Pixajoy

Saturday, April 14, 2012

Home » Aiman Kena Campak - Petua Demam Campak

Aiman Kena Campak - Petua Demam Campak



Alhamdulillah telah selamat sampai kerumah tengahari tadi. Hari ini aku terpaksa menyambung cuti sebab Aiman kena demam campak. Patutlah 3 4 hari lepas badan Aiman macam dedar, lepas tu ok. Bila tanya Aiman ok ke tak dia kata ok. Aktifnya macam biasa, tak seperti demam. Aku ingat tak ada apa-apa  sehinggalah Khamis lepas masa bangun pagi nak siap ke sekolah dia dok menggaru seluruh badan katanya gatal. Masa mandikan Aiman aku perasan yang kulitnya agak kasar dan merah tapi tak ketara pun bintik-bintik. 


Hari tu Aiman ke sekolah juga seperti biasa. Balik sekolah Aiman ada cerita sambil buat gaya, "Tuhan buat Aiman, tangan Aiman tak boleh gerak masa Aiman nak kaler tadi." Maksudnya macam jari dia krem agaknya.hehe..Balik sekolah petang Khamis tu kami balik kampung. Dalam perjalanan balik kami singgah makan. Masa makan nasi ayam, jari Aiman rasa sakit sekali lagi. Badan Aiman masih dedar tapi tak panas mana. Bila malam Aiman dok garu-garu kaki tangan badan semua gatal tak selesa sampai tertidur. 


Adik ipar aku dah suspect Aiman kena campak. Aku memang tak tahu simpton campak dan aku tengok Aiman pun aktif tak macam orang sakit. Patutlah Aiman mengadu jari tak boleh gerak. Agaknya dia sakit urat sebab adik ipar aku kata kena campak ni dia serang bahagian sendi. Lepas tu bintik-bintik merah memang dah keluar sampai ke kaki. Esoknya klinik yang selalu ambil ubat untuk campak tutup sebab hari Jumaat cuti. So en suami bawak Aiman pergi minum air kelapa saja. 


Abah (FIL) suruh mandikan Aiman dengan daun semambu. Mula-mula tu Aiman suka katanya "yey! mandi air bunge" lepas tu dia rimas daun tu semua kena dekat badan dia.hehe Aku sapu badan Aiman dengan bedak Amnesia untuk kurangkan gatal. Kata MIL lumur badan dengan bedak sejuk mujarab juga untuk hilangkan kegatalan. Badan miang pun Aiman tak ada la menangis ke apa siap boleh tengok TV sampai habis cerita kartun kat TV2 malam tadi. Aku pun tak sedar bila dia tidur sebab aku dah berlayar dulu.haha..


Hari ini baru kami ambil ubat Aiman dekat klinik. Doktor bagi ubat makan dan ubat sapu. Pesan doktor jangan kena hujan dan minum air batu. Lepas ke klinik kami terus balik SP. Nampaknya esok Aiman kena ponteng sekolah. Kena campak takkan nak sekolah juga, kalau pergi pun cikgu mesti halau balik takut berjangkit. Hari ini Alhamdulillah Aiman masih aktif. Bila main mana nak ingat gatal ni semua. Tunggu malam nanti mesti dia tergeruk-geruk macam beruk.haha..Doakan Aiman cepat sembuh ye!













24 comments:

MulutPayau said... Best Blogger Tips

siannya Aiman...semoga cepat sembuh ya sayang......

uLan said... Best Blogger Tips

teringat tahun lepas uLan kene demam campak.. masa tu masih berpantang,5 hari lepas melahirkan... peritnya kena demam campak bila dah dewasa...

Nurul Nadiah Karim said... Best Blogger Tips

alalala,kesian aiman.semoga cepat smboh ya.makan ubat,jgn lupa ;)

azura said... Best Blogger Tips

betul jangan kena hujan nanti parut...cepat baik yer aiman

Apple said... Best Blogger Tips

Semoga Aiman cepat sembuh. Mmg kena jaga betul2, jgn digaru sebab nanti tingggalkan parut. Tak boleh kena air. Gf saya kata minum air kelapa mujarab dan daun semambu mmg bagus. malahan daun semambu gak dijadikan lapik tilam masa tidur. LOl.

Rapunzeel Cikilolo said... Best Blogger Tips

daun semambu aku penah mandi. sungguh tak best! semoga aiman cepat sembuh okey...

fatin amalina husna said... Best Blogger Tips

dulu husna pernah kena..kata mama jgn kena hujan nnti lekat parut..waktu nak amek air tawar dkt kg hujan plak xdak pyung..main redah akibatnya parut berbekas smpai skarang..haha..

cepat sembuh ye adik aiman..^^

eita said... Best Blogger Tips

siannya..
moga cepat sembuh..

puanbee said... Best Blogger Tips

oh campak jenis gatal ek , kalau campak jenis bintik2 kecik2 tu selalunya badan rasa tak bermaya .. nasib aiman budak kuat tak merengek sangat kan ..

bee amalkan bg minum air kelapa saja , ubat2 dokotor pun tk guna sangat ..

Zefa NorAsmara said... Best Blogger Tips

Moga cepat2 sembuh ya aiman.. jgn garu2 tau, minta ibu gosokkan slow2.. :D

Reena said... Best Blogger Tips

alahai kesiannya Aiman, teringat cerita member opis yang anaknya dua orang kena demam campak. Tak pasal-pasal dengan baby sitter dorang pun terkena demam campak sekali sebab berjangkit.

Pernah jugak tanya doktor, demam campak ni boleh kena lagik ke walaupun dah pernah kena. Doktor kata boleh je kalau antibodi tak kuat. Anyway jangan ibu Aiman sekali berjangkit ye :)

anisalya said... Best Blogger Tips

kena demam campak ek? azfar masa demam campak je meragam lebih sbb dia tak tahan gatal. berpeluh je. masa kak long dgn kak ngah ok je.

Mama Adam said... Best Blogger Tips

Daun semambu tu, mmg mujarat utk org yang sakit kulit --gatal2 demam campak. Tapi org sihat jgn cuba. Merenyam satu badan!

hyz said... Best Blogger Tips

saya umo 25thn baru kena campak.. huhu seksanyer.. sebulan baru baik.. tu pun x baik betul...

SHAHZEE said... Best Blogger Tips

salam kak..
kesianya aiman..semoga cepat sembuh.dah sakit pun ligat lg ye:)
petua org2 tua jgn kena ujan,jgn mkn kicap nnti parut x ilang.wallahu'alam

chii said... Best Blogger Tips

heheh..comel tul dia kata Tuhan buat tngn dia x boleh nak kaler2 ye...

apa pun..semoga aiman lekas sembh...ibunya plak...jgn sampai tertdo lg ya:p

armouris said... Best Blogger Tips

terjumpa info ni, pasal demam campak… sharing is caring :) - Demam Campak Berjangkit

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

ala siannye dak chubby...

hanie ada jual serbuk neem (semambu) tu... kalo nak, roger2 ek...

Marya Yusof said... Best Blogger Tips

Murni,

Aiman dah sihat ke blom...? Baca yg atas mcm dah kurang nampaknye yeee.. Kesian Aiman...

Masya said... Best Blogger Tips

semoga aiman cepat sembuh... adk saya nak kawin pun kene hari tu.. sudahnya orang tua² kata lumur pakai bedak tepung ubi.. alhamdulillahhh ok sikit...

Che rosliza Che mat said... Best Blogger Tips

kesian aiman....Semoga cepat sembuh...

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

sian aiman.. mg cpt sembuh ye aiman... aiman budak baik.. xbyk ragam..

hakim Mahmud said... Best Blogger Tips

kesian

Juliet_iRa~" said... Best Blogger Tips

aloo aiman ciannya..

smoga cpt smbuh!:D