Pixajoy

Monday, April 29, 2013

Home » Ajar Anak Berdoa

Ajar Anak Berdoa



Doa tu senjata orang mukmin. Yakinkan anak setiap doa Allah dengar, cuma mungkin jawapan yang diterima tidak seperti yang diharapkan. Ajar juga anak supaya tidak mudah berputus asa. Sentiasa melatih anak untuk memuji Allah, bersyukur dengan rezeki yang diberi, memohon pertolongan Allah dalam segala hal dan yakin dengan kebesaran Allah.

Setiap kali lepas solat, aku akan cakap dengan Aiman, Aiman nak mintak apa, Aiman doa dengan Allah, mulakan dengan Bismillah. Mula-mula Aiman kata Aiman tak tau la ibu nak doa apa. Aku pun terangkan Aiman mintak la ampunkan dosa ibu abah, murahkan rezeki,terangkan hati. Pastu Aiman nak apa, Aiman doa la..

Aiman sekitar 2 tahun

Beberapa hari yang lalu Aiman sendiri bagitau,  

"Aiman doa dengan Allah selamatkan baby, selamatkan ibu, selamatkan abah, murahkan rezeki..Saya nak cd game power rangers dengan cd game transformers"


Mintak cd game ok! betul-betul dia praktikkan doa yang aku ajar. Tak faham-faham lagi ke abah?hiks.. 





18 comments:

Masya said... Best Blogger Tips

hahahaha.. aiman²... anak yg jujur..

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

bijak2... ;) takpe, asalkan mau berdoa

CtAyue said... Best Blogger Tips

hehe.. anak2 kecil mmg jujur.. comel bila dgr diorang berdoa. kdg tu tersentuh hati bila dgr dr mulut diorang mendoakan ibu ayahnya..anak sy praktikkan doa yg dia belajar kt tadika walau campur aduk tp bila dia berdoa selamatkanlah ibu bapaku tu..terus rasa sebak jer..

Sura Mohd said... Best Blogger Tips

smoga doa Aiman dikabulkan..nak cd game yg x bleh tahan tu..hehehe.:)

JungRara said... Best Blogger Tips

haha..pandainye aiman...direct mintak cd..hehe...anak buah saya dah pandai baca doa makan sebab selalu tengok upin ipin

Carlos Santiago said... Best Blogger Tips

comel aiman

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Doa yg mula-mula tu tersentuh juga hati dibuatnya.. nama pun budak teringinkan mainan biasalah...

Yg penting Aiman dah faham apa itu doa.

Tuan Juhaida said... Best Blogger Tips

Hihi bijakbya aiman!anak kecik sentiasa jujur

transformed housewife said... Best Blogger Tips

pandaila Aiman. hehehe.

GreenJade said... Best Blogger Tips

alahi sweet nye...doa yg last tu x menahan...moga abah kabulkan.ihiks

aTieYusof Family said... Best Blogger Tips

Bagus nya Aiman..sejuk hati bila dia berdoa mcm tu..betul tu kena ajar dr kecil hal2 mcm ni..besar nti jadi anak beriman..amin! :)

NzA said... Best Blogger Tips

Alhamdulllah, moga ank2 kita trdidik seimbang dunia n akhirat.....InshaAllah, aiman anak yg bijak.

husna zahidi said... Best Blogger Tips

nah tudiaa..mmg aiman praktikkan apa yg di ajar..cd game terus bedal..muehehehe..

ZieMarziah said... Best Blogger Tips

ala sweetnya..bijak betul aiman..apalagi cepat2 cari cd tu hehehe

*azni* said... Best Blogger Tips

comelnya doa aiman..hehe..

LiYa HaNiF :: said... Best Blogger Tips

hehehe aiman ni ... sempat lagi nak cd tue hehe

n O e s u h a i m i said... Best Blogger Tips

hahahahaha...doa mintak games tu...

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

hahha, bagus aiman.. siap mintak game.. mmg termakbul la doa.. :-)