Pixajoy

Saturday, February 11, 2012

Home » Harapan Ini

Harapan Ini


" Kalau nak dapat anak perempuan adha tunggu anak kak la pasal tetek Aiman kedalam, Irsyad puting keluaq. Mesti anak laki.."

Aku segera menyangkal dengan ketidakpercayaan. Langsung tak lojik dek akal! Aku kira kata-katanya tidaklah kolot, tetapi ini fakta yang terlalu kuno. Sahih itu semuanya cuma kebetulan. Realitinya memang menjadi impian dan semoga harapan ini masih ada. Jawapanku sinis dengan tawa kecil,

"Kalau ya pun entah bilalah! " 

"Betui kak..ramai orang yang kata macam tu, selalunya memang macam tu.."

Entah pendita mana yang mula mencipta lalu diturunkan hingga majoriti masyarakat melayu percaya. Manusia zaman moden pun ramai juga yang setuju. Sama juga seperti,

" Kalau pusat ke dalam, jodohnya orang jauh, kalau sebaliknya jodohnya mesti orang dekat.."

Aku mentafsir fakta kuno adik ipar sebagai mempercayai kebetulan. Tiada lain yang perlu kita yakin selain kuasa Maha Pencipta, qado dan qadarnya dan rezeki itu yang utama. Namun harapan ini tetap bersemi indah!hehe..


Dua hari tak mencoret adakah yang missing sama aku?kehkeh..





24 comments:

Pen Biru said... Best Blogger Tips

Hehe.Karut smua tu.

Zefa NorAsmara said... Best Blogger Tips

Semoga harapan dan impian kan jadi nyata.. amin.. :D

hyz said... Best Blogger Tips

lama x update? ekceli ayat pertama tu sy x paham la. mcm belit2 sikit.. huhu

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Kelakar pulak bunyinya... kakak tak tahu yg pertama tapi yg kedua dari kakak kecik lagi selalu org dok kata. Kami siap belek-belak pusat masing-masing. Kelakar kalau ingat...

Apple said... Best Blogger Tips

Perkara seperti itulah yang ditakrifkan sebagai kepercayaan.
manakala, kepada Yang Maha Pencipta, itulah pegangan.
Kepercayaan akan pudar oleh masa dan pengetahuan, namun pegangan adalah apa yang kita miliki.

Munnafendy said... Best Blogger Tips

isy3...dengar boleh percaya jgn..percaya pd qada n qadar Allah yg satu...kun fayakun......!!!

mun rindu kak muni! =D

fatin amalina husna said... Best Blogger Tips

kepercayaan orang-orang tua dahulu kala..haha..
kdang diri sendiri pon boleh percaya woo..haa..
insyaALLAH..klau rezeki x kemana lar tu..hehe..

Tengku Puteri said... Best Blogger Tips

pusat? huhuhu...peratus kebetulan yg dh berlaku tinggi x kak? hee

Yumida said... Best Blogger Tips

yg psl pusat tu pnh dgr time kecik2 dulu2...byk kn kepercayaan org dulu2...

Rapunzel Cikilolo said... Best Blogger Tips

percaya pada ketentuan tu memang betul. tak perlu percaya pun. kebetulan je semua ni.

tapi macam anak kaklong yang pertama tu perempuan, nenek aku ade tengok peha anak tu, die cakap adek die ni lelaki sebab peha berlapis

dan kebetulan memang dapat lelaki pun. hehe, alhamdulillah

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

saya pun dah 2 hari tak ngadap sgt komputer n xbw.. biasalah hari cuti hubby ada umah, mulalah byk pulak keje umah kene buat..hihii

haa tu la, ramai org pcaya bnda2 camni kan.. bg saya pun, jika ianya berlaku sekadar kebetulan je..

tp pe2 pun, moga next baby, muni dptlah ank pempuan... terus jd sepasang ;-)

Izan Ishak said... Best Blogger Tips

mestilah rindu ngan puan kutu!

kak izan pun doakan... segala impian n harapan akan jadi kenyataan nnti... amin...

Tengku Puteri said... Best Blogger Tips

akak..sy ada bagi sesuatu kat page akak...check ye.. =)

Zarul said... Best Blogger Tips

macam macam petua zaman dulu kan

azura said... Best Blogger Tips

entahl Puan Muni...kepercayaan masyarakat kot...selagi tak lari dari hukum Allah swt tak mengapa tapi jangan terlampau percaya jatuh syirik pulak...sebab itu biar kita kata kebetulan...

AkmaFaizal said... Best Blogger Tips

semua tu kebetulan je..apa2 pun Allah yg menentukan. saye pun mase anak pertama org dok ckp anak lelaki, sbb dari belakang tak nampak cam org mengandung n perot kecik je..kuar2 perempuan..haha

Doakan yg terbaik je utk kite semua. Apa yg Allah berikan tu adelah yg sesuai utk kita. semua ade hikmahNYA.. :)

Jemput join ga saya..
http://www.akmarwati.com/2012/02/giveaway-dari-akmarwaticom.html

NzA said... Best Blogger Tips

hnya Allah yg maha mengetahui segalanya...cuma org2 tua brfirasat melalui pengalaman mrk..ada yg trjadi secara kebetulan....

Cik Rose Cute said... Best Blogger Tips

sama ler kita...lama tak up-date..baru semalam start balik...rindu pk..hehehe

~SaL IjOu~ said... Best Blogger Tips

mcm2 kepercayaan yg kita dengar kan..tapi yg pasti, itu semua kuasa Tuhan~ =)

puanbee said... Best Blogger Tips

mishulah .. tapi bukan kat sini , mish nak borak2 hehehe ..

bee rasa makin jauh jerk dengan kutu ni .. adoi semakin sibuk ..

yg sebenarnya teori kat atas tk bleh pakai, anak2 bee 3 mcm2 hal org kata , tp satu pun tk betul

Masya said... Best Blogger Tips

rindu.. sbb hari ni baru dapat betandang.. iyer ker?? saya pun pernah dgr jugak dogeng psl puting budak ni.. klu timbum pempuan klu kedalam lelaki.. ke.. klu kedalam lelaki.. puting keluar pempuan macam tulah hihihihi....

Juliet_iRa~" said... Best Blogger Tips

xpnh dgr pon gtu kak..heee siap psl pusat semua ea?;p

missing u!heee

Hanie Dew said... Best Blogger Tips

haku macam baca conversation dalam novel plak.hihii..

petanda petanda tu jadi kepercayaan bila semua tu menjadi realiti secra kebetulan.

tapi semua nya terletak pada ketentuan-Nya.

Ummi Hanie said... Best Blogger Tips

hishh.. xpercayalah kan kutu ... xde kaitan langsung.. lawak ade le :p