Pixajoy

Thursday, May 15, 2014

Home » Kuah Rojak Homemade

Kuah Rojak Homemade



Lunch break sempat lagi update laju-laju lepas masak nasi goreng.hehe. Temanya nak persembahkan kuah rojak pertama kali buat. Aku tak masukkan sekali kacang goreng, waktu nak makan baru aku tabur. Kelass rupanya buat kuah rojak sendiri. Lagi sedap dari beli tau. Untungnya buat sendiri kita boleh adjust manis dan pedas ikut selera. Aku memang tak kuat pedas, tapi manis mesti lebih sikit la macam tuan dia.hakhak


Resepi Kuah Rojak : Masak gula merah atas api pastu tapis. Air gula tadi + cili padi + cili kering + belacan masuk blander dan kisar. Masak atas api pastu tambah gula + air asam jawa + sos cili + kicap secukup rasa. Bancuh tepung ubi dan tuang untuk pekatkan kuah. Siap!

Kacang tanah sangai sampai masak pastu blander kasar untuk tabur atas kuah. Kalau suka bijan pun boleh sangai dan masuk sekali dalam kuah. Kuah rojak ni kalau masak betul-betul boleh simpan lama dalam peti ais. Resepi aku macam biasa takde sukatan bagai. Kalau nak sukatan sila google resepi lain.hehe


Rojak buah epal, peach, timun dan pelam hentam sajalah labu. Ni je yang ada kat rumah. Nikmat wo makan tabur kacang goreng banyak-banyak. Selebihnya memang makan cicah dengan pelam muda saja. Mana nak cari sengkuang ye, aku mengidam sengkuang calit dah ni!




26 comments:

Umie Artoqiemie said... Best Blogger Tips

tergugat! sedap nye..

♥♥azatiesayang ♥♥ said... Best Blogger Tips

Kecur k.atie tgk kuah rojak ngan buah2 tu..hehe

Nurfaezah Abdullah said... Best Blogger Tips

ape sangai ne kak?

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said... Best Blogger Tips

Bak akak semangkuk rojak buah tu PK... sodap pulak akak tengok tu :)

Qider said... Best Blogger Tips

kecur air liur ni..walaupun baru pukul 3 petang..haihhlaa sedapnye tengok

lieyalatif said... Best Blogger Tips

fuh teliur lieya cik puan kutu oiiiii....

sedap nie...lagi2 tabur kacang rangup lebih2..semangkuk pun leh hadap sorang2 kalo gini ni heheheeheheh

Zee Suhaini said... Best Blogger Tips

tengok kuah rojak terus bayangkan mempelam yang masam..
tetiba meleleh ayaq liur PK oiii..haha..kena masak kat kedai la jawabnya..

Nastyna said... Best Blogger Tips

buat kuah sendiri dah kelas sangat dah, tapi buah2 yang pakai tu pun kerlassss kau jah. epal peach bagai ha, tak main dah sengkuang jambu batu ni yer hahahaha.

Mummydearie said... Best Blogger Tips

Hai, mengidam lagi ke? Sensitif perkataan tu :)

Yang ini confirmlah saya tak join sekaki membuatnya PK. Saya tak suka segala paknek rojak. Tapi kita tak macam awak, kita tak 'pemanis' tapi 'pemedas' orangnya. Eh, perkataan apa ni, lantaklah!

Nor Salmi said... Best Blogger Tips

Baca entri ni terus mengidam.. esok lusa boleh cuba buat sendiri.

Acik Erna said... Best Blogger Tips

memang nikmat kalau dapat makan kuah rojak ni..buat cicah..makan apa pun boleh cicah..sedap

n O e s u h a i m i said... Best Blogger Tips

wahhh menarik ni PK...rajinnya...

Amanda Suria said... Best Blogger Tips

menjejes air liur tgok ...eh nak cuba jugak la...

nurbijen said... Best Blogger Tips

Ya Allah, looks so tempting!
Dah terbayang bayang epal hijau cicah dgn kuah rojak cenggitu... mesti makan tak tgk orang dah...

Joanna Yunus said... Best Blogger Tips

Mlm2 tgk dah meleleh ayaq liuq ni... tidoq mimpi rojak la cheq sat g

Shark Kay said... Best Blogger Tips

tiada tandingan kalau dh airtangan seorang ibu..
mmg terliur ler tgk.

Aisy Nasiha said... Best Blogger Tips

Kuah rojak pun dia buat? Ai.. paling hebat ni.. ni maknanya tak ada benda lain yg PK tak mampu buat.. kan? Haha..

apa kata kita niaga jom? Pk buat saya jualkan.. haha..

anamizu said... Best Blogger Tips

tudia PK bersilat buat kuah rojak plak dah dia. hebat sunggohh !

Mar Mansor said... Best Blogger Tips

baca entri ni dipagi hari..pon dah berjaya buat terliur..saya suka rojak buah y tak pedas..leh la olah sndri resepi tu..terbaikkk

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

kuah rojak homemade mmg best kan pk..
nak pedas mana ikut selera anak tekak. hihi
dlu ada gak blaja buat dgn mmber org penang..mmg sdp.. :)

Kesuma Angsana said... Best Blogger Tips

tq ini mmg sodaplah !

Ibu Lala said... Best Blogger Tips

Pernh jugk buat sendiri. Mmg sedaplh. Nk nk klw ada geng

hainom OKje said... Best Blogger Tips

Untunglah MD...sok sok sure dpt kuah rojak free dpd besan hehe....
Mmg sedap tu PK....sengkuang buh kuah rojak tabur kacang atas.... teringin jugak ni hehe

LydSunshine said... Best Blogger Tips

Oo, mcm ni ye teknik buat kuah rojak buah. Senang je.

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

kalau buat sendiri mmg puas hati mkn kan

Masya said... Best Blogger Tips

apa buat sendiri?? apa.. buat sendiri??? puashati boleh hadap yer... hadoilah mesti jenuh nak menunggu kuah tu pekat masak melikatkan...