Pixajoy

Friday, May 06, 2011

Home » Jangan Menyimpan Kuku Panjang

Jangan Menyimpan Kuku Panjang



Hari Jumaat yang indah. Cuaca panas terik. Hari Jumaat juga sunat untuk kita memotong kuku. Sedang mencari fakta tentang kuku, aku terjumpa artikel tentang kesan berkuku panjang.


Kuku manusia merupakan bahagian terkeras dari tubuh kerana kandungan airnya yang sangat sedikit. Fungsi utama kuku adalah untuk melindungi hujung jari yang lembut dimana hujung saraf-saraf berada. Memiliki kuku yang panjang dan cantik selalunya menjadi kebanggaan. Tetapi bagi orang Islam dan Bangsa Melayu sendiri, menyimpan kuku panjang adalah tidak sesuai.


Jangan ada niat untuk menyimpan kuku panjang, walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian. Ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.


Tidak pasti akan kesahihannya, dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi. Jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.




Aku sedikit tertarik akan kesannya jika berkuku panjang iaitu akan melahirkan anak yang bodoh, degil dan suka melepak. Ini disebabkan anak tersebut diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari ibunya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, membuat cokodok, menguli tepung dan sebagainya. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. Jadi kepada para ibu, adakah korang mahu melihat anak-anak korang bodoh?


Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. 







SUMBER : http://mujahidsolehah.blogspot.com/2009/05/dikatakan-bahawa-menyimpan-sebatang.html







17 comments:

rara pinkmafia said... Best Blogger Tips

rara suke kuku pendek.senang je.tak yah susah2 nk jaga.nk trim.takde lah payah nk jaga babi.hehehe.

chii said... Best Blogger Tips

ishk..x usah la nak berkuku2 pnjg ni..mcm mak chii kata..slalunya org kuku pnjg ni agak malas ke dapur..yerla..xkan dorng sanggup nk wat keje2 dapur ngn kuku yg pnjg kan...ehehe

b.E.L.L.e said... Best Blogger Tips

huuuu..memang tak suke bela kuku pjg..tgk org berkuku pjg pon nek geli..

nelly said... Best Blogger Tips

bagus2 ..info berguna !

halila Ibrahim said... Best Blogger Tips

yang tak pernah berkuku panjang..

deeya said... Best Blogger Tips

nauzubillah .. camtu skali kesan dia kan kak . bela kuku panjang umpama bela babi tu mang p'nah dngar .. pngotor la ! ustad ade pesan , jngan p'nah bela kuku dan klau nak cari pasangan hdup , cari yang tak bela kuku . nice info kak ! =)

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said... Best Blogger Tips

saya kalau kuku panjang siket mak cnfirm dah bising nye... bek potong kuku daripada kena bebel kan.... hehehe :)

Achahani said... Best Blogger Tips

Mak sy ckp Kuku PANJANG KUKU SETAN.

simple tapi mmg masuk ke dalam kepala sampai hari ni k.

Hihihihi.

Miss Tira said... Best Blogger Tips

Kan nampak kemas kalau kuku pendek. Nampak bersih. Tira pun tak suka tengok orang bela kuku panjang. Macam hantu jenglot je rupa.

mommylavender said... Best Blogger Tips

mommy pun tak suka berkuku panjang...rimas lak, dah tau gini..lagi la geli tengok orang berkuku panjang

Rina AVAIL a.k.a cik betty said... Best Blogger Tips

dulu ms anak dara mmg suka bela kuku..kunun cam cantek ahh..tp bila dh kawen bila kuku nk panjang je rs x selesa dah..

blog-tips-kurus said... Best Blogger Tips

pernah bace psl kandang b--- tu. eeeiii!! camne nak buat kerja kalau kuku pnjg?

saljihitam said... Best Blogger Tips

ayark~ =.="

ya ka madam ? bahaya ni. ish ish.

Liza @ Adzriel AB said... Best Blogger Tips

byk najis kuku panjang ni. kalau suka gigit kuku takut otak benak. bukan gigit puan kutu tau.. he..he..

Miss Tira said... Best Blogger Tips

Tira dan Bro Ery mengucapkan SELAMAT HARI IBU buat anda. You are the best!

abu muaz said... Best Blogger Tips

t.kasih atas info ni puan

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said... Best Blogger Tips

lama x hupdate..bz eh?

kalau sudi sila ambil ya:

Saya Dapat Award dan Passing Kepada Kamu