Pixajoy

Wednesday, January 16, 2013

Home » Nama Yang Tidak Di benarkan Dalam Islam

Nama Yang Tidak Di benarkan Dalam Islam



Tempohari aku pernah share tentang Hak Menamakan Anak Baru Lahir. Masa tengah belek-belek majalah lama terjumpa sesuatu yang agak menarik untuk dikongsi, berkenaan dengan memberikan nama pada anak juga. 


Sebagai ibu bapa kita hendaklah berhati-hati dalam memberikan nama anak agar tidak memasukkan kita ke dalam kemusyrikan terhadap Allah. Kita tidak boleh memberikan nama anak dengan nama-nama Allah seperti Ahad, Ash Shamad, Ar Razak dan lain-lain. Jika ingin menggunakan nama Allah sebagai nama kita, tambahlah kata Abdul (hamba) bukan Muhammad (insan mulia). Jika Qayyum (berkuasa) tambahlah Abdul Qayyum (Hamba Allah yang berkuasa) bukan Muhammad Qayyum (insan yang terpuji yang berkuasa).

Kita juga tidak boleh memberi nama anak dengan nama-nama surah dalam Al- Quran seperti Thaha dan Yasin. Menurut Imam Malik, nama tersebut makruh dipakai untuk nama anak-anak kita.

Semoga perkongsian ini bermanfaat.


* Adik aku nama Abdul Rasyid dan Abdul Latif..:)



Sumber : S&J Kekeluargaan Pa&Ma Ogos 2007




14 comments:

Mama Adam said... Best Blogger Tips

setuju...
maksudnya, kena panggil nama penuh la kan?

apa nama pilihan? hihihi

Ummi Iman said... Best Blogger Tips

Terima kasih berkongsi.. nama akak juga takde makna :(

fatin amalina husna said... Best Blogger Tips

tp bnyak je husna nmpak mcm tu..cth yasin..

Che Rosliza Che Mat said... Best Blogger Tips

Setuju sangat2...

Mimie said... Best Blogger Tips

dh lama tahu psl hal nih...kalo nak bubuh nama anak guna asma ul husna memg kne letak nama abdul di depan

izan mama mia said... Best Blogger Tips

3 org abg saya....guna nama tuu tapi ada Abdul di depan...dah ada 3 abdul dalam keluarga saya..hihih

Ym.Bundle said... Best Blogger Tips

oooo..aku try search muhammad qayyum banyak je keluar orang nama tu..sah mak pak depa tu letak nama anak ikut sedap je kan..

Rapunzeel Cikilolo said... Best Blogger Tips

kak kutu...

fakta ni saya baru tahu...

mohd qayyum saya pernah dengar. tak boleh rupanya...

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Perkongsian yg baik. Cuma org dulu-dulu tak mengira beri nama.

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Info baru fiza tahu. Thanks yer Muni atas perkongsian info ini.

Munnafendy said... Best Blogger Tips

tak terfikir lg pasal nama... :)

tp bgus info ni..hehe thanks

Ena's Palace said... Best Blogger Tips

Oooooh mcm tu eh...tp ramai jugak yg mgunakn muhamad di depan dia...mcm mn tu?

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

a'aaa ada baca gak psl ni ms belum lahirkan alisha dulu

Anonymous said... Best Blogger Tips

Sy ada baca penjelasan ustaz ni,jika tidak letak perkataan al- dihadapan nama2 asma ul husna, nama tu dikira elok dan tidak salah untuk di gunakan. Sila rujuk penjelasan di sini ustazlove.com/blog/2011/05/soal-jawab-menamakan-anak-dengan-nama-allah/