Pixajoy

Friday, June 24, 2011

Home » Fakta Tentang Kentut

Fakta Tentang Kentut

Mungkin kedengaran agak loklaq orang utara kata bila sebut pasal kentut, tapi hakikatnya korang pernah tak terfikir apa sebenarnya kentut dan bagaimana ia dihasilkan? Pakar Perubatan Greek, Hippocrates pernah menyifatkan kentut adalah proses penting untuk kesihatan. Jangan malu untuk kentut kerana setiap orang kentut. Tanpa kentut, korang sebenarnya mungkin berhadapan dengan masalah kesihatan.


Kentut yang berbau dan dilepaskan dengan bunyi yang kuat memang memalukan. Benarkah orang kata kalau kentut yang busuk selalunya lebih perlahan daripada kentut biasa? Ya betul..Bau dan daya kekuatan kentut dilepaskan bergantung pada makanan yang kita ambil, berapa lama kentut itu disimpan dan daya kepantasannya dikeluarkan daripada anus.


Dalam definisi perubatan, kentut adalah sebahagian daripada lebihan gas dalam perut atau usus. Ada kala lebihan gas ini menyebabkan kita berasa tidak selesa seperti perut kembung, sendawa atau kentut. Kebanyakan orang melepaskan gas berlebihan ini 14 kali sehari, tidak kiralah sama ada sebagai kentut atau sendawa.


Gas kentut dihasilkan daripada beberapa punca iaitu udara yang dihirup (menerusi tabiat mengunyah gula-gula getah atau merokok), udara yang meresap ke perut dari darah, gas yang terhasil dari reaksi kimia dalam perut dan gas yang dihasilkan oleh bakteria yang tinggal dalam perut. Gas kentut kebiasaannya terdiri daripada 60% nitrogen, 30% karbon dioksida dan 10% campuran gas metana dan hidrogen. 
Korang tahu tak apa yang menyebabkan kentut busuk? Bau kentut terdiri daripada sejumlah campuran gas hidrogen sulfida dan mercaptan. Lebih banyak pengambilan diet yang terdiri daripada sulfur, lebih banyak sulfida dan mercaptans akan dihasilkan oleh bakteria dalam perut dan lebih busuk bau kentut. Contohnya bila korang makan telur rebus, bila kentut, baunya enak bukan?hoho..Kekacang pula akan menghasilkan kentut kurang busuk tetapi dalam jumlah yang besar.


Kentut tersebar bergantung pada faktor atmosfera seperti kelembapan, suhu, kelajuan angin dan arahnya, berat molekul kentut itu dan jarak antara pengeluar dan penerima. Jika tidak dikesan dalam tempoh beberapa saat, ianya akan hilang ke persekitaran kecuali jika perlepasan dilakukan dalam ruang yang kecil dan tertutup seperti di dalam lif dan kereta. Tempat-tempat ini menghalang penyerapan ke persekitaran dan akan kekal berbau untuk tempoh yang agak lama sehingga diserap oleh dinding-dinding.




SUMBER :






16 comments:

♥♥syahadah♥♥ said... Best Blogger Tips

satu ek..kalau baby kita suka bila dia kentut...kuat lagi bagus bior angin kluar..klu org tua cam kita buruk perangai!!
satu lagi kentut tu bagus sangat buang angin...ceh LEGAAAAAAAAAAAAA

Abdul Farique said... Best Blogger Tips

hahaha .. fakta menarik .
sebenarnya semua tahu itu adalah normal sebagai seorang manusia..
tp benda ni orang anggap private dan malu nak bagi orang dengar | bau . hahaha XD

ayu jamal said... Best Blogger Tips

kentut kalau tak bau xper..kalau y bau tu..alamak..

ct N honey said... Best Blogger Tips

sebenarnya sihat kalau keluar kan angin, ni,tapi jgnlah keluarkan merata-rata,marah orang..

Free Download filem-Karak (KRU Studios)
Trailer Filem Ombak Rindu-(HQ)

puanbee said... Best Blogger Tips

haha jarang kentut cam ne nih adalah bee ade masaalah kesihatan ? huhu

halila Ibrahim said... Best Blogger Tips

hehehe... menarik la fakta nie murni..

Wan85 said... Best Blogger Tips

http://wanwidget.com/
ilmiah sungguh info pasal kentut ni yer

kay_are said... Best Blogger Tips

bende macam ni pun ade fakta gak ye.. interesting.. tapi nak wat kne cover2.. kalau tak jatuh r saham kak =P

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@♥♥syahadah♥♥
betul klu baby comel jer!

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Abdul Farique
sbb tu kentut kena bersopan..cpt2 lari jauh dr org.hihi..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ayu jamal
ada bau..huhu

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@ct N honey
yup.setuju2..:)

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@puanbee
mgkin angin bee keluar sebagai sendawa.huhu..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@halila Ibrahim
kentut pun menarik?

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@Wan85
ilmiah?kedengaran terlalu..hahaha..

Puan Kutu said... Best Blogger Tips

@kay_are
haha jaga saham rupanya..:)