Pixajoy

Wednesday, January 21, 2015

Home » Ayam Cendawan

Ayam Cendawan



Sambal ayam, ayam masak kicap, ayam black peppers dan kadang-kadang ayam masak lemak cili padi menjadi menu yang biasanya aku masak. Balik-balik tu je la yang aku reti buat pun.hehe..Kebetulan ada stok cendawan butang dalam tin kat rumah. Otak terus ligat fikir menu ayam selain dari kebiasaan. Disebabkan menu pertama kali haruslah tempek dekat blog. Entah-entah AN tengah tunggu apa entry ni.haha..

Resepi hentam kromo saja. Potong-potong, baling-baling campak-campak, siap! Aku memang peminat cendawan butang, licin satu tin terus aku campak dalam kuali.



Resepi Ayam Cendawan Mudah

Tumis bawang merah+bawang putih+halia yang dipotong dadu sampai naik bau. Masukkan ayam, masak sekejap pastu masukkan stok ayam or air. Masukkan cendawan butang + gula + garam+ serbuk ayam, masak sampai mendidih dan hingga ayam empuk. Akhir sekali bancuh tepung jagung dengan air dan tuang untuk pekatkan kuah. Yummy!


Sesekali kena resepi bodo macam ni best jugak. Lagi-lagi buat kuah lebih dan pekat, layan je makan dengan nasi. Aku dan en suami je makan dengan berselera, Aiman tak suka. Bila  tak suka cendawan butang, masak macam ni bukan pilihan dia la.








17 comments:

umi alya said... Best Blogger Tips

Sedapnya.. budak2, jrg yg mkn sayur

Miz Eija said... Best Blogger Tips

resepi baru bagi sy... boleh cuba :)

syida said... Best Blogger Tips

kalo ada cendawan, kuah ala2 pekat gini, insyaAllah suami sy pun suka ni..tapi tulah, selera anak2 je blom tentu lagi..

nnti leh cuba hehe

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

bila aiman x suka blh la ibu habiskan. hihi

Puan Mell said... Best Blogger Tips

hubby cerewet sikit PK. nak jgk resepi mcm2. tp pelik2 xpnh mkn dia xmau.. huhu. syukrii pn ikut pangai abahnya. haih!

eima said... Best Blogger Tips

mmg unik ....
tapi saya cam aiman .. hehehe

LydSunshine said... Best Blogger Tips

Bila letak mushroom terus menu tu nampak exclusive. Mcm ala2 masakan cina gitu.

Mummydearie said... Best Blogger Tips

PK, saya pun suka cendawan ni juga. Baru lagi kenal cendawan. Sebab tak hijau, saya berjaya telan. (tepuklah sikit bagi semangat!)

Tapikan lauk ni kalau takda warna merah cili padi, cili merah bagai, rasa macam tak sempurna sikit. Kalau saya nak buat resepi ni, saya kena bagi 'warna' sikitlah, baru bertambah 5 pinggan lakibini :)

Masya said... Best Blogger Tips

hahahaha .. x simple ni lah yg sedapkan... tp kalau letak cili padi sedapp sikit x pun lada hitam bg peda kuikuikuikuikui

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

Haha..hari tu saya dah tanya pasal entry resepi ni. Nampak di ig macam menarik je.. ha.lain kali leh try ni. Saya pun, kalau ayam asyik goreng, masak lemak, masak merah atai belado je.. ai..naik muak rasa. Kalau sekali sekala masak menu yang lain memang bertambah2 la makannnya. Ok.. esok lusa saya cari cendawan dalam tin ni. Takla maca rumah orang tu yang sokmo makan malamnya menu western, benda macam ni sentiasa ada dalam dapur, kan? Rumah kami, haram ada.. kecuali kalau nak masak baru beli.. haha.

Sya Nadia said... Best Blogger Tips

Amboi... hebat betul tukang masak ni.. campak² je, jadi.. tp mmg best mcm ni kan.. terutama bila sedap pulak tu.. best²..

lieyalatif said... Best Blogger Tips

lieya pun suke cendawan ni tau cikpuan kutu...wajib beli 2-3 tin kalo belanje tiap bulan tu...ye laa kat umah tu si mia suke bolognise so wajib le letak cendawan tu hheheheheh

menarik gak campur dlm ayam mcm ni kan...tak penah terpikir plak..semate2 beli utk buat bolognise jek...leh la tiru nanti...

ida =) said... Best Blogger Tips

Wahhhh!!! Ringkas aje resepinya! Boleh la cuba. Tatau la anak manja saya tu makan ke tidak. Memilih makan betul!

ros_reeza said... Best Blogger Tips

sedapnya kak.. macam nak cuba buat jugak jer..

nOe suhaimi said... Best Blogger Tips

resepi bodoh lah yg biasanya yg lg sedap...hehehe...noe biasa guna cendawan butang tuk buat spageti jer...klu buat sayur...guna cendawan lain..

nurbijen said... Best Blogger Tips

Anak2 saya pun suka kuis cendawan letak tepi.... huhuhu

hainom OKje said... Best Blogger Tips

Senang mak ye mak....suami makan apa lauk pun, tak yah pening kepala haha...

Pedas pedasnya apa PK? Buat sambal ke idok? Aiman tak suka ayam yang tak garinglah tu, kalau gitu gayanya