Pixajoy

Friday, May 27, 2011

Home » Fakta Tentang Tidur

Fakta Tentang Tidur


Tidur mempunyai fungsi yang lebih daripada sekadar istirehat tubuh sahaja. Kurang tidur boleh membuatkan memori otak terganggu. Umumnya, waktu tidur sesorang dewasa adalah sekitar 7 hingga 8 jam sehari. Mereka yang tidur lebih sedikit mempunyai hormon stress, kortikosteron yan lebih tinggi. Hormon ini mengganggu reproduksi sel pada otak orang dewasa. 


Waktu kecik dulu bila cikgu tanya aku kata hobi aku kumpul setem, tapi haram sekeping setem pun tak ada. Sekarang hobi aku tidur. Boleh camtu? Apa pun jom check fakta tentang tidur :

  • Tanpa makanan, manusia boleh hidup selama lebih kurang 14 hari, tetapi tanpa tidur, manusia hanya boleh bertahan selama 10 hari.
  • Mamalia yang paling lama tidur adalah Koala (22jam), Kelawar (19jam) dan tenggiling (18 jam) manakala mamalia yang tidur paling sekejap pula adalah zirafah (2 jam), rusa (3 jam) dan gajah Asia (3 jam lebih sikit).
  • Apabila Dolphin tidur, hanya separuh otaknya akan nyahaktif, lagi separuh digunakan untuk membantu proses pernafasan.
  • Mengikut kajian pakar, 1 daripada 4 pasangan tidur di katil berasingan.
  • Perkara yang berlaku ketika tidur ialah otak akan berehat, sel-sel rosak diperbaiki dan mengeluarkan hormon-hormon tertentu.
  • Ketika kita sedang tidur nyenyak, nafas, detak jantung dan tekanan darah berada dalam tingkat yang paling rendah.
  •  Rata-rata orang bangun sekitar 6 kali setiap waktu tidur.
  • Suhu tubuh akan menurun drastik menjelang pagi. Biasanya titik paling rendah adalah sekitar jam 4 pagi. Kemudian akan naik lagi setelah matahari terbit.
  • Otot-otot tubuh menjadi lumpuh ketika tidur.
  • Walaupun kita sedang nyenyak tidur, ada beberapa bahagian daripada tubuh kita yang boleh menerima suara atau signal dari sekitar. Itulah sebabnya si ibu akan selalu bangun ketika bayinya menangis.
  • Bermimpi adalah normal tidak kira ianya mimpi ‘indah’ atau ngeri. Mereka yang tidak bermimpi selalu dikaitkan dengan masalah peribadi atau personaliti.
  • Selalunya 70% dari mimpi seorang lelaki adalah tentang lelaki yang lain dan 30% tentang perempuan manakala bagi seorang perempuan, 50-50 tentang lelaki-perempuan lain.
  • Selalunya kita hanya akan bermimpi tentang seseorang yang kita pernah lihat tidak kira sama ada masih ingat atau tidak. Selepas 5 minit terjaga, kita akan terlupa hampir 50% daripada mimpi malam tadi, dan selepas 10 minit, 90% akan hilang.
  • 12% daripada mimpi kita selalunya adalah black and white. Peratusan ini pernah menjadi sangat tinggi suatu ketika dahulu sebelum TV warna dicipta. Kaitannya, TV juga mempengaruhi mimpi.
  • Orang yang buta juga bermimpi. mereka yang buta semenjak lahir akan bermimpi dari segi emosi, bunyi, bauan dan sentuhan.



SUMBER :
http://suffer.frenzyfm.my/2011/02/fakta-menarik-tentang-tidur.html
http://clickcentre.blogspot.com/2008/04/fakta-menarik-tentang-tidur.html





7 comments:

senyumSOYA said... Best Blogger Tips

part org buta tu menarik kan..
istimewanya mereka..(^^~

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said... Best Blogger Tips

huhu.. baru tau pasla mimpi... nape kita xleh ingat mimpi2 kita.. memang itu lumrah alam kn :)

Farah Shamsudin said... Best Blogger Tips

thanx 4 sharing..:)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said... Best Blogger Tips

meanrik..

kay_are said... Best Blogger Tips

memang x pernah ingat ape mimpi semalam.. bangun2 je lupe.. huu rupenye normal ye..

Bro Ery said... Best Blogger Tips

Tanpa tidur manusia boleh hidup selama 10 hari je... Tak boleh terfikir macam mana kajian ni dijalankan. Hahaha. Nice info. Zzzzz..

puanbee said... Best Blogger Tips

teringin juga nk tahu apa mimpi org buta tu kan