Pixajoy

Friday, March 28, 2014

Home » Sarapan Roti Salad Sedap

Sarapan Roti Salad Sedap



Aku memang suka makan roti salad. Benda ni kira nostalgia zaman bercinta waktu makan kat mamak.haha Ini pertama kali aku cuba buat roti salad sendiri. Macam biasa la aku punya version mesti ala-ala bodo bahan mengikut apa yang ada didapur sahaja. Salad pun takde, berani aku namakan sebagai roti salad. Yang penting roti canai homemade ok! Sihat dan air tangan ibu. 

Sesuai ni untuk sarapan anak-anak sebelum ke sekolah. Adunan roti canai biasanya aku buat banyak-banyak simpan dalam peti ais, bila nak makan tinggal penyek-penyek (tak tebar pun.huhu) pastu goreng. Aiman kalau lambat ke sekolah pun sempat lagi ibu balut dengan tisu makan atas moto dalam perjalanan.hehe

Resepi roti canai homemade kat SINI. Untuk inti ikut suka korang nak letak apa. Kalau ada daging or ayam, udang ke sotong pun boleh taruk. Sebetulnya kena ada salad segar menghiasi. Yang aku buat ni just guna timun pun dah sedap gila. Aku cuma tumis bawang, masukkan kentang, masuk air biar kentang empuk dan air kering kemudian masuk karot+ sosej+serbuk kari+sedikit gula dan garam.  


Bila inti dah siap taruk dekat tengah-tengah roti canai, letak sos dan moyones pastu gulung.


Ni gulungan roti yang dah siap disaladkan. Aku sengaja buat roti canai besar senang nak gulung, makan sebijik dah sengkak perut baq hang.


Tada! Siap untuk di jamah. Kalau agak malas sangat tu boleh juga guna roti canai segera. Aku kan rajin.hakhak..






19 comments:

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

Ooo..samalah kita PK. Saya kalau buat capati, ada juga makan dengan bahan2 jadi gulungan macam ni. Kononnya nak sihat.. hihi. Tapi belasah banyak bahan masuk dlm tu.. tapi memang mudah dan vepat ya.. saya suka

umi alya said... Best Blogger Tips

sedapnya, ada lagi?

Acik Erna said... Best Blogger Tips

memang betul PK rajin..acik biasa beli roti frozen je..

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Saya rasa kalau saya malas bukan setakat roti canai segera saya beli, isi tu pun saya pakai sardin ajelah. Tapi taknak panggil sardine roll, nak gak panggil roti salad. Boleh ek :)

n O e s u h a i m i said... Best Blogger Tips

rajinnya PK...noe x pernah lg buat roti canai ...kena cuba jugak nanti

aTieYusof Family said... Best Blogger Tips

sedapnya... rajin sungguh lah Ibu Aiman ni..hehe

Mama Adam said... Best Blogger Tips

Aha!!!! memang resepi feveret! sedap dan mengenyangkan.

letak isi ayam pun sedap =)

Nastyna said... Best Blogger Tips

dah jadi canai wrap ha,... sentiasa sendap dan mengenyangkan. Hehhehe u memang rajin.

- AZIE - said... Best Blogger Tips

rajin...

NzA said... Best Blogger Tips

kalau akak jwbnya guna roti canai segeralah tu....hik3x.....
TQSM 4 sharing.

Mia Liana said... Best Blogger Tips

wahhh sedap ni... lama tak wat cam ni..

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Rajinnya Muni buat. Fiza tak pernah lagi try buat roti canai sendiri tau. Haha... Dasar takut tak menjadi.

Joanna Yunus said... Best Blogger Tips

Wah...wah...wah... sedapnya...

nurbijen said... Best Blogger Tips

Kalau kat sini, saya selalu guna tortila.... letak isi ayam tgh2, letak mayonis, sayur2... kena la dgn selera kami anak beranak :)

Shark Kay said... Best Blogger Tips

air tangan akak mmg terbaek,
rajin sungguh akak buat,

anamizu said... Best Blogger Tips

mmg ohsem betoila ibu aiman ni!
kfc wrapp tu pon kalah ni hehe
terlioq arrhh tengok nyum2 ! hehe

Masya said... Best Blogger Tips

sedappnya.. terbaiklah buat roti canai sendiri.. tp dah rupe tortilla .. ni mmg terror ni .. kalau mc d punya wraps

- AZIE - said... Best Blogger Tips

rajin...rajin...siap wat adunan lg? kalo sy pakai wrap je

Anonymous said... Best Blogger Tips

Apa nama roti tu