Pixajoy

Thursday, November 08, 2012

Home » Hak Menamakan Anak Baru Lahir

Hak Menamakan Anak Baru Lahir


Salam bahagia,

Seperti yang kita sedia maklum, kita dikehendaki menamakan bayi yang baru lahir dengan nama yang baik pada hari ketujuh kerana nama itu sendiri merupakan doa. Pilihlah nama yang indah maksudnya dan mempunyai makna yang baik disisi Islam. Berdoalah kepada Allah agar nama yang dipilih memberikan rahmat dan keberkatan kepada anak yang baru lahir.

Terdetik untuk berkongsi apa yang aku baca kerana ramai diantara kita sering keliru tentang hak memberi nama pada anak. Aku akui aku pun kurang arif yang sebenarnya dalam Islam, hak memberikan nama anak terletak pada tangan suami sehinggalah aku terbaca satu artikel.

Ala tomey-tomey..

Kekeliruan sering timbul dimana ibu atau keluarga yang lain menganggap mereka berhak menamakan bayi yang baru lahir walhal hak menamakan bayi adalah terletak pada bapanya sahaja. Ini kerana setiap dosa yang dilakukan oleh anak ditanggung oleh bapanya, bukan ibu atau ahli keluarga yang lain. 

* Baru berangan nak carikan nama baby.huhu 



23 comments:

fatin amalina husna said... Best Blogger Tips

owh..mcm tu..tp skarang nama bila dtnya lain sebabnya tok yg bg nama, pnggil lain pulak sebab mak nk nama nie..haha..mcm2..

xpa kak murni, suggest sikit2 boleh kowt..hehe..

Che Rosliza Che mat said... Best Blogger Tips

nice info dear...

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Kalau kakak memang berbincang dgn abang sebelum baby keluar lagi.. ada buku tengok dan pilih aje...

izan mama mia said... Best Blogger Tips

oo..macam tu ker...kami sbb 9 thn tunggu,..semua pakat nak letak nama untuk mia..tu sbb nama mia ada 3..hihihi...

Munnafendy said... Best Blogger Tips

klau sy suruh hubby sy pilih, confirm dia tanya sy balik!

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Oh! Begitu eh Muni. Baru tau ni. Tapi hari tu time bagi nama Alia memang ayah dia yang bagi. Tak tau pulak Fiza pasal ni. Thanks Muni kerana berkongsi info ni. Good Job!

SeputihSalju said... Best Blogger Tips

baru lah tau.. sebelum nih ingt tgk pada mkna nama yang kita ambik jee.. taktau plak ada hak2 dlm letak nama nih..

Rapunzeel Cikilolo said... Best Blogger Tips

bkn nama tu, ilham ibu dan bapa je ke? ade ke bapa je yang kena bagi?

MulutPayau said... Best Blogger Tips

thnks atas info tu dear....
Nama anak, akak yg pilih coz husb mmng suruh akak....dia setuju jer....

.:fyzz:. said... Best Blogger Tips

Oo cenggitu ya..saya tiga3 ank diskas ngn huby

محمد رازيق said... Best Blogger Tips

nice info. bolehlah sy duk fikir nak bagi nama anak. walaupun belum kawin. hehe

sal ya said... Best Blogger Tips

macam tu ke? tapi selalunya kami cari sama2. dan yang tentukan in the end adalah husben. kaau dia tak setuju kena tukar lain la. ketiga2 anak macam tu.

SHAHZEE said... Best Blogger Tips

bestnya pilih2 nama baby..

TiranaAduka said... Best Blogger Tips

salam puan kutu.
Ada juga yg sudi kogsikan disini. Thanks puan kutu.

transformed housewife said... Best Blogger Tips

kami berbincang selalunya. mmg yg buat keputusan hubby sbb dia jugak yg nak pergi buat surat beranak kan.

azura said... Best Blogger Tips

oh yeke Puan Muni...tak tahu pulak saya..tapi harap suami beri hak pada isteri jua untuk namakan bersama kan kan kan

eita said... Best Blogger Tips

kalau kongsi bagi nama pun takleh jugak ke?

Mama Adam said... Best Blogger Tips

boleh aje..... PK suggest la kat bapa aiman. kalo dia setuju nama yg PK bagi, kira, dia yang pilih nama la kan :P

Ym.Bundle said... Best Blogger Tips

alamak..aku blum ade name2 nak bagi nanti..

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

ooo yeke... baru sy tahu.. hihii.. tp mcm saya ni, mmg jenis yg apa2 je nak tunggu persetujuan suami.. nama ank pun cari sama2.. kalau sy sk tp suami xsk, xda maknanya.. so, sy kne mengalah.. hihii

puanbee said... Best Blogger Tips

tapi bapak kasi maknya pilih nama , tk pe lah kot ..

Masya said... Best Blogger Tips

kami dulu sama² pilih hahahaha.. teruja anak pertamalah katekan... hubby ok jer.. selagi makna nama tu elok..

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

baru tahu..
ingtkan sama2 cari.tapi sama2 cari suami kne buat keputusan jugakkan..