Pixajoy

Thursday, May 30, 2013

Home » Cara Membersihkan Tali Pusat Bayi

Cara Membersihkan Tali Pusat Bayi





Tali pusat Afia tanggal pada hari ke 10. Lambat gak la kalau nak dibandingkan dengan Aiman dulu, hari ke 6. Mungkin juga sebab hampir dua hari tak sapukan ubat pusat (spirit). Benda tu tertumpah, en suami pulak kerja tak sempat pergi beli dekat farmasi.

Yang paling penting kena pastikan tali pusat sentiasa kering dan bersih

Paling senang guna cotton bud yang dicelup dalam air spirit, sapu pada sekitar pusat. Sapukan dua kali atau lebih dalam sehari. Lagi rajin sapu ubat, lebih cepat tali pusat tanggal adik ipar aku kata bukan aku yang kata.huhu

Jangan ulang celup cotton bud yang sama dalam spirit lepas sapu pada pusat. Gunakan cotton bud yang baru. Ini untuk pastikan tak berlaku jangkitan kuman.

Bila tali pusat dah tanggal, gunakan cotton bud bersihkan pusat guna air suam. Lepas dah bersih baru sapu dengan spirit. Kalau nak lagi cepat kering mak mertua aku kata guna je minyak gamat.






12 comments:

Masya said... Best Blogger Tips

anak adk dah 10 hari pun xmoo tangal lagi..

QasehnyaRania said... Best Blogger Tips

tima kasih kak share ni.
boleh la dijadikan panduan nanti

*azni* said... Best Blogger Tips

tips yg berguna sis..anak sulung sy 10 hari baru jatuh tali pusat,yg no 2 cepat pulak 7 hari dah jatuh..setiap anak tak sama kan..

LiYa HaNiF :: said... Best Blogger Tips

qalesya dulu 14hari baru tanggal... :)

Kakzakie said... Best Blogger Tips

Lama tau kalau 10 hari PK. Anak kakak dulu semua paling lama macam Aiman sebab kakak guna ubat serbuk beli di sinseh..

Fai CeritaCinta said... Best Blogger Tips

ibu fai pun suruh sapu minyak gamat je kalau nak cepat kering.. hehe...

Munnafendy said... Best Blogger Tips

tali pusat aisy tanggal awal sehari dari afia..hari ke 9.. tp xde sapu apa2 pun kak murni..dia kering sndri,xde sapu2 spirit pun..nurse ada bg, saja xguna..

Mama Adam said... Best Blogger Tips

Owh.... minyak gamat lagi elok ye...

hainom OKje said... Best Blogger Tips

Anak okje cpt gak tanggalnya..... Tp mungkin tak kering sangat so cptlah kuar darah

izan mama mia said... Best Blogger Tips

saya tak tau langsung...sbb semua hubby yg uruskan bab nie..saya seriau tgk

husna zahidi said... Best Blogger Tips

owh..mcm tu ka..x pernah tgk depan2 lg..hehe..

IntaNBerliaN said... Best Blogger Tips

sy dulu saou yg nurse bg tu je