Pixajoy

Tuesday, May 28, 2013

Home » Menu Berpantang Selepas Bersalin

Menu Berpantang Selepas Bersalin



Rasanya makanan yang aku makan setiap hari agak membosankan. Afia pulak kuat menyusu, aku sekejap-sekejap lapar. Nak makan tapi pilihan makanan tak bervariasi. Asyik benda yang sama je aku paksa telan.

Orang pantang selalunya makan ikan gelama dan ikan tenggiri. Kata mak ikan kembung dengan cencaru boleh juga, tapi pastikan ikan fresh, kalau ikan lama tak boleh. So far setiap hari memang ikan tenggiri je la aku hadap. Ikan gelama lagi la tak sedap. Tawar dengan banyak tulang. 

Ikan tenggiri ni selalunya aku buat masak singgang rebus atau sup. Kalau malas sangat bakar je ikan tenggiri makan dengan nasi panas dan lada hitam tumbuk. Memang tak berkuah, tapi sedap apa.


Lunch semalam Sup ikan tenggiri

Setahu aku orang dalam pantang boleh makan sayur sawi dan kuchai. Aku tak makan kuchai, jadinya makan sawi sekali sekala. Hari-hari tak lalu pulak. Selain tu aku cuma makan buah sunkist dan kurma.

Seminggu berpantang habis setin biskut Jacobs Original aku kerjakan. Gila berselera aku dengan biskut tawar ni. Sarapan, minum petang, supper semua bantai makan biskut je. Sekarang dah dua tin dah licin. Gelojoh gak aku ekk.


En suami bila suruh belikan biskut orang berpantang beliau tanya aku balik biskut apa boleh makan. Bila aku kata beli je biskut yang tak berminyak, biskut ni je la yang di bawak balik, biskut kepala lutut

Makan je la cicah air milo.

Dalam pantang aku minum air milo, susu, horlicks, nestum dan oat. Air kopi pun orang pantang minum kan? tapi aku tak berapa suka. Cornflakes tu makan gak la. Memang tak sedap langsung menu berpantang aku. Tu pun kemain selera. Camno nak kurus balik?hehe..


*Tak BW lagi tapi gigih kan update. Semangat tengah membara. Harap maklum.huhu





19 comments:

Mama Adam said... Best Blogger Tips

Kopi? Boleh ye kopi... takut effect susu pula. Bulat je mata baby sbb susu ber kafein =)

Selamat berpantang!

Fizalinolie said... Best Blogger Tips

Sedap apa biskut kering cicah milo. Biasa arr dlm ptg. Huhu... Sabo jelah :')

Masya said... Best Blogger Tips

IYER MAKLUM TGH MEMBARA SEMANGAT LAIN MCM DAPAT ANAK DARAKAN HAHAHAHA ...

TU DIA MENU ORG BERPANTANG .. SEMINGGU HABIS BISKUT SETIN ...

MURNI KIRA OKLAH MAKAN IKAN.. KT DULU ULAT GAMAT TAU GEGEGEGEGEG.. KU TELAN JUA WALAUPUN HANYIR...

GreenJade said... Best Blogger Tips

try le tuko ikan yu lak..bakar ngn lada hitam sedap gak

pegaga pun boleh mkn..sedap berkhasiat.

err...mak kite x kasi mkn biskut cicah air sbb nnti perut senang boncit katanye..wallahualam..uhuhuhu

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Lebih kurang kakak dululah pun makan macam itu. Kalau kakak dulu suka masak singgang dah tu masuk sekali sawi - bibik ikut aje lagi pun senang buat dia..

Noe said... Best Blogger Tips

dulu MIL ada buatkan ikan bilis goreng campur sos tiram..ntah campur apa lg ntah,,,makan ngan nasi panas...sedap yg amat...hehe..milo ngan biskut lutut..sedap tu... selamat berpantang...

aTieYusof Family said... Best Blogger Tips

sy plak dulu2 masa pantang asyik2 makan ikan haruan.. hubby siap buat sup..hari2 makan, mau juga dlm 2minggu menghadap mknan yg sama..biskut & milo dah jadi makanan seharian dlm pantang..:)

transformed housewife said... Best Blogger Tips

dulu kalau akk, arwah mak siap tumbukkan lada hitam suruh gaul dlm nasi panas2. pjg anak tekak nak telan ikan bakar & lada hitam bila tak de kuah. huhu

diana said... Best Blogger Tips

saya pun masa dalam pantang makan biskut lutut tu..kemain selera lagi..heheh

NzA said... Best Blogger Tips

PK tak suka mkn berasaskan ayam ke??? sskali cuba mkn menu ayam. Masa pntang suami akak sntiasa ubah menu n pelbagaikan..cuma kena jaga jgn mkn yg gatal2lh...InshaAllah badan kita cpt pulih....n jgn lupa mkn buah prune cz ianya melawaskn buang air besar.....

husna zahidi said... Best Blogger Tips

ahaha..biskut kepala lutut??
sedap oow kak..rendam dlm air kasi lembut..mmg uhmpp!! =D

husna bnyak dgr, menu berpantang selalunya x sedap..jenuhlaa..=P

Nastyna said... Best Blogger Tips

So good u berselera, bf kan mmg selalu lapar. I sangat respek orang yg ikut pantang ni sbb time I dulu langsung tak, makan segala benda (nenek I punya bebel non stop, katanya sekarang tak rasa, nnt esok2 sakit sana sini baru tau)huhuh.

Ummi Iman said... Best Blogger Tips

Biskut jacob tu kesukaan akak skrg sejak mak mertua ajar mkn :) bakar dgn stim sedap juga. Akak suka menu org berpantang :)

LiYa HaNiF :: said... Best Blogger Tips

selamat berpantang.. :)

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

asal akak pangiil biskut kepala lutut.. hihi

tapi sedap oo.cicah kpi kan ;

selamat berpantang.sekejap je dah 30 hari kan

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

lama xjumpa biskut lutut

Ckin Ali said... Best Blogger Tips

Biskut coklat bleh x?xtahan lapar pnye psl.bantai chipsmore la..hu2..bleh ke

Ckin Ali said... Best Blogger Tips

Biskut coklat bleh x?xtahan lapar pnye psl.bantai chipsmore la..hu2..bleh ke

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

biskut lutut tu sedap cicah ayaq kopi.hihi