Pixajoy

Friday, April 06, 2012

Home » Surah dan Kebaikannya

Surah dan Kebaikannya



Jumaat muncul lagi. Minggu pertama April sedang berlalu. Masa berginjak cepat kekadang tanpa kita sedar. Kekadang tanpa kita sedar juga surah yang kita jadikan amalan sebenarnya ada banyak kebaikan yang Allah beri. Malam tadi terjumpa di facebook. Sekadar perkongsian pada yang belum tahu, pada yang sudah sedia maklum korang memang pandai.hiks..


10 Surah dapat Menghalang daripada 10 ujian Besar Allah :

  1. Surah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT.
  2. Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.
  3. Surah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat.
  4. Surah Al-Waqiah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.
  5. Surah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur.
  6. Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.
  7. Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.
  8. Surah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.
  9. Surah Al-Falq dapat menghapuskan perasaan hasad dengki.
  10. Surah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was.








17 comments:

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Suroh Al-Mulk juga baik dibacakan pada mereka yg sedang nazak (dipercepatkan perginya menemui Illahi) selain suroh Yaasin...

Kakak suka N3 macam nie... Thanks

♥.::cintabunga™blogspot::.♥ said... Best Blogger Tips

Salam JUmaat sis! lame tak singgah BW sini ;)))winduuuu!!!

Wajib tau nie okeh! :)

azam said... Best Blogger Tips

bersama amalkan

fatin amalina husna said... Best Blogger Tips

x sedar tentang kebaikan nya..
nice info..

selamat pagi puan kutu..^^
mulakan pagi dengan senyuman..

Myra Jay said... Best Blogger Tips

Sama2lah kita amalkan untuk keberkatan

puanbee said... Best Blogger Tips

salam kutu , nanti email no akaun ya ..heheh tahniah ..

Cik FaRiZaM said... Best Blogger Tips

tq for sharing. :)

akak pon p pameran pengantin ke? tp mmg ramai yg dah kawin pon dtg je pameran pengantin. tk sure untuk apa. maybe nk cari photographer post wedding kot. hehehe ~

Munnafendy said... Best Blogger Tips

dlm proses mhafal surah2 pendek ni kak...hihi...bak kata ustaz don, surah yg jadi darah daging org kita hanyalah al-kafirun...hahaha

Cikgu Ma said... Best Blogger Tips

ustazah!!! heheh

saffiya_aleesya @ echa said... Best Blogger Tips

alhamdulillah sama2 dapat berkongsi ilmu kan kak!! ;-)

Rapunzel Cikilolo said... Best Blogger Tips

selamat hari jumaat akak kutu :)

Cik Rose Cute said... Best Blogger Tips

INFO YG MENARIK DI HARI JUMAAT SEGALA PENGHULU HARI...

MaryaYusof said... Best Blogger Tips

Al-Quran mmg lengkapkan Muni... :)

chii said... Best Blogger Tips

dlm x sedar..byk gk ye kebaikan surah2 ni..alhamdulillah...ada beberapa yg menjadi amalan seharian =) tq muni

hyz said... Best Blogger Tips

sy selalu amalkan surah alfatihah, alikhlas,alkauthar ngan annas.... yassin pulak malam jumaat pas maghrib.... kn amalkan yang lain2 gak ni...

NzA said... Best Blogger Tips

Alhamdulillah, prkongsian ilmu yg amat berguna utk semua....

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

selama ni sy just baca je.. kdg2 ada je xtau apa kebaikan dia.. thanks yer kongsi :-)