. Yang benar ialah tidak wajib menutup aurat ketika membaca Al-Quran. 

Semoga bermanfaat!




27 comments:

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Betul tu - cuma sunat saja menutup aurat. Budak-budak yg mengaji rumah kakak semua kakak pastikan mereka adalah dalam keadaan berwudhu' sewaktu mengaji sebab memegang al-quran.

Munnafendy said... Best Blogger Tips

btul la kan..skrg ni ayt2 quran bkn je dlm quran semata2..jd confuse lak kat situ

eiela said... Best Blogger Tips

biasa ngaji bertudung dan just pakai tshirt je sebab tak tentu masa juga membaca, bosan2 pergi selak selai dua. tapi wudhu mesti ada.

aTieYusof Family said... Best Blogger Tips

Pernah baca ttg ini... cuma lagi elok rasa nya klu kita menutup aurat sbb nak mengaji Qalam Allah...
perkongsian yg bermanfaat:)

izan mama mia said... Best Blogger Tips

tapi dah terbiasa...nak pakai tudung juga,,

diana said... Best Blogger Tips

masa kecik dulu kalau pakai seluar pendek pun opah suruh ngaji.heheh.memang tak de alasan la kalau tak ngaji..

GreenJade said... Best Blogger Tips

sy pun pernah terdengar kuliah di radio satu ketika dulu..thx sis :)

sjk ada Quran digital mmg mudah nk ngaji di mana2 sudut dlm rumah sesambil pegang baby pun boleh.. :)

Ym.Bundle said... Best Blogger Tips

eh, ye ke..pengetahuan baru aku dapat harini..time ksih la kutu walaupon aku tetap pree hair..hahhaa

azura said... Best Blogger Tips

sebab itu ramai membahas...Islam agama yang memudahkan bukan menyukarkan umatnya

transformed housewife said... Best Blogger Tips

pernah terbaca psl hukum ni. Cuma bila mengajar anak2 mengaji, dah terbiasa mengajar dgn pakai telekung sbb ajar mengaji lps solat maghrib.

Nor Salmi said... Best Blogger Tips

Sejak kecil selalu diingatkan supaya jaga adab di depan al-Quran. Jadi, walaupun tahu tak wajib tetap jaga adab.

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Betul kata muni. Sekarang lg mudah nak baca Al-quran. Dunia canggih dlm smartphone pun ada. Fiza pun ada install. Siap bgtau tu... Haha...

Tapi kan muni... Dah terbiasa. Walaupun baca dr smartphone fiza still ikut sptmana ibu ajar time kecik2 dulu.

Marya Yusof said... Best Blogger Tips

As salam hotmama!

Kita pun sgt naif bab-bab gini... Islam itu mudah & indah... Adab kena jaga, begitu juga berwudhu' tak wajib bila membaca Al-Quran... Tapi wajib bila pegang & bawa Al-Quran :))

Good sharing murni! :))

fieda said... Best Blogger Tips

tapi rasa mcm tak lengkap plk bila tak tutup rambut masa mengaji..

Masya said... Best Blogger Tips

dah terbiasa rasanya waku mengaji mesti nak bertudung.. nak menutup aurat.. amir pun kalau mengaji mesti pakai seluar panjang...

NzA said... Best Blogger Tips

tapi sebagai didikan, plg elok kita latih mrk menutup aurat bagi tnda menghormati.....

Che Rosliza Che Mat said... Best Blogger Tips

Betul tue...sekarang teknologi dah canggih...kat mana2 boleh baca Al-Quran...

LiYa HaNiF :: said... Best Blogger Tips

rsnya lebih elok lagi kalau kita menutup aurat ^_~

zulhilmi tempoyak said... Best Blogger Tips

ohhh... jnji kita ad wudu' ek...

thanks sharing... ilmu manfaat dpt rini.. :)

su said... Best Blogger Tips

ooh sy pun ingatkan wajib tutup aurat.. tp x salah pun kan, adab membaca Al-Quran..tutup aurat lebih baik. pegang Quran wajib ada wuduk, melainkan baca Quran thru smartphone..betul ke??

fatin amalina husna said... Best Blogger Tips

owh..x wajiblah nih..husna teringat pesan tok guru mengaji dulu, kalau nk baca quran mesti kena tutup kpala..so terikut smpai skarang..hehe..

sal ya said... Best Blogger Tips

yg penting wudhuk kan?

Ummi Iman said... Best Blogger Tips

Akak rasa tak selesa pula jika tidak menutup aurat :) sebab tak biasa.

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

thanks share... sy pun dh jd terbiasa.. dr kecik dh diajar g2 kan

Anonymous said... Best Blogger Tips

Tidak jadi masalah kalau membaca alquran seorang diri. Kalau membaca alquran beramai-ramai maka kena jaga aurat sama ada aurat sesama wanita, dengan mahram atau dengan yang ajnabi ( bukan mahram)..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Saya pregnant, selalu baca sambil baring, tak larat nak duduk lama2, harap allah terimalah amalan saya

lynnda said... Best Blogger Tips

assalam...alhamdulillah dapat ilmu baru..tq ya...lawat blog saya juga www.beautyummi.blogspot.com