Pixajoy

Sunday, May 22, 2011

Home » Kenapa Wanita Memerlukan Lelaki?

Kenapa Wanita Memerlukan Lelaki?


Wanita tidak semestinya memerlukan lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, cinta itu anugerah.

Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit. Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak. Tetapi lelaki yang baik, jika Tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalam selok belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya.
Kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang wanita seperti manusia kudung yang diberikan semula sebelah kakinya. Dia menyempurnakan kita. Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita, wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan.
Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita. Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia. Tetapi lelaki juga mendatangkan sengsara. Namun jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik sahaja. Itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada. Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua.
Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia. Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa.
Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki. Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.
Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya. Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata. Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati. Tetapi kita bahagia dalam dakapannya..



*Indah betul kata-kata diatas, tiba-tiba mood jiwang datang..Terima kasih en suami atas segalanya. Tanpamu sayang, tiadalah bahagia, Tanpamu sayang, tiadalah cinta. Tanpamu sayang hidup pasti sengsara. Tidak dapat bayangkan hidup tanpamu. Sila muntah hijau skang!kihkih..




SUMBER : http://www.iluvislam.com/keluarga/perkahwinan/835.html





15 comments:

LindaRahim said... Best Blogger Tips

...selamat berbahagia sehingga ke akhir hayat...

cikpuanteddy said... Best Blogger Tips

hahaha..muni aku nak tergelak ayat hang yg sila muntah hijau skang...hahahaaa

mommylavender said... Best Blogger Tips

jiwang malam ni muni...syahdu sekali, moga kite same2 bahagia hingga ke hujung nyawa~

senyumSOYA said... Best Blogger Tips

akak tgah bahagia ni.. heheheh..

meh nak tambah.. kiss pipi kanan..kiss pipi kiri..hehehhheh

puanbee said... Best Blogger Tips

nak muntah hijau dengan dot2 mcm blog kutu kehkehkeh ...semoga bahagia ke akhir hayat murni

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@LindaRahim
Insyaallah..Amin..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@cikpuanteddy
haha ang muntah hijau dak?

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@mommylavender
Amin mommy..Insyaallah hingga hujung nyawa!

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@senyumSOYA
lebih2 plak ko dik ekk..haha

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@puanbee
haha Amin..:)

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said... Best Blogger Tips

tetapi ada gak sebahagian wanita muda yang hipokrit yang pernah kecewa ngan lelaki berkata, kalau lelaki xde kat dunia ni pon xpe la... aku xmampos pon :P

Den Cdo said... Best Blogger Tips

ontah..den tak tahu.

halila Ibrahim said... Best Blogger Tips

hehehe romantik jugak Murni nie...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said... Best Blogger Tips

mmg indah betul kata-kata tu..

Farah Shamsudin said... Best Blogger Tips

waahh.. datang la moog berbunga2 tu yee..:)